2016-04-17, 18:22
Medlem
Hej!
Har börjat känna mig sjukt seg och trött i kroppen. Misstänker att jag har flera vitaminbrister då jag inte äter särskilt nyttig mat.

Jag tänkte börja köra en "vitamindryck" varje dag. Alltså mixa en själv. Vad är det MEST optimala att slänga i den? Skiter fullständigt hur det smakar. Det ska helst fungera att slänga i mixern direkt utan tillagning.

Tack på förhand
Citera
2016-04-17, 18:56
Medlem
Någon som har optimala tips på vad man kan slänga i?
Citera
2016-04-17, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejtjena
Finns otal recept om du googlar smoothies. Bär, ingefära, starkt färgade grönsaker då de innehåller mest av olika flavonoider, morötter, äpplen, gurkmeja, optimera med proteinpulver osv.
Citera
2016-04-17, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejtjena
Banan, avokado, nötter, frön, broccoli, blåbär, jordgubbar, spenat, sparris, bönor, grape. Vissa sorter bör man akta sig för, överväg att köpa ekologiskt, åtminstone till en viss del.

Det optimala är att variera mycket, och det skadar inte att köra något tillskott. Rekommenderar omega-3. Kryddor kan också har många positiva effekter på hälsan.
Citera
2016-04-17, 21:24
Medlem
christerys avatar
Banan innehåller väl det man behöver (har jag fått för mig), så banan och nån smaksättare som bär, frukt eller juice. Juice kanske är vettigast då man kan styra konsistensen men det utesluter ju inte lite bär/frukt i alla fall.

Choklad skulle nog passa i åxå, tänker på att banan+chokladsås är ju gott. Fast i vilken form chokladen skall vara har jag inte riktigt funderat ut om det skall gå fort. Finns ju färdig chokladsås som man normalt sett har på glassen, den borde ju fungera. Skall ju bara vara smaksättare. Passar bra enligt mig med apelsin, så banan, chokladsås och apelsinjuice till önskad konsistens borde vara en bra bas. Lite bär/frukt till det om man har nåt.

Otestat, jag är allergisk mot rå banan. Tillagad går bra av nån anledning som jag inte begripit.
Citera
2016-04-17, 21:40
Medlem
Köp 1 om dagen tablett. Inneåller alla vitaminer du behöver men också alla mineraler du behöver. Om du vill göra en smoothie ta då följande: Ett ägg, en apelsin. BOOM alla vitaminer du beöver. Annars kanske du helt enkel borde börja äta nyttigt helt och hållet för trötthet kan också komma från dålig mat i allmänhet. Satsa på komplexa kolhydrater som sötpotatis, havregryn, råris. Det ger dig bra med energi!
Citera
2016-04-18, 10:40
Medlem
Mixa i lite nötlever, så att du får i dig B6 och B12 med. Ett vanligt symptom vid B-vitaminbrist är just att man blir trött och hängig, två vanliga orsaker är vegeterianism och alkoholism
Citera
2016-04-18, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilotastic
Mixa i lite nötlever, så att du får i dig B6 och B12 med. Ett vanligt symptom vid B-vitaminbrist är just att man blir trött och hängig, två vanliga orsaker är vegeterianism och alkoholism

Tackar.
Ja, lite halvt alkis är man ju. Dock bara på helgerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in