2016-04-17, 15:13
Medlem
Sodexo har skickat ut 1400 portioner mat med listeria i till hela landet

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/listerialarm

Listeria är inte speciellt allvarligt för friska vuxna personer, men för äldre (och gravida) fungerar det som ett effektivt medel för eutanasi.
Citera
2016-04-17, 15:26
Medlem
Flaskhalsats avatar
Effektivt medel för? Du menar alltså att det är livsfarligt för gravida och sjuka eller missförstår jag dig? Hur går sånt här ens till?
Citera
2016-04-17, 15:41
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Effektivt medel för? Du menar alltså att det är livsfarligt för gravida och sjuka eller missförstår jag dig? Hur går sånt här ens till?

Listeria kan göra att personer med nedsatt immunförsvar blir sjuka och i svåra fall avlida.
Vad det gäller gravida är det snarare fostret som kan påverkas av att mamman blir sjuk. Det ska extremt mycket till att en vuxen, allmänt frisk, gravid kvinna avlider.
Citera
2016-04-17, 16:42
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
För vuxna brukar det leda till blodförgiftning (sepsis) eller hjärnhinneinflammation.
För gravida kan leda till prematur födsel, fosterdöd, meningit eller sepsis för barnet.
Citera
2016-04-17, 23:13
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
För vuxna brukar det leda till blodförgiftning (sepsis) eller hjärnhinneinflammation.
För gravida kan leda till prematur födsel, fosterdöd, meningit eller sepsis för barnet.

Listeria är helt normalt i vår omgivning och både du och jag har fått i oss massvis genom åren. Tar du en tops under en sko, i dina underkläder eller på grillkorven man råkar tappa på gräset men ändå äter och skickar på analys så har du ett positivt svar att vänta.

Att det brukar leda till sepsis är helt enkelt inte sant. Blir man smittad och har väldigt dåligt immunförsvar så kan det leda till sepsis. Du och jag kan äta grillkorven från gräsmattan utan att oroa oss.
Citera
2016-04-17, 23:40
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Listeria är helt normalt i vår omgivning och både du och jag har fått i oss massvis genom åren. Tar du en tops under en sko, i dina underkläder eller på grillkorven man råkar tappa på gräset men ändå äter och skickar på analys så har du ett positivt svar att vänta.

Att det brukar leda till sepsis är helt enkelt inte sant. Blir man smittad och har väldigt dåligt immunförsvar så kan det leda till sepsis. Du och jag kan äta grillkorven från gräsmattan utan att oroa oss.
Jag var nog lite otydlig där...OM man blir sjuk av det så brukar det leda till sepsis eller hjärnhinneinflammation.
För att du skall insjukna krävs nästan alltid att du är gammal eller allvarligt sjuk eller får i dig rejäla mängder under lång tid.
Citera
2016-04-18, 15:31
Medlem
sephines avatar
Vilken Sodexo-anläggning rör det sig om? Var i landet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in