2016-04-15, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Du verkar inte vilja förstå vad det är jag säger.

Ledarsidan kan inte bara ignorera fakta eller påståenden om att skolan går åt helsike.

Om en journalist i deras tidning påstår detta. Lär de ha tagit del av informationen. I övrigt är det högst osannolikt att en tidning som Aftonbladet skulle sopa problemen i skolan under mattan, med tanke på att de själva tjatat om ämnet länge.

Det skulle alltså ha varit mer rimligt för Lena Mellin och Eva Franchell att påstå att de tidigare uppgifterna om att den svenska skolan går åt helsike är kraftiga överdrifter, eller rent av felaktigt. För att sedan hänvisa till hur bra regeringens budget är som drar ner på utbildningen.

Istället väljer man att låtsas vara dummare än vad dom är, ignorera problemen med skolan som den egna tidningen skrivit om (alltså lär de ha tagit del av informationen), och hyllar en budget som de dessutom väljer att inte berätta om i detalj för läsarna (att den drar ner i utbildningen).

Jo, det är just det som är okej när det gäller ledare, de behöver inte backa upp ett skit för det är bara deras personliga åsikter. Finns många exempel på när en ledarskribent går emot tidningens uppgifter. Blir väl till slut utfrysta till de lämnar antar jag.
Citera
2016-04-15, 21:37
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Du verkar inte vilja förstå vad det är jag säger.

Ledarsidan kan inte bara ignorera fakta eller påståenden om att skolan går åt helsike.
Du verkar inte förstå vad en ledare är. Jämför det med en filmrecension - båda är skribentens åsikt och behöver inte ha något med nyhetsrapportering att göra.
Citera
2016-04-15, 21:46
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5778
Jo, det är just det som är okej när det gäller ledare, de behöver inte backa upp ett skit för det är bara deras personliga åsikter. Finns många exempel på när en ledarskribent går emot tidningens uppgifter. Blir väl till slut utfrysta till de lämnar antar jag.

Okej. Min poäng är att ledarsidans åsikter bortser helt ifrån verkligheten. Vanligtvis brukar ledarsidorna hänvisa till nyheter, berättelser, fakta och statistik för att motivera varför sina åsikter är legitima.

Citat:
Ursprungligen postat av ojvamysigt
Du verkar inte förstå vad en ledare är. Jämför det med en filmrecension - båda är skribentens åsikt och behöver inte ha något med nyhetsrapportering att göra.

Det förstår jag som sagt. Men att helt bortse ifrån verkligheten, menar jag, underminerar tidningens (i det här fallet ledarsidans) legitimitet.

En filmrecensent kan till exempel säga att en viss film var bra eller dålig. Men han/hon kan inte hävda att Last Action Hero var en Sci-Fi film.
Citera
2016-04-15, 21:49
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Det förstår jag som sagt. Men att helt bortse ifrån verkligheten, menar jag, underminerar tidningens (i det här fallet ledarsidans) legitimitet.

En filmrecensent kan till exempel säga att en viss film var bra eller dålig. Men han/hon kan inte hävda att Last Action Hero var en Sci-Fi film.
Nu har väl kvällstidningarna ingen större legitimitet längre ändå?

En filmrecensent kan avge sin personliga åsikt helt utan bas i fakta. Framställer hen något som fakta och blir motbevisad så blir det lite pinsamt, men inte mer. Samma sak är det med en ledarskribent. Det är en personlig åsikt, inte ett referat.
Citera
2016-04-15, 21:50
Medlem
Citat:
Okej. Min poäng är att ledarsidans åsikter bortser helt ifrån verkligheten. Vanligtvis brukar ledarsidorna hänvisa till nyheter, berättelser, fakta och statistik för att motivera varför sina åsikter är legitima.

Är du ordentligt packad/hög eller förstår du verkligen inte?
Citera
2016-04-15, 21:55
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojvamysigt
Nu har väl kvällstidningarna ingen större legitimitet längre ändå?

Folk verkar fortfarande läsa dem.
Citera
2016-04-15, 21:57
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Är du ordentligt packad/hög eller förstår du verkligen inte?

Oj trampade jag på någon öm tå?

Tala ur skägget? Jag upplever att vi talar förbi varandra.

Du säger i praktiken att ledarsidan har en åsikt.

Jag säger att åsikten är idiotisk.

Ser man till ledarsidorna i till exempel SvD så brukar de jämt hänvisa till närliggande händelser, statistik, forskning eller debatter som nyligen rasat. Men detta verkar inte gälla för Aftonbladet.
Citera
2016-04-15, 21:58
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Folk verkar fortfarande läsa dem.
Folk tittar på Paradise Hotel också.
Citera
2016-04-15, 22:02
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Och det är så det är.

Citat:
Det står dig fritt att göra. Och jag håller med dig. Men det gör inte att du har rätt i ditt resonemang.

Citat:
Ser man till ledarsidorna i till exempel SvD så brukar de jämt hänvisa till närliggande händelser, statistik, forskning eller debatter som nyligen rasat. Men detta verkar inte gälla för Aftonbladet.
Det är ju inte Lena Mellin som skriver SvD:s ledare. Dessutom är det inte helt oviktigt i sammanhanget att Aftonbladet är en socialdemokratisk tidning och att SvD är en moderat tidning.
Citera
2016-04-15, 22:14
Medlem
Citat:
Oj trampade jag på någon öm tå?

Tala ur skägget? Jag upplever att vi talar förbi varandra.

Min tå mår bra. Ja men du fattar ju verkligen inte att du eller jag hade kunnat vara ledarskribent och skriva vad fan man vill och det har ingen betydelse... Det är skitsamma vad SvDs ledare gör eller hänvisar till. Jag förstår verkligen inte vad det inte det är du förstår. Kanske läge att kolla upp hur det fungerar innan man börjar kritisera? Jag tycker inte heller om kvällstidningar men det är inget nytt att folk tar det med en nypa salt. Var långt innan internet. Herregud.

Gissar att du röstar SD med och lärt dig i vuxen ålder att media inte går att lita på?
Senast redigerad av 5778 2016-04-15 kl. 22:17.
Citera
2016-04-15, 23:20
Medlem
Dogrusts avatar
Citat:
Min tå mår bra. Ja men du fattar ju verkligen inte att du eller jag hade kunnat vara ledarskribent och skriva vad fan man vill och det har ingen betydelse... Det är skitsamma vad SvDs ledare gör eller hänvisar till. Jag förstår verkligen inte vad det inte det är du förstår. Kanske läge att kolla upp hur det fungerar innan man börjar kritisera? Jag tycker inte heller om kvällstidningar men det är inget nytt att folk tar det med en nypa salt. Var långt innan internet. Herregud.

Gissar att du röstar SD med och lärt dig i vuxen ålder att media inte går att lita på?

Gissar att du röstar V. När lärde du dig att media vinklar? Som ledarskribent kan man inte skriva vad fan man vill. Det finns inte på kartan.
Citera
2016-04-15, 23:34
Medlem
arbogaeriks avatar
Citat:
......... Hur kan en redaktion besinningslöst manipulera sina läsare på det sättet och ändå komma undan med sådant?!

Behövs väl ingen längre debatt om det.

Folk köper skiten dagen efter iaf !!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in