2016-04-12, 16:55
Medlem
Hallå allesammans,

För att göra en long story kort:

Jag har en andra bil som är en 854 94:a. Motorn har gått 15000 (bytt motor) och karossen 26xxx.
Tanken var att jag skulle ha bilen tillfälligt när jag flyttade till en annan ort, men har haft kvar den då den bara rullat. Nu har den börjat strula och bromsoken fram börjar ge sig (skivorna fram blir varma efter bara nån minuts körning) och även ett hjullager har blivit kasst. Så jag bestämde mig för att det är dags å sälja av den för ett par tusenlappar.

Nu till det roliga:

Idag när jag skulle åka till jobbet ser jag att nån har backat in i dörren vänster bak. Den är inbucklad och en del av lacken är bortskrapad. Personen som gjorde detta var så snäll och lämnade lapp med telefonnummer och skrev att hon tar på sig kostnaden till 100%.

Min fråga är, kommer försäkringsbolaget vilja köpa loss bilen då den inte kan vara värd mer än 5000:-? Eller kommer dom att rekommendera att laga det? Jag tänkte se om det fanns möjlighet att kanske slå ihop två flugor i en smäll, bli av med bilen för ungefär samma pris som jag hade tänkt sälja den för. Ännu bättre scenario; en del cash men också behålla bilen.

Vad tror ni mina FB-vänner? Hur skall jag gå tillväga med försäkringsbolaget? Eller är det bara på å vänta å se vad dom säger?
Citera
2016-04-12, 16:59
Medlem
Om så ej redan skett, börja med att skriva skadeanmälan och lämna till respektive bolag. Att de skulle reparera bilen förefaller mindre troligt, bilens ringa värde gör inte reparationen billigare, alltså vill bolaget lösa den för marknadsvärde, vilket det är en annan sak. Egentligen inte så mycket att göra innan besked från bolaget har erhållits.
Citera
2016-04-12, 17:19
Medlem
StoffeSvenssons avatar
Om reparationen överstiger bilens värde så köper försäkringsbolaget loss bilen istället. De har listor på sådant.

Skulle de ändå vilja laga bilen så be om ett kostnadsförslag ifrån en verkstad och be sedan försäkringsbolaget att köpa loss bilen för motsvarande.
Citera
2016-04-12, 19:55
Medlem
Larseverts avatar
Erbjud backaren att köpa bilen för ett par tusenlappar. Om det inte är någon du vill jävlas med då förstås.
Citera
2016-04-12, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsevert
Erbjud backaren att köpa bilen för ett par tusenlappar. Om det inte är någon du vill jävlas med då förstås.

Till vilken nytta? Varför inte låta försäkringsbolagen hantera det fullt ut?
Citera
2016-04-12, 20:29
Moderator
Arne.Ankas avatar
Fråga försäkringsbolaget, är priset rimligt och kostnaden för reparation tillräckligt hög så kanske dom löser in bilen
Citera
2016-04-12, 21:09
Medlem
Larseverts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Till vilken nytta? Varför inte låta försäkringsbolagen hantera det fullt ut?

För att jag tycker att om viljan finns kan det vara en god ide att göra upp i godo. Bilens värde var ju lågt, vanlig hygglighet helt enkelt. Men det är klart, ett försäkringsärende sätter människor i arbete och backaren får höjd försäkringspremie, i det kanske det finns en viss samhällsnytta.
Senast redigerad av Larsevert 2016-04-12 kl. 21:12.
Citera
2016-04-12, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsevert
För att jag tycker att om viljan finns kan det vara en god ide att göra upp i godo. Bilens värde var ju lågt, vanlig hygglighet helt enkelt. Men det är klart, ett försäkringsärende sätter människor i arbete och backaren får höjd försäkringspremie, i det kanske det finns en viss samhällsnytta.

Den som är vållande har ju städse möjlighet att själv betala skadan om det är mer fördelaktigt. Via sitt försäkringsbolag alltså.
Citera
2016-04-12, 23:18
Medlem
PeterNosters avatar
Man lagar inte plåtskador längre man byter hela dörren och bara lackeringen av den kostar multum.
Åtminstone värderar de skadan efter det sen börjar de väl knacka med hammarn.

Jag var i samma situation och tog pengarna och behöll bilen.
Jag klämde ut bucklan med bara händerna, plupp. Lite lack på stället. Blev inte som nytt men bryr mig inte.

Du vet felen på bilen du har men du vet inte vilka fel du får om du köper en likvärdig.
Citera
2016-04-13, 10:26
Medlem
Dom löser säkert in bilen, ibland kan vissa försäkringsbolag smälla dit en dörr från skroten om dem hittar en i samma färg - om det nu enbart är skador på dörren?

Min Volvo 945 -98 med ca 47000 mil på mätaren blev påbackad på typ samma ställe, fast även bakskärm fick sig en smäll.
Fick 11 000:- och behålla bilen (eller 12 000:- om jag lämnade in den), pappa fick ärva den och fick blankt papper genom besiktningen för några veckor sen . Tack Volvia!

http://klockenstein.se/volvo945krock.jpg
Citera
2016-04-13, 18:09
Medlem
nittontrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klockenstein
Dom löser säkert in bilen, ibland kan vissa försäkringsbolag smälla dit en dörr från skroten om dem hittar en i samma färg - om det nu enbart är skador på dörren?

Min Volvo 945 -98 med ca 47000 mil på mätaren blev påbackad på typ samma ställe, fast även bakskärm fick sig en smäll.
Fick 11 000:- och behålla bilen (eller 12 000:- om jag lämnade in den), pappa fick ärva den och fick blankt papper genom besiktningen för några veckor sen . Tack Volvia!

http://klockenstein.se/volvo945krock.jpg

Haha älskar verkligen klistermärket på sidorutan, den passar ju in till 110 procent. Hoho.

Låt försäkringen avgöra vad dem ska göra med den, blir säkert inlösen. Se det positvt sliper jävlas med bromsarna.
Citera
2016-04-13, 18:35
Medlem
Skadat godss avatar
Ta reda på vad påbackarens självrisk är. Sen dealar du med denne fram en lägre ersättning denne får betala dig för skadan. Om du sen väljer att faktiskt laga skadan eller ha den kvar är helt upp till dig. På så sätt så får du kanske nästan bilens marknadsvärde plus att du behåller bilen.
Win-Win för dig, men även för påbackaren
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in