Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-04-13, 00:58
Medlem
Citat:
Minst fyra personer har förts till sjukhus efter en krock mellan två lastbilar på E4, norr om skånska Örkelljunga. Tre av dem är brandmän som skadades i samband med räddningsarbetet - en av dem träffades av en mitträcksvajer som brast. Hans skador är allvarliga, uppger Stephan Söderholm, polisens presstalesman.
http://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/lastbilar-krockade-flera-skadade/ar-BBrGfJR?li=BBqxCu3&ocid=AARDHP
Senast redigerad av snyrr 2016-04-13 kl. 01:00.
Citera
2016-04-13, 17:59
Medlem
Någon som vet vilka de skadade brandmännen är?
Citera
2016-04-13, 18:28
Medlem
Softis...s avatar
http://www.expressen.se/kvallsposten/tva-lastbilar-i-krock--totalstopp-pa-e4-1/
Citat:
Lastbilschauffören fördes med ambulans till sjukhus. Hans skador bedömdes som allvarliga när han kom in till akuten i Helsingborg.

– Han är misstänkt för rattfylleri, säger Stephan Söderholm.

Enligt Region Skånes pressjour har även fyra brandmän fått föras med ambulans till sjukhus. För tre av dem bedöms skadeläget som lindrigt.

Den fjärde vårdas för livshotande skador och vårdas just nu vid universitetssjukhuset i Lund.

Brandmannen ska i samband med räddningsarbetet ha fått en vajer i huvudet.
Har det hänt tidigare? En har läst om motorcyklister som har blivit "skivade" av mittvägsvajrarna, men jag har aldrig läst om att någon räddningspersonal har skadats av dem.
Citera
2016-04-13, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
http://www.expressen.se/kvallsposten/tva-lastbilar-i-krock--totalstopp-pa-e4-1/Har det hänt tidigare? En har läst om motorcyklister som har blivit "skivade" av mittvägsvajrarna, men jag har aldrig läst om att någon räddningspersonal har skadats av dem.

Vet inte om det hänt tidigare, men jag vet att räddningspersonal m fl har stor respekt för dem eftersom de är uppspända med kraftigt moment.

Obekräftade uppgifter säger att olyckan med brandmännen berodde på att vajern spändes upp hårt när lastbilen åkte över mittrenen och genom vajrarna. Där blev den kvar tills räddningsstyrkan var på plats. Av någon anledning lossnade den då och for iväg mot brandmännen som träffades av den, typ som en pilbågssträng, den gick alltså inte av. Fy fan att träffas av en sådan vajer, de är säkert 3-4 cm i diameter. Låter som att de lättast skadade brandmännen hade en jävla tur i oturen... Som sagt, ta det för ett rykte.

Hoppas på det bästa för en skadade killen!

Fortfarande ingen som har namnen på de drabbade?
Citera
2016-04-14, 17:19
Medlem
En av brandmännen har avlidit.

http://www.skd.se/2016/04/14/brandman-dog-efter-den-stora-lastbilsolyckan/
Citera
2016-04-14, 18:24
Medlem
snurre-spratts avatar
Eftersom den ena chauffören är misstänkt för rattfylleri så borde ha väl nu också bli misstänkt för vållande till annans död?
Är det någon som vet vilka bilar det var som krockade?
Citera
2016-04-14, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snurre-spratt
Eftersom den ena chauffören är misstänkt för rattfylleri så borde ha väl nu också bli misstänkt för vållande till annans död?
Är det någon som vet vilka bilar det var som krockade?

Hur mycket man än vill att föraren ska åka dit på det, kan han verkligen göra det? Det är ju en olycka i själva olyckan? Jag vet inte om det påverkar saken eller inte
Citera
2016-04-14, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knorre31
Hur mycket man än vill att föraren ska åka dit på det, kan han verkligen göra det? Det är ju en olycka i själva olyckan? Jag vet inte om det påverkar saken eller inte
Nej vållande till annans död kommer knappast att bli aktuellt. Det finns ett begrepp benämnt adekvat kausalitet inom juridiken som är relevant i det här sammanhanget. Orsakssambandet mellan gärningen (rattfylleriet) och brandmannens död finns visserligen men är inte av den arten att man typiskt sett kan förutsätta att ett rattfylleri leder till den här konsekvensen.
Citera
2016-04-14, 20:47
Medlem
snurre-spratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Nej vållande till annans död kommer knappast att bli aktuellt. Det finns ett begrepp benämnt adekvat kausalitet inom juridiken som är relevant i det här sammanhanget. Orsakssambandet mellan gärningen (rattfylleriet) och brandmannens död finns visserligen men är inte av den arten att man typiskt sett kan förutsätta att ett rattfylleri leder till den här konsekvensen.
Absolut, "adekvat kausalitet" föreligger knappast så det var snarare ett önsketänkande från min sida!
Citera
2016-04-15, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stoffestofil
Fortfarande ingen som har namnen på de drabbade?

Brukar offrens namn läggas ut här när det gäller olyckor?
Citera
2016-04-15, 09:17
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harlequin1963
Brukar offrens namn läggas ut här när det gäller olyckor?

Det händer men med hänsyn till efterlevande anser jag personligen att det är olämpligt.
Skulle man göra det ändå så maska åtminstone namn så här:
Bj*rn *lsson.

Däremot kan man gott publicera offrets ålder och civilstatus. T.ex. -gift -efterlämnar 2 barn i nedre tonåren.
Citera
2016-04-15, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sephine
Det händer men med hänsyn till efterlevande anser jag personligen att det är olämpligt.
Skulle man göra det ändå så maska åtminstone namn så här:
Bj*rn *lsson.

Däremot kan man gott publicera offrets ålder och civilstatus. T.ex. -gift -efterlämnar 2 barn i nedre tonåren.

Man 45 år efterlämnar flera barn under 15 år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in