2016-04-13, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Ta reda på vad påbackarens självrisk är. Sen dealar du med denne fram en lägre ersättning denne får betala dig för skadan. Om du sen väljer att faktiskt laga skadan eller ha den kvar är helt upp till dig. På så sätt så får du kanske nästan bilens marknadsvärde plus att du behåller bilen.
Win-Win för dig, men även för påbackaren
Självrisk på trafikförsäkringen är inte sällan 0 kronor, eller 1000 kronor, ej mer, undantag om ägaren till bilen ifråga är en juridisk person. En plåtskada kommer aldrig eller näst intill aldrig att ligga under 1000 kronor, ser ingen mening med detta förfarande. Om bilen ägs av en juridisk person kan som nyss nämndes betydligt högre självrisk förekomma, men då är det en avdragsgill kostnad i företaget och knappast något ni förhandlar om.
Citera
2016-04-13, 19:52
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klockenstein
http://klockenstein.se/volvo945krock.jpg
Inte snyggt men duger som bruksfordon så det är väl bara tacka och ta emot, har du provat att sätta en negerkyss på dörren och försöka dra ut bucklan lite?
Citera
2016-04-13, 20:28
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Inte snyggt men duger som bruksfordon så det är väl bara tacka och ta emot, har du provat att sätta en negerkyss på dörren och försöka dra ut bucklan lite?

N-kyss? En avloppsrensare?

Dörren går nog bra men skadan vid hjulhuset är värre. Hade liknande och värderaren sa att det "går inte att laga för det är dubbla plåtar".

Bosse-bildoktorn visade ett knep med en smältpistol där han smälte fast staven och sen drog i den.
Citera
2016-04-13, 21:39
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Självrisk på trafikförsäkringen är inte sällan 0 kronor, eller 1000 kronor, ej mer, undantag om ägaren till bilen ifråga är en juridisk person. En plåtskada kommer aldrig eller näst intill aldrig att ligga under 1000 kronor, ser ingen mening med detta förfarande. Om bilen ägs av en juridisk person kan som nyss nämndes betydligt högre självrisk förekomma, men då är det en avdragsgill kostnad i företaget och knappast något ni förhandlar om.
Så var det med den saken, du har helt rätt. Kollade upp, jag har själv 1000pix självrisk på trafikdelen på Länsförsäkringar.
Min ursäkt, jag har inte varit vållande på ett antal decennier. Däremot blivit högerregel-"kränkt" mm 2 gånger på bara senaste 1,5 år
Senast redigerad av Skadat gods 2016-04-13 kl. 21:44.
Citera
2016-04-13, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nittontretton
Haha älskar verkligen klistermärket på sidorutan, den passar ju in till 110 procent. Hoho.
Du är inte den första som kommenterat det sedan jag blev påkörd :P... haha! Fast den lever ju fortfarande .

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Vi håller kik efter en ny dörr istället... gick lös och bankade ut den så gott det gick, blev inte snyggt men bättre .
Dörren var ju redan rostig i nerkant - som alla vänster bakdörrar på Volvo 940 ...
Så fort det dyker upp en i samma kulör i närheten så slänger vi på en ny!

Motorn var ju nyrenoverad och bytt, koppling bytt, alla slitdelar och oljor bytta för jag hade bestämt mig för att behålla bilen ett tag till då den i övrigt var rostfri...
Blev en Volvo V60 D4 -15 Ocean Race Edition med VEA-maskin istället .
Citera
2016-04-13, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
N-kyss? En avloppsrensare?

Dörren går nog bra men skadan vid hjulhuset är värre. Hade liknande och värderaren sa att det "går inte att laga för det är dubbla plåtar".

Bosse-bildoktorn visade ett knep med en smältpistol där han smälte fast staven och sen drog i den.

Tror till och med att det ligger trippla plåtar just där skadan är på 940, så det är väl rejält med spackel som gäller?
Citera
2016-04-14, 15:45
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad

För yngre förare så är självrisken ofta 2000 kr. Dvs ungefär lika mycket som värdet på TS bil i bästa fall. Försäkringsbolaget kommer nog att erbjuda max 3000 i bästa fall (de går efter bilens miltal och mindre efter skicket)
Citera
2016-04-14, 17:35
Medlem
RutledgeWoods avatar
Bra gjort av påbackaren! Fint att höra att det finns ärligt folk kvar
Jag tycker du kan komma överens om en ersättning för skadan, säg 500 spänn kanske, med tanke på bilens ålder osv.
En buckla på dörren påverkat inte värdet på en såpass gammal bil.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in