2016-04-19, 04:24
Medlem
Egerias avatar
Hej, jag spenderar 6 veckor i England och börjar bli dåligt med pengar.
Vet dock inte om jag ska ta ut en större summa från automat, mindre summa ur automat flera gånger (har ca 3,5 veckor kvar), eller om jag ska betala med kort?

Har googlat runt lite på detta men hittar inget riktigt klart svar..
Blir väldigt lätt förvirrad när det kommer till sånt här..
Citera
2016-04-19, 07:47
Medlem
Fenjal888s avatar
Betala med kort tycker jag om, men det beror såklart på vart du tänkt handla. Legitima affärer i storstaden, eller om du ska gå på musikal eller något, då är det ju lugnt.
Citera
2016-04-19, 07:53
Medlem
frank_pes avatar
Nähä du vet inte, hur tänker du kring dina alternativ?
Vill du veta om du har pengar på kontot? Om det är riskabelt att gå omkring med mycket pengar i England eller om det är mycket avgifter och påslag vid uttag hos din hemliga bank?
Citera
2016-04-19, 08:00
Medlem
Vibeckees avatar
35 kr varje gång du tar ut pengar om du har Swedbank kort , tror det är samma för alla svenska kort.

Vet inte riktigt var du semestrar i England men de flesta pubar, affärer har kortläsare så minimera uttag och betala med kort är väl bästa lösningen.
Citera
2016-04-19, 11:47
Medlem
Man får se upp med avgifter på uttag. Vissa automater kostar extra. (typ 100 kr extra - när jag var där för några år sen)
Medan vissa automater inte tog någon sådan extra avgift.

Hur det är när man betalar med kort i en snabbkassa, vet jag inte - det beror nog på vilken bank dom har. Jag kan tänka mig att butiker som har banken med extra avgift, så är det risk att du får betala det även vid köp i affär.

Var jag som du skulle jag ta ut kontanter från en automat som inte har den extra avgiften.
Citera
2016-04-19, 15:04
Medlem
Egerias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Nähä du vet inte, hur tänker du kring dina alternativ?
Vill du veta om du har pengar på kontot? Om det är riskabelt att gå omkring med mycket pengar i England eller om det är mycket avgifter och påslag vid uttag hos din hemliga bank?

Jag har Nordea, och det är väl mest att jag vill veta vilket alternativ som blir billigast i längden. Handlar mest bara mat och lite små shopping då och då. Är i en väldigt liten och lugn stad så riskabelt är det inte
Citera
2016-04-19, 15:07
Medlem
Egerias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Betala med kort tycker jag om, men det beror såklart på vart du tänkt handla. Legitima affärer i storstaden, eller om du ska gå på musikal eller något, då är det ju lugnt.

Nej det är mest vardagliga grejer, typ handla mat, en och annan fika och småshopping!
Men måste man inte betala en avgift för varje gång man använder kortet utomlands? Eller blir den mindre i längden än att ta uttag?
Citera
2016-04-19, 15:48
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egeria
Jag har Nordea, och det är väl mest att jag vill veta vilket alternativ som blir billigast i längden. Handlar mest bara mat och lite små shopping då och då. Är i en väldigt liten och lugn stad så riskabelt är det inte
Du har inte en förmånlig bank för utlandsresor eller något annat för den delen men vad som är förmånligast i din sits känns som kortköp då Nordea lägger på 1,55% i valutaväxlingspåslag men tar också ut 40 kr för uttag utomlands som inte gäller euro ...alltså köper du något som kostar 100 kr i Sverige blir det 1,55 kr mer.

Till nästa resa kan jag rekommendera Santander som inte har några avgifter eller påslag.
Forex är också bra utan avgifter men har 1% i påslag.
Citera
2016-04-20, 06:16
Medlem
TheBirdIsTheWords avatar
Handla med kortet det blir billigast.
Citera
2016-04-20, 17:52
Medlem
Egerias avatar
Tack för alla svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera