2016-04-12, 05:47
Förr i världen, när jag var barn i början på åttiotalet, så läste jag Kalle Anka. Många historier spann runt diskningen som straffbegrepp. Kalle och knattarna blev ovänner eller slog vad om något och historien fokuserades på att förloraren skulle diska under en tidsperiod, kanske en månad eller ett år. Oftast slutade serieepisoden med att en högröd Kalle står och diskar fullkomliga berg av vita tallrikar ute i ett vattensöligt kök samtidigt som knattarna skrattande sitter i rummet intill vid TVn som alltid visar cowboyfilm.

Är det så fortfarande?

Nu har jag inte läst Kalle Anka på många år men man borde ju kunna anta att den moderna tekniken även kommit till Ankeborg. Jag har sett exempel på serier där datorer och smartphones används men hur är det med diskmaskiner? Att bli dömd att diska i ett år är ju inte hela världen nuförtiden, ett knapptryck innan man går och lägger sig och sen är disken ren och torr och redo för skåpet på morgonen när man vaknar. Det borde ju underminera hela konceptet med de gamla hederliga diskstraffen.

Ni som läser Kalle regelbundet fortfarande, hur ser det ut idag?
Citera
2016-04-12, 09:26
Bannlyst
Mycket intressant tanke.. Var själv ett stort fan av Kalle i yngre dagar.

Man kan tänka att den som syndat fortfarande åker på diskningen, då i form av att skölja av tallrikar från matrester, ställa in i diskmaskinen och sedan ta ur det. Blir ju lite jobb ändå och en ganska rimlig straffsyssla än i dag.

Det är ju bara vad jag tror, hur det ser ut i "verkligheten" kan jag inte svara på.
Citera
2016-04-12, 13:58
Medlem
Jellohs avatar
Att lära barn att diskning för män är ett straff i stället för ett självklar plikt känns väldigt ojämställt och gammaldags. Och barnarbete är inte ok nånstans.

Så nu står Kalle och diskar för hand (av miljöskäl) medan knattarna (som är en sexuell identitet nuförtiden) tittar på en film om destruktiva manliga stereotyper (cowboys).
Citera
2016-04-13, 02:34
Medlem
Förr sades det att den som inte kunde betala restaurangnotan fick diska istället. Jag förmodar att det bara förekom i litteraturen, inte i verkligheten.
Citera
2016-04-16, 12:33
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Förr sades det att den som inte kunde betala restaurangnotan fick diska istället. Jag förmodar att det bara förekom i litteraturen, inte i verkligheten.

Hände ju alltid i serier, att Kalle Anka eller för den delen 87:an Axelsson, fick sista rutan med disk upp till öronen och en ilsken krogjugge påpassligt stående bredvid med en brödkavel i händerna. Klassiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in