Citat:
Ursprungligen postat av
daym
1 miljard mindre och 90.000 nyanställningar, detta är vad man får kalla en riktig utmaning!
Vi kan väl sänka alla lärarlöner med, låt oss säga, 50%? Det är ju ändå så enkelt att hitta kompetenta lärare nuförtiden.
När jag jobbade i skolan för sisådär 20 år sedan, konstaterade de gamla trotjänarna lakoniskt att om de hade haft kvar samma reallön som när de började på 60-talet, så hade de haft över 60.000 i månaden. Jag fick en nyhöjd ingångslön på 14.000, så de dugliga och erfarna lärarna fick väl kring 25.000.
De har skurits i skolan genom åren för att man slipper se effekterna av det de närmaste åren, utan det märks först om 10+ år. Den politiken har förts sedan 80-talet och lett till den skitskola på u-landsnivå vi har idag.
Att politikerna fortfarande inte fattar att nedskärningar i skolan är ett säkert recept att köra ett i-land i botten
på längre sikt, är f-n skrämmande. Men jag gissar att även motståndarsidan vill ha kvar möjligheten att göra samma intäkter nästa mandatperiod.
Det har talats om kvartalsekonomi i samband med att börshajar gjort snabba klipp.
Kan vi nu börja tala om kvartalspolitik när sossarna skär ned i en redan havererad skola i behov av miljardtillskott enbart för att få raset att inte accelerera?