Citat:
Ursprungligen postat av
matrixmorpheus
Jag behöver skapa en hemsida som i princip har samma funktioner som airbnb eller sharedesk.
Denna kommer dock endast vara för människor i Sverige. (till en början)
Min tanke är att programmera hemsidan "in house" här i Sverige och sedan outsourca design till någon utländsk firma.
Jag är ganska okunnig när det gäller webbutveckling, jag måste lära mig en hel del innan jag drar igång detta.
Jag undrar följande:
1. Hur många programmerare behöver jag anställa för att bygga en hemsida i stil med airbnb? Behöver jag även front-end programmerare om tanken är att outsourca design?
2. Hur lång tid tror ni det tar att bygga denna hemsida med 3 st programmerare?
3. Runt hur mycket kommer detta att kosta? Min budget kommer att vara runt 100 k euros för hemsidan.
Jag vill börja bygga sportbilar, nåt i stil med Ferrari och Konigsegg. Min tanke är att bygga bilarna i Sverige men outsourca designen till Indien eller Kina.
Jag kan inget om bilbygge eller hur bilar fungerar (har inte körkort). Nu undrar jag hur mycket det kommer kosta och hur lång tid det tar med 3 bilbyggare.
Hör du hur dumt det låter?
Först så sitter du ner och skriver en exakt kravspecifikation. Airbnb och Sharedesk är ganska olika även om grundupplägget är detsamma. Du måste tänka igenom exakt vad det är du vill ha. Om du ändrar saker i efterhand introducerar du buggar, plus att det kommer bli mycket dyrare, utvecklarna kommer förmodligen att behöva slänga kod du redan betalt för att skriva och skriva om den. Så spika en kravspec från början, och inkludera planer för framtida funktioner.
Du behöver en server, förmodligen redundanta skalbara servrar. Det kostar.
För utvecklingsdelen behöver du följande personal:
1) Projektledare
2) Designer databas och backend
3) Designer front-end/UI
4) Front-end/UI-utvecklare/programmerare
5) Backend-utvecklare/programmerare
6) Databas-utvecklare (eventuellt kombinerad med #5 om du hittar rätt person)
Eventuellt (beroende på komplexitet och kunskap) måste du kanske dela upp #3 och #3 i olika roller, en för UI och en för själva front-end-programmeringen.
Det här är ännu en av alla trådar av typen "jag har en jättebra idé på en website som ska göra mig rik, men jag vet inget om webutveckling". Börja med att lära dig hur en avancerad website fungerar.
Lär dig om olika tekniker och webbkomponenter, och hur de förhåller sig till varandra. HTML, CSS, Javascript, tekniker som Ajax, koncept som JSON, olika ramverk (jQuery, Node.js, Angualr.js, etc).
Lär dig om olika plattformar och database, och när de är lämpliga. SQL vs NoSQL, till exempel.
Du har mycket att lära innan du ens kan börja.