2005-11-21, 19:28
Medlem
jonas valfisks avatar
Allt jag ser av media är

1. Linda Skugge bloggar om blöjbajs

2. Trams om dokusåpa ""kändisar""

3. Politiskt korrekta ledare om stackars, stackars invandrare.

4. Mass-citering av TT:s / Reuters pressmeddelanden. Samma nyhet på 1.000 ställen på nätet.

Nästan aldrig några avslöjanden om den politiska / ekonomiska makten.
Nästan aldrig någon åsikt som går på tvärsen.

Vad beror det på ? Kanske att alla nyheter ska vara "gratis" på nätet och i gratistidningar ? Så att journalister vill man inte längre betala för ? eller vad ?
Citera
2005-11-21, 20:19
Medlem
Jag tror att det bottnar i besparingar. Man vill inte ha utgifter
Tidningar måste gå med vinst annars blir ägarna sura.
Ledarna är det man först kunde spara på. De läses av ett fåtal och ofta är de förutsägbara. Högerledare skäller på vänsterfolk och tvärtom
Citera
2005-11-21, 20:43
Medlem
J.Ns avatar
Kalla Fakta och Uppdrag Granskning?
Citera
2005-11-21, 21:37
Medlem
Det är inte många tidningar som har resurser till undersökande journalistik - jämfört till exempel med de brittiska tidningarna. Dock brukar Maciej Zaremba skriva riktigt bra grävande journalistik och han precis publicerat en artikelserie i fyra delar om arbetskraftsinvandring och den svenska fackföreningsrörelsen som borde vara obligatorisk läsning - inte för att den är perfekt men den är tankeväckande.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1404&a=485592&previousRenderType=3

PS Såg just att det råder delade åsiker om nämnde journalist i en tråd längre ner...
Citera
2005-11-21, 21:58
Medlem
jonas valfisks avatar
Tack för tipsen

kan ju vara jag som inte gräver tillräckligt djupt i medierna

Eller så drunknar det vettiga i all skit..
Citera
2005-11-21, 21:59
Medlem
mishimas avatar
Även om journalistik har blivit en stapelvara där texter ska produceras på löpande band så finns det självklart grävare, men det är mindre idag än vad det har varit.

Du kan läsa mer på grävande journalisters hemsida, http://www.fgj.se. Deras magasin, Scoop, brukar vara läsvärd.
Citera
2005-11-21, 22:17
Medlem
HGs avatar
Det är dyrt med grävare och tidningarna tjänar inte mer kosing på sådana jobb. Lika mycket pengar flyter in när man köper TT-flashar eller har ytliga saker. Sedan tror jag tyvärr, att bra saker och bra journalister, drunknar i dagens infoavlopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in