Citat:
Ursprungligen postat av
bonobono
Sitter och tittar på produkter jag ev tänkt köpa från Kina för att sälja vidare här i Sverige.
Sidan AliExpress känner man ju till, men sen finns ju även Alibaba. Är det någon skillnad på dessa sidor?
Tycker att jag hittar samma produkter men ibland med väldigt stora prisskillnader.
Finns det fler liknande sidor för enkel handel i Kina, och är det någon som är bättre om man ska köpa mer än kanske bara några enstaka prylar som privatperson eller företag?
AliExpress är som en Kinesisk ebay. Ofta förproducerade varor där man redan innan köp vet vad man får för prylar/leveransvilkor. Skickar med post/paket.
Alibaba är en samling fabriker/producenter där du kontaktar motparten för en förhandling om vilkor/antal och andra leveransvilkor. De brukar vara billigare / styck men sen får man göra en hel del jobb själv för det. Skickar med båt med lite olika INCOTERMS, har man inte koll kan det bli så att du är den som betalar för försäkring och liknande under frakten = händer något och du inte visste att du skulle köpt försäkring = din förlust.
Jag skulle säga att AliExpress är mer riktad mot privatpersoner/företag och alibaba mot företag.