2016-04-19, 15:10
Medlem
bonobonos avatar
Sitter och tittar på produkter jag ev tänkt köpa från Kina för att sälja vidare här i Sverige.
Sidan AliExpress känner man ju till, men sen finns ju även Alibaba. Är det någon skillnad på dessa sidor?
Tycker att jag hittar samma produkter men ibland med väldigt stora prisskillnader.
Finns det fler liknande sidor för enkel handel i Kina, och är det någon som är bättre om man ska köpa mer än kanske bara några enstaka prylar som privatperson eller företag?
Citera
2016-04-19, 15:41
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Sitter och tittar på produkter jag ev tänkt köpa från Kina för att sälja vidare här i Sverige.
Sidan AliExpress känner man ju till, men sen finns ju även Alibaba. Är det någon skillnad på dessa sidor?
Tycker att jag hittar samma produkter men ibland med väldigt stora prisskillnader.
Finns det fler liknande sidor för enkel handel i Kina, och är det någon som är bättre om man ska köpa mer än kanske bara några enstaka prylar som privatperson eller företag?

Skillnader är det väl... två olika företag... men att dom säljer snarlika produkter är ju helt klart. Företag som säljer genom Alibaba säljer väl antagligen via AliExpress också...

Andra sidor som jag brukar kika när det är billig elektronik (mestadels tablets/mobil tel osv) är väl www.pandawill.com men den sidan/företaget är väl inte riktigt som Ali sidorna dock...
Har beställt från pandawill och fick min grej hyffsat snabbt.
Citera
2016-04-19, 15:47
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Skillnader är det väl... två olika företag... men att dom säljer snarlika produkter är ju helt klart. Företag som säljer genom Alibaba säljer väl antagligen via AliExpress också...

Andra sidor som jag brukar kika när det är billig elektronik (mestadels tablets/mobil tel osv) är väl www.pandawill.com men den sidan/företaget är väl inte riktigt som Ali sidorna dock...
Har beställt från pandawill och fick min grej hyffsat snabbt.
Jo vissa företag hittar ja på båda sidorna, men även andra som har exakt samma grejer men skriver att det är ett annat märke
När de är samma företag på båda sidorna känns det ändå som att det är billigare på Alibaba vilket känns konstigt att samma företag skulle ha olika priser på samma grej.
Man blir ju lite snurrig att sitta och jämföra här och där
Citera
2016-04-19, 16:17
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Jo vissa företag hittar ja på båda sidorna, men även andra som har exakt samma grejer men skriver att det är ett annat märke
När de är samma företag på båda sidorna känns det ändå som att det är billigare på Alibaba vilket känns konstigt att samma företag skulle ha olika priser på samma grej.
Man blir ju lite snurrig att sitta och jämföra här och där

Har aldrig gjort någon närmare jämförelse faktiskt... men låter skumt ja!

Sedan är det så sjukt mycket kopior av kopior i Kina... Jag köpte en telefon en gång som var en kopia av en annan Kina telefon (som var en kopia av en väst telefon)... ja du vet... en kopia på en kopia osv... hur som helst det var en skit telefon..

Faan... Din och min avatar! :-) Vi är kanske släkt :-)
Bonobo (apa) :-)
Vi bägge visar fingret... lustigt sammanträffande
Citera
2016-04-19, 19:38
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Har aldrig gjort någon närmare jämförelse faktiskt... men låter skumt ja!

Sedan är det så sjukt mycket kopior av kopior i Kina... Jag köpte en telefon en gång som var en kopia av en annan Kina telefon (som var en kopia av en väst telefon)... ja du vet... en kopia på en kopia osv... hur som helst det var en skit telefon..

Faan... Din och min avatar! :-) Vi är kanske släkt :-)
Bonobo (apa) :-)
Vi bägge visar fingret... lustigt sammanträffande
I mitt fall vet jag inte vilken produkt som är den äkta eller 4e kopia haha, alla 4 verkar finnas på AliExpress till olika priser

Kan va bra att ge fingret ibland
Har man de i sin avatar har man liksom visat de redan från början haha Kul sammanträffande.
Citera
2016-04-19, 19:55
Medlem
polseks avatar
Ska du köpa i bulj för att sälja så kolla in dhgate.com, det är en sida riktad till grossister och återförsäljare med större volymer och lägre priser. De du nämner är väl riktade till konsument...
Citera
2016-04-19, 19:56
Medlem
Det är samma företag, testa att göra konto de kommer att fungera på båda sidorna.
Citera
2016-04-20, 12:09
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polsek
Ska du köpa i bulj för att sälja så kolla in dhgate.com, det är en sida riktad till grossister och återförsäljare med större volymer och lägre priser. De du nämner är väl riktade till konsument...
Ska kolla in den sidan också, tack för tipset.
Grejen är bara den att jag inte vill köpa ett större antal av samma produkt utan flera olika inom en viss kategori.
På tex Alibaba går det att köra styckvis men vissa säljer inte mindre än tex 100st och då blir det lite för många.
Citat:
Ursprungligen postat av Murvar
Det är samma företag, testa att göra konto de kommer att fungera på båda sidorna.
Okay, jag får testa.
Citera
2016-04-20, 18:21
Medlem
Awendelas avatar
Citat:

AliExpress är som en Kinesisk ebay. Ofta förproducerade varor där man redan innan köp vet vad man får för prylar/leveransvilkor. Skickar med post/paket.

Alibaba är en samling fabriker/producenter där du kontaktar motparten för en förhandling om vilkor/antal och andra leveransvilkor. De brukar vara billigare / styck men sen får man göra en hel del jobb själv för det. Skickar med båt med lite olika INCOTERMS, har man inte koll kan det bli så att du är den som betalar för försäkring och liknande under frakten = händer något och du inte visste att du skulle köpt försäkring = din förlust.

Jag skulle säga att AliExpress är mer riktad mot privatpersoner/företag och alibaba mot företag.
Citera
2016-04-21, 09:32
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
AliExpress är som en Kinesisk ebay. Ofta förproducerade varor där man redan innan köp vet vad man får för prylar/leveransvilkor. Skickar med post/paket.

Alibaba är en samling fabriker/producenter där du kontaktar motparten för en förhandling om vilkor/antal och andra leveransvilkor. De brukar vara billigare / styck men sen får man göra en hel del jobb själv för det. Skickar med båt med lite olika INCOTERMS, har man inte koll kan det bli så att du är den som betalar för försäkring och liknande under frakten = händer något och du inte visste att du skulle köpt försäkring = din förlust.

Jag skulle säga att AliExpress är mer riktad mot privatpersoner/företag och alibaba mot företag.
Bra beskrivning. Var lite så jag förstått det också. Ofta står det på Alibaba att man ska kontakta för prisuppgifter osv, eller så hä nvisar dom vidare till en annan säljsida.
För den som aldrig handlat för att själv sälja känns det lite rörigt. Man vill ju kunna hitta det bästa priset så Alibaba känns om platsen för mig men man vill ju gärna veta hur det fungerar innan man sätter igång och handlar.
AliExpress har jag handlat ett par gånger på tidigare men då bara några småsaker för egen del.
Citera
2016-06-22, 21:35
Medlem
Vad är det för skillnad (finns det någon skillnad) mellan Aliexpress och (Wiss/Viss/Wizz?) där den senare också ska vara en B2C.
Citera
2016-06-22, 23:46
Medlem
Cornizs avatar
Håll er borta ifrån Aliexpress. Beställde ca 20 klädesplagg, 18 var det fel på. Oftast 10cm mindre än säljarna specificerade på sidan, eller fabriksfel. Dessutom så är det tunna/enkla tyger dåligt sydda.
Det är också pain in the ass att försöka få pengarna tillbka, och random var utgången blir (efter du tjafsat med säljare som bara vill ge småpengar eller rabatt på nästa köpet), Aliexpress kliver till sist in och avgör tvisten och refund-nivån.

Exempel:
Köpte 4 av samma typ av skjorta.
Alla var 10-15 cm mindre än specificerat.
Samtliga fall försökte försäljarna kuka ur och be på knäna att jag måste förstå och att de inte kan förlora mer pengar bla bla.

Utgång: 2 fick jag 80% refund, en 100% refund och den sista fick jag enbart tillbaka 10% för att Aliexpress tyckte att.....ja, säljaren har ju ändå skickat något...det har ju sitt värde.

Ett jävla skämt och hån mot konsumenterna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in