Väldigt märklig olycka.. Ja inte från början förstås men slutet.
Fattar inte vad han skulle ut under skåpet och göra. Så vitt jag kan bedöma borde bilen ha stått som den skulle till att börja med, eftersom släpet ser ut att ligga rätt så rakt bakom så det borde inte kunna blivit så att släpet på nåt vis "skjutit" bilen så att den tippat. Draget är vridbart och dessutom knäcks dragstången långt innan den på nåt vis kan lyfta en fullastad dragbil.
Fast nu tror jag nog att jag kommit på en möjlig förklaring, när jag kollar bilden (bild 1) på DT igen:
http://www.dt.se/dalarna/mora/dodsolycka-foraren-klamdes-fast-under-lackande-flisbil
Den står väldigt långt åt höger, så långt att man kan anta att den stod och lutade lite ut mot diket direkt efter att den stannat. Där kan vi ha anledningen som Mintolux var inne på, jag fattade först inte varför bilen skulle luta åt höger men med högra sidan en bit ner i diket är ju det ganska rimligt, t.o.m. troligt.
Blöta vårdiken kanske även gjorde att bilen började glida utåt och tippa mer medan chauffören stod utanför vilket kanske kan leda till att reflexmässigt (men fel och dumt) trycka till snabbt på tipp-spaken som sitter bakom hytten. Och så gick det för långt.
Tragisk historia... Påminner om hur snabbt livet kan gå från frid och fröjd till helt fruktansvärt.