Citat:
Ursprungligen postat av KnäHunDeN
Ja, jag ska givetvis inte moralisera över strategier du använder dig av. Men får en uppfattning om att ondska är ett mycket präglande begrepp. En etikett som utgör en referensram över en annans beteende, vilket kan betyda att det blir mycket svårt att förändra referensramen till följd av ett förändrat beteende.
Som sagt ser jag det som en mycket effektiv strategi för att förhålla sig aktiv i relation till den "ondsinte". En ond människa är ett givet mål för ens attack. Själv råkar jag vara bland dem som skiljer mellan handling och person. Jag jobbar dock på att förändra detta försanthållande, med förhoppning om att lyckas etablera ett liknande synsätt som du har. Genom att förneka påståendet om en essentiell ondska som måste bekämpas så blir ju den logiska följden att förstå de "onda" handlingarnas utgångspunkt. En mindre rationell strategi (kan dock vara mycket fruktbar väl man lyckas "förstå" sinnet bakom handlingen) med hänsyn till aktion - reaktion.
Mjo, men de människor som jag betecknar som onda är endast de som begått oförlåtliga handlingar. Och vissa handlingar är, enligt min livsåskådning, oförlåtliga. En pedofil som begår övergrepp mot barn, mot sin vilja, styrd av den starkaste drift som vi människor har; sexualdriften, och som inser det fruktansvärda i sina handlingar och gör allt som står i h*ns makt för att förtrycka denna del av sig själv, förtjänar inte epitet ond. Men en pedofil som istället bejakar denna delen av sig själv, spelar in sina gärningar på video och sprider vidare till andra pedofiler har däremot gjort sig förtjänt av det. Men - den värsta formen av ondska är den person som inte är pedofil, men som ändå spelar in och säljer filmer på övergrepp mot barn, endast för att tjäna pengar. Pedofilen i andra exemplet kan jag ha ett visst mått av överseende med, en störd individ som bör hållas borta från samhället för gott (och då menar jag för gott), men personen i tredje exemplet är en person som måste bekämpas, och dödas. Även om personen skulle förändra sitt beteende, så skulle jag fortfarande beteckna personen som ond, eftersom h*n begått
oförlåtliga handlingar. Det är i övrigt ett av skälen till att jag avskyr religion; skitsnacket om att alla kan bli förlåtna bara de ångrar sig. Jag skulle
aldrig förlåta en sådan människa. Har man begått en sådan handling en gång, så innebär det att man kan göra det igen. Det är endast i teoretiska exempel som en sådan handling kan rättfärdigas (om han inte gör det dör 1 miljon barn), i praktiken finns det inte en chans i helvetet. Det är sant som terrieterrie säger, jag tror inte på en inneboende godhet i människan, jag tror att vi är djur, och vissa exemplar av vår art är defekta, och bör sorteras bort ur genpoolen för gott.
Jag kände bara att jag behövde förtydliga mig en aning, då jag ger epitetet
ond till ytterst få människor och inte någonting som jag lättvindligt delar ut till höger och vänster.
Men, jag är inte säker på att jag håller med om att om man förkastar begreppet
essentiell ondska så måste man förstå det ondas utgångspunkt. Eller vänta, kan du förtydliga det här en aning? Jag är inte säker på att jag är med.