2016-04-16, 17:32
Medlem
Hypotetisk fråga. Låt säga att man har tre miljoner på banken som ska användas som kontantinsats till ett eventuellt husköp. Det kan ta 0-12 månader att hitta ett hus, hur hade ni investerat dessa tre miljoner under tiden man letar hus. Det bör alltså vara lågrisk och kortsiktigt.

Sparkonto, räntefond?
Citera
2016-04-16, 17:41
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexanderAnka
Hypotetisk fråga. Låt säga att man har tre miljoner på banken som ska användas som kontantinsats till ett eventuellt husköp. Det kan ta 0-12 månader att hitta ett hus, hur hade ni investerat dessa tre miljoner under tiden man letar hus. Det bör alltså vara lågrisk och kortsiktigt.

Sparkonto, räntefond?

Sparkonto.
Citera
2016-04-16, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Sparkonto.
Ser att Norweigian har 0,9% sparränta, fria uttag och norsk insättningsgaranti
https://www.banknorwegian.se/Sparkonto

Går det att hitta bättre och i så fall var? :-)
Citera
2016-04-16, 18:31
Medlem
Sparkonto, kolla Pricerunner/prisjakt/compricer för högst ränta och se till att det är insättningsgaranti.

Kom också ihåg att insättningsgarantin bara är på 100 000 Euro per person och institut så sprid på 3 banker.
Citera
2016-04-17, 12:05
Medlem
Finns det ingen motsvarande fond som är knuten mot en fast ränta och "alltid går lite plus"..? Jag hade gärna sparat via mitt befintliga ISK. Är räntebevis något jag bör läsa på om? Vet inte hur det fungerar...

EDIT: Hittade inget räntebevis med tidigare förfallodag än 2017-04 ...så det går bort antar jag.
Senast redigerad av AlexanderAnka 2016-04-17 kl. 12:08.
Citera
2016-04-17, 12:12
Medlem
lfhs avatar
Du bör inte spara i isk'n ifall du inte förväntas avkasta åtminstånde 2-3%. Du är du under den nivån är det skattemässigt fördelaktigt att investera i ett 'vanligt konto' (glömt bort namnet för tillfället).
Citera
2016-04-17, 12:50
Medlem
Citat:
EDIT: Hittade inget räntebevis med tidigare förfallodag än 2017-04 ...så det går bort antar jag.

Förfallodagen kan du bortse från. Du kan sälja räntebevisen när som helst.

Visst, du kan få högre avkastning på ett räntebevis, men du tar också högre risk. I min värld är inte pengarna till ett bostadsköp någonting man ska ta några större risker med.
Citera
2016-04-17, 13:41
Medlem
Citat:
Finns det ingen motsvarande fond som är knuten mot en fast ränta och "alltid går lite plus"..? Jag hade gärna sparat via mitt befintliga ISK. Är räntebevis något jag bör läsa på om? Vet inte hur det fungerar...

Så kort tid är det endast sparkonto som gäller.
Citera
2016-04-17, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Du bör inte spara i isk'n ifall du inte förväntas avkasta åtminstånde 2-3%. Du är du under den nivån är det skattemässigt fördelaktigt att investera i ett 'vanligt konto' (glömt bort namnet för tillfället).
Om 30% av avkastningen överstiger skatten på ISK som är 0,42 % för år 2016, så borde det löna sig med ISK. Gränsvärdet ligger alltså vid 0,42%/0,3 = 1,4%

Dvs om man tror att avkastningen blir högre än 1,4% så lönar det sig med ISK
Citera
2016-04-17, 21:42
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Om 30% av avkastningen överstiger skatten på ISK som är 0,42 % för år 2016, så borde det löna sig med ISK. Gränsvärdet ligger alltså vid 0,42%/0,3 = 1,4%

Dvs om man tror att avkastningen blir högre än 1,4% så lönar det sig med ISK

Helt rätt, det var den uträkningen till gränsen som jag menade. Jag fick bara för mig att isk nivån var närmare 1% än 0%. Ahja, det finns en gräns iaf, och ifall man ska investera i säkra sparkonton ala 1% är det värt att ta det i beaktning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in