Citat:
Ursprungligen postat av
panzerkaffe
För någon vecka sedan kunde man läsa om att landstinget i Västerbotten beslutat att avlägsna barnsängarna/baljorna på BB. Man motiverade detta med att det är viktigt att barnen kom närmre sina mödrar och direkt får en hudnära relation.
I dagens Västerbottens-Kuriren och Norran framkommer det att det nu har hänt att ett spädbarn ramlat i golvet efter att ha legat på moderns mage när mamman sovit. Man kan ju ifrågasätta säkerhetsperspektivet med avlägsnandet av sängarna/baljorna, med tanke på den trötthet och energilöshet som många upplever efter förlossningar. Detta varken nämns eller problematiseras i artiklarna, vilket jag personligen kan tycka borde vara en självklarhet från journalistiskt håll.
Hur ser ni på avlägsnandet av barnsängarna/baljorna? Försvårar de den hudnära kontakten mellan barn och förälder, eller borde man kunna upprätthålla både en hudnära vårdform och behålla sängarna?
Källa:
VK:
http://www.vk.se/1695694/anmaler-bb-efter-att-bebis-ramlat-pa-golvet
Norran:
http://norran.se/nyheter/vard-omsorg/anmaler-bb-efter-att-bebis-ramlat-pa-golvet-kanner-en-otrolig-nedstamdhet-och-skuld-570259
Alltså får de inte ens baljor nattetid? Jag trodde de bara tagit bort baljorna dagtid, eftersom vissa tenderar att styra runt sina nyfödda lite väl mycket i baljorna kanske.
En "skrikbebis" kan må bättre av att bli buren i sjal. Men du har helt rätt i att det problematiserats/följts upp dåligt. Hur ser föräldrarna på det hela? För förstföderskorna torde det vara mest problematiskt (med tvåan och trean osv åker man ofta hemma samma dag i VB), var ska man göra av bebisen vid dusch, blodiga toabesök osv, att styra in baljan i badrummet är ypperligt för en nervös förstföderska, men inte kan man duscha eller sitta på dass med en bärsjal. Hade jag varit i den sitsen hade jag sett till att få barnvagnen till BB, så kan man lägga bebisen där och styra runt den.
Men detta var just en "skrikbebis" och frågan gällde visst natten. Alltså, BB:s patientsängar är smala med höga madrasser och olämpade för samsovning med bebis på MAGEN. Det fodrar att man sover konstant på rygg, annars skulle jag hellre rekommendera att man har ett babynest i sängen och sover på sidan, eller, att man sover på sidan och ser till att det finns en kant uppfälld eller en vägg åt det håll barnet ligger, så man helt enkelt inte råkar knuffa ut barnet om man sover oroligt.