2016-04-15, 02:28
Medlem
Jag behöver skapa en hemsida som i princip har samma funktioner som airbnb eller sharedesk.
Denna kommer dock endast vara för människor i Sverige. (till en början)

Min tanke är att programmera hemsidan "in house" här i Sverige och sedan outsourca design till någon utländsk firma.
Jag är ganska okunnig när det gäller webbutveckling, jag måste lära mig en hel del innan jag drar igång detta.

Jag undrar följande:

1. Hur många programmerare behöver jag anställa för att bygga en hemsida i stil med airbnb? Behöver jag även front-end programmerare om tanken är att outsourca design?

2. Hur lång tid tror ni det tar att bygga denna hemsida med 3 st programmerare?

3. Runt hur mycket kommer detta att kosta? Min budget kommer att vara runt 100 k euros för hemsidan.
Senast redigerad av matrixmorpheus 2016-04-15 kl. 02:31.
Citera
2016-04-15, 15:31
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matrixmorpheus
Jag behöver skapa en hemsida som i princip har samma funktioner som airbnb eller sharedesk.
Denna kommer dock endast vara för människor i Sverige. (till en början)

Min tanke är att programmera hemsidan "in house" här i Sverige och sedan outsourca design till någon utländsk firma.
Jag är ganska okunnig när det gäller webbutveckling, jag måste lära mig en hel del innan jag drar igång detta.

Jag undrar följande:

1. Hur många programmerare behöver jag anställa för att bygga en hemsida i stil med airbnb? Behöver jag även front-end programmerare om tanken är att outsourca design?

2. Hur lång tid tror ni det tar att bygga denna hemsida med 3 st programmerare?

3. Runt hur mycket kommer detta att kosta? Min budget kommer att vara runt 100 k euros för hemsidan.

Jag vill börja bygga sportbilar, nåt i stil med Ferrari och Konigsegg. Min tanke är att bygga bilarna i Sverige men outsourca designen till Indien eller Kina.
Jag kan inget om bilbygge eller hur bilar fungerar (har inte körkort). Nu undrar jag hur mycket det kommer kosta och hur lång tid det tar med 3 bilbyggare.

Hör du hur dumt det låter?

Först så sitter du ner och skriver en exakt kravspecifikation. Airbnb och Sharedesk är ganska olika även om grundupplägget är detsamma. Du måste tänka igenom exakt vad det är du vill ha. Om du ändrar saker i efterhand introducerar du buggar, plus att det kommer bli mycket dyrare, utvecklarna kommer förmodligen att behöva slänga kod du redan betalt för att skriva och skriva om den. Så spika en kravspec från början, och inkludera planer för framtida funktioner.

Du behöver en server, förmodligen redundanta skalbara servrar. Det kostar.

För utvecklingsdelen behöver du följande personal:
1) Projektledare
2) Designer databas och backend
3) Designer front-end/UI
4) Front-end/UI-utvecklare/programmerare
5) Backend-utvecklare/programmerare
6) Databas-utvecklare (eventuellt kombinerad med #5 om du hittar rätt person)

Eventuellt (beroende på komplexitet och kunskap) måste du kanske dela upp #3 och #3 i olika roller, en för UI och en för själva front-end-programmeringen.

Det här är ännu en av alla trådar av typen "jag har en jättebra idé på en website som ska göra mig rik, men jag vet inget om webutveckling". Börja med att lära dig hur en avancerad website fungerar.
Lär dig om olika tekniker och webbkomponenter, och hur de förhåller sig till varandra. HTML, CSS, Javascript, tekniker som Ajax, koncept som JSON, olika ramverk (jQuery, Node.js, Angualr.js, etc).
Lär dig om olika plattformar och database, och när de är lämpliga. SQL vs NoSQL, till exempel.

Du har mycket att lära innan du ens kan börja.
Citera
2016-04-15, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
Jag vill börja bygga sportbilar, nåt i stil med Ferrari och Konigsegg. Min tanke är att bygga bilarna i Sverige men outsourca designen till Indien eller Kina.
Jag kan inget om bilbygge eller hur bilar fungerar (har inte körkort). Nu undrar jag hur mycket det kommer kosta och hur lång tid det tar med 3 bilbyggare.

Hör du hur dumt det låter?

Först så sitter du ner och skriver en exakt kravspecifikation. Airbnb och Sharedesk är ganska olika även om grundupplägget är detsamma. Du måste tänka igenom exakt vad det är du vill ha. Om du ändrar saker i efterhand introducerar du buggar, plus att det kommer bli mycket dyrare, utvecklarna kommer förmodligen att behöva slänga kod du redan betalt för att skriva och skriva om den. Så spika en kravspec från början, och inkludera planer för framtida funktioner.

Du behöver en server, förmodligen redundanta skalbara servrar. Det kostar.

För utvecklingsdelen behöver du följande personal:
1) Projektledare
2) Designer databas och backend
3) Designer front-end/UI
4) Front-end/UI-utvecklare/programmerare
5) Backend-utvecklare/programmerare
6) Databas-utvecklare (eventuellt kombinerad med #5 om du hittar rätt person)

Eventuellt (beroende på komplexitet och kunskap) måste du kanske dela upp #3 och #3 i olika roller, en för UI och en för själva front-end-programmeringen.

Det här är ännu en av alla trådar av typen "jag har en jättebra idé på en website som ska göra mig rik, men jag vet inget om webutveckling". Börja med att lära dig hur en avancerad website fungerar.
Lär dig om olika tekniker och webbkomponenter, och hur de förhåller sig till varandra. HTML, CSS, Javascript, tekniker som Ajax, koncept som JSON, olika ramverk (jQuery, Node.js, Angualr.js, etc).
Lär dig om olika plattformar och database, och när de är lämpliga. SQL vs NoSQL, till exempel.

Du har mycket att lära innan du ens kan börja.

Även om du i grunden har rätt så behöver du inte ta i så toaletten svämmar över. Man börjar ju i en liten skala med 2-3 personer som är rätt allround på programmering. Han behöver ju inte öppna ett nytt Microsoft för en sida som genererar någon miljon om året. Men när det gäller kravspec så har du rätt. Många projekt som skiter sig för att chefen sitter och håller information hemligt i det längsta. Är din ide bra så kommer andra att kopiera den. Inget du kan förhindra.
Citera
2016-04-16, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
Även om du i grunden har rätt så behöver du inte ta i så toaletten svämmar över. Man börjar ju i en liten skala med 2-3 personer som är rätt allround på programmering. Han behöver ju inte öppna ett nytt Microsoft för en sida som genererar någon miljon om året. Men när det gäller kravspec så har du rätt. Många projekt som skiter sig för att chefen sitter och håller information hemligt i det längsta. Är din ide bra så kommer andra att kopiera den. Inget du kan förhindra.

Väl rutet. En bra idé är en bra idé, men den är värdelös om den inte går att genomföra.

Att tänka "Jag vill börja bygga sportbilar, nåt i stil med Ferrari och Konigsegg" utan att bry sig om det är genomförbart eller inte konstigt eller dumt. Har man en bra idé är det en god start. Resten kanske löser sig - eller skiter sig. Det vet man inte förrän man har gett det ett försök.

För att svara på TS frågor:
€100k räcker gott och väl för att göra en airbnb-klon om du går till en webbyrå. Du kan alldeles säkert få något bra för halva den pengen.
Citera
2016-04-16, 08:49
Medlem
Du har pengarna. Kontakta ett konsultbolag och du kommer troligen få bättre svar.
Citera
2016-04-16, 10:26
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
...
...

För att fylla på lite utöver vad som redan sagts...

Funktionalitet beskrivs i specifikationen. Design görs i
anslutning till att specifikationen upprättas och ingår i
underlaget när man börjar programmera. Där ingår ju
också uppbyggnad av UI inklusive "look and feel".
Det kan t.ex. finnas inslag i design som i hög grad påverkar
implementationen ("programmeringen av hemsidan").
Det ska inte göras i den ordning som du skriver.

Då kan t.ex. följande hända:
Anta att du låter programmera en lösning för x miljoner.
Sedan skickar du uppdraget utomlands att göra en design.
När "design-företaget" tittar på specifikationen säger dom
att responsive är i praktiken ett krav.
Det kan innebära kostsam omprogrammering.

Citera
2016-04-16, 10:42
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosaboll
Väl rutet. En bra idé är en bra idé, men den är värdelös om den inte går att genomföra.

Att tänka "Jag vill börja bygga sportbilar, nåt i stil med Ferrari och Konigsegg" utan att bry sig om det är genomförbart eller inte konstigt eller dumt. Har man en bra idé är det en god start. Resten kanske löser sig - eller skiter sig. Det vet man inte förrän man har gett det ett försök.

För att svara på TS frågor:
€100k räcker gott och väl för att göra en airbnb-klon om du går till en webbyrå. Du kan alldeles säkert få något bra för halva den pengen.

Jag har tittat igenom tråden igen och tycker att TexasSwede har en poäng.

1. Jag har en idé som innefattar en webblösning.
2. Jag har pengar.
3. Jag tänker nu genomföra detta med mig själv som projektledare.

Det kommer nästan garanterat att bli tokigt.

Testa i stället
1. Jag har en idé som innefattar en webblösning.
2. Jag har pengar.
3. Jag har inte själv kompetensen om hur detta ska genomföras, så jag behöver
knyta någon till mig som har den kompetensen.

När kompetensen, genom konsult eller anställd, finns på plats så kan
riktlinjerna för genomförandet dras upp och gradvis förfinas.
– Projektplan.
– Budget.
...

En liten brasklapp här. Min erfarenhet är tyvärr att de flesta konsulter kommer
att rekommendera sig själva för genomförandet. Dom kommer att underskatta
kostnaden för att få uppdraget. När stora summor lagts ner måste projektet
fullföljas, trots att det nu visar sig kosta betydligt mer än vad som sades initialt.

Tyvärr löser inte en detaljerad spec. problemet. Köparen kommer inte att förstå
när specen upprättas att det den anger inte räcker till. Leverantören kommer
att säga att det är klart "enligt spec".

Agilt arbetssätt motverkar detta, men innebär ofta att initiala budgetramar sprängs.

Det lät lite pessimistiskt, och det är naturligtvis inte alltid så här, men brasklappen
är IMO motiverad.

Senast redigerad av lasternassumma 2016-04-16 kl. 10:44.
Citera
2016-04-17, 23:12
Medlem
Grattis! Har goda nyheter till dig.

Du kan skapa en airbnb-liknande sajt på www.sharetribe.com på en minut. Du har nu sparat 100k euro.
Citera
2016-05-13, 03:51
Medlem
Tack för alla svar senast, jag har ytterligare några frågor.
Jag insåg att det var för komplicerat att dra igång detta ensam och för dyrt att bygga "in house".

Jag har bestämt mig för att outsourca webb och app utveckling (android), min budget är 100k euros för att bygga båda dessa. Appen ska alltså vara synkad med hemsidan.

1. Hur hittar jag en webbyrå som kan göra detta för dessa stålar? Jag utgår ifrån att jag kommer att behöva anlita en firma i Ukraina, Kina eller liknande. Vart skulle ni vända er i min position?

2. Det finns en hel del olika "airbnb clone" scripts.
Tex: https://www.zoplay.com/web/rental-booking-script/
Vad kan jag förvänta mig för resultat i slutändan om man skräddarsyr någon av dessa scripts rejält så att det passar min verksamhet?
Detta måste väl ändå vara det billigaste alternativet för mig?
Är det något ni skulle rekommendera om man har höga krav på hemsidan?

3. Min plan är att anställa en CTO när produkten väl lanseras, men under de ca 6 månaderna det tar att bygga hemsidan och appen så behöver jag anställa någon freelancare som har stor kunnighet när det gäller webbutveckling. Någon som kan vara med mig och träffa firmorna och se till att allt går väl till, att hemsidan och app byggs på rätt sätt osv. Kan jag ta hjälp av en vanlig webbutvecklare som agerar som konsult? Jag behöver ett betydligt billigare alternativ än att anställa en CTO om man säger så.

4. När hemsidan och appen väl är färdigbyggda, ungefär hur mycket kostar det per månad att underhålla, uppdatera och se till att de hela tiden fungerar som de ska? Detta ska alltså göras av samma firma(or) som bygger de.

Ni kan också skicka PM om ni har lust att hjälpa.
Nej till Sharetribe förresten, jag behöver bygga eget med tanke på alla funktioner som behövs och storleken på hemsidan.
Citera
2016-05-13, 08:12
Medlem
Att du frågar det du frågar, och dessutom gör det på flashback, känns ju lite oroande...

Hade jag varit i din sits hade jag istället för att bränna €100k försökt hitta partners i form av utvecklare som får procent i bolaget. Se bara till att ha 50% (50%+en aktie eller nåt) i bolaget så du har bestämmanderätt.

Du slipper lägga ut pengar på något du inte vet vad det blir och kan istället använda pengarna till marknadsföring och annat. Dessutom kommer de du fått med dig vilja få till en bra och fungerande produkt och därmed se till att leverera.
Citera
2016-05-13, 08:25
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418

Jag tycker dock att kravspecsar leder till att man planerar sönder i början innan man vet villka problem man kommer ställas inför!

Innom mjukvaruprojekt behöver man jobba iterativt med en fungerande produkt.

Börja med att bygga en MVP (minimal viable product) och testa "är det här vad jag/användarna vill ha". Gör det innan du lägger ned tid på en massa saker som man kanske kommer på att man får kasta sen.

Jag jobbar just nu i ett toppstyrt projekt där kunden är inne och bestämmer vad mina klasser skall heta och hur databasen skall se ut. Det är inte mitt problem, men än så länge har vi inte produktionsatt något, efter ett år av utveckling!

Roligt när man sen kommer på att man måste göra om saker.
Citera
2016-05-13, 09:23
Medlem
rawsezxs avatar
Citat:
1. Hur hittar jag en webbyrå som kan göra detta för dessa stålar? Jag utgår ifrån att jag kommer att behöva anlita en firma i Ukraina, Kina eller liknande. Vart skulle ni vända er i min position?

Jag ser personligen inte vinningen i att försöka anlita någon utlänsk firma (om du nu inte bor i Ukraina eller Kina förstås). att ha ~1k mil mellan dig och utvecklaren ställer till det, för att inte tala om språkförbistringar, kulturkrockar etc.

Med den budget som du sitter med och, missförstå mig inte, produkten ifråga verkar relativt "basic". Jag skulle gissa på att största pengen kommer att gå till och försöka bena ut din vision och design av den, själva kodningen ser jag inte som något större problem.

Observera dock att jag arbetar främst med hårdvaruprogrammering, mjuka pojkar som sysslar med hemsidor har ju så mycket hjälpmedel nu för tiden!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in