Flashback bygger pepparkakshus!
2016-04-11, 19:03
Medlem
lobstoks avatar
Vid 51s ser man ekipaget bakifrån

Släpet välte nog först, sedan kommer en utfart så diket slutar
Detta har fungerat som ett gupp för höger hjul vilket gjorde att lastbilen välte åt vänster

Kan han ha fått panik och slängt ut sig eller har dörren öppnats, när det börjat tippa?
Är det vanligt att köra utan bälte?
Citera
2016-04-11, 19:57
Medlem
De är som dom andra sagt! Han hade gått ut för att kolla sedan hade något hänt med hydrauliken så tippen på lastbilen hade släppt o han fick hela lasten över sig är vad jag har hört ialf! Mycket tragisk olycka!
Citera
2016-04-11, 20:24
Medlem
Tragiskt som fan när unga människor förolyckas.
Han hade dessutom en gravid tjej.
Citera
2016-04-12, 02:06
Bannlyst
utanför hökberg? det är ju ganska nära till mora, undrar varför det blåste förbi tre ambulanser i älvdalen med sirener igång, känns ju som en väldans omväg då ambulanserna antagligen kom från mora hållet så vägen bör inte ha varit blockerad, dessutom borde dom ha kunnat korsa älven mkt tidigare
Citera
2016-04-12, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neon-
De är som dom andra sagt! Han hade gått ut för att kolla sedan hade något hänt med hydrauliken så tippen på lastbilen hade släppt o han fick hela lasten över sig är vad jag har hört ialf! Mycket tragisk olycka!
Nej han fick hela SLÄPET över sig det säger ju räddningsledaren, inte lasten. Lasten är utskyfflad av räddningstjänsten för att kunna lyfta SLÄPET och få ut honom.
Bilen har väl gått ner i vägrenen, hamnat på sniskan, han har gått ut för att se hur illa den står, och då har vägrenen get vika och han har fått släpet över sig. Ingen har tippat ut lasten. Titta på videon, det är ju rätt uppenbart.
Citera
2016-04-12, 18:49
Medlem
http://www.nyhetswebben.se/2016/04/mora-lastbilschauffor-omkom-nar-lastbil-valte/

Kollar man på den bilden som brandkåren tagit så ser man att dom hissat/stöttat upp hytten och en del av flaket på lastbilen för att komma åt att jobba med chauffören. Så han har klivit ut och sedan fått bilen över sig då alla fönster är hela
Citera
2016-04-12, 21:37
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nej han fick hela SLÄPET över sig det säger ju räddningsledaren, inte lasten. Lasten är utskyfflad av räddningstjänsten för att kunna lyfta SLÄPET och få ut honom.
Bilen har väl gått ner i vägrenen, hamnat på sniskan, han har gått ut för att se hur illa den står, och då har vägrenen get vika och han har fått släpet över sig. Ingen har tippat ut lasten. Titta på videon, det är ju rätt uppenbart.
Det kanske han sa men av bilderna att döma så var det inte släpet utan skåpet på själva lastbilen som föraren fick på sig.
Citera
2016-04-14, 06:08
Medlem
Mintoluxs avatar
Är lite halvkass på flisbilar, men gissar att det är en med sidtipp. Med tanke på att bil och släp lagt sig åt varsitt håll, måste ju bilen antingen blivit hängande på draget eller lasten skiftat, men flis är väl såpass poröst att det inte kan flytta sig speciellt mycket innanför väggarna?
Kan det vara så att bilen också blivit stående lutande åt höger och han i panik börjat tippa flaket för att motverka lutningen men tippat för långt?
Var vad jag fattade för chauffören som var ägare till åket och paniken kan ju få en rätt så irrationell när hela ens levebröd är på väg ner i diket.
Citera
2016-04-14, 15:43
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mintolux
Är lite halvkass på flisbilar, men gissar att det är en med sidtipp. Med tanke på att bil och släp lagt sig åt varsitt håll, måste ju bilen antingen blivit hängande på draget eller lasten skiftat, men flis är väl såpass poröst att det inte kan flytta sig speciellt mycket innanför väggarna?
Kan det vara så att bilen också blivit stående lutande åt höger och han i panik börjat tippa flaket för att motverka lutningen men tippat för långt?
Var vad jag fattade för chauffören som var ägare till åket och paniken kan ju få en rätt så irrationell när hela ens levebröd är på väg ner i diket.
Jag kan i alla fall säga att alla flisbilar har sidotippning för att kunna tippa utan att koppla loss släpet. Ena långsidan fälls då uppåt och sedan tippas hela "skåpet" sidledes.
Citera
2016-04-14, 22:40
Medlem
MrsForresters avatar
Någon som vet vem den omkomna är?
Citera
2016-04-15, 00:13
Moderator
HelgeBuks avatar
Väldigt märklig olycka.. Ja inte från början förstås men slutet.

Fattar inte vad han skulle ut under skåpet och göra. Så vitt jag kan bedöma borde bilen ha stått som den skulle till att börja med, eftersom släpet ser ut att ligga rätt så rakt bakom så det borde inte kunna blivit så att släpet på nåt vis "skjutit" bilen så att den tippat. Draget är vridbart och dessutom knäcks dragstången långt innan den på nåt vis kan lyfta en fullastad dragbil.

Fast nu tror jag nog att jag kommit på en möjlig förklaring, när jag kollar bilden (bild 1) på DT igen: http://www.dt.se/dalarna/mora/dodsolycka-foraren-klamdes-fast-under-lackande-flisbil

Den står väldigt långt åt höger, så långt att man kan anta att den stod och lutade lite ut mot diket direkt efter att den stannat. Där kan vi ha anledningen som Mintolux var inne på, jag fattade först inte varför bilen skulle luta åt höger men med högra sidan en bit ner i diket är ju det ganska rimligt, t.o.m. troligt.
Blöta vårdiken kanske även gjorde att bilen började glida utåt och tippa mer medan chauffören stod utanför vilket kanske kan leda till att reflexmässigt (men fel och dumt) trycka till snabbt på tipp-spaken som sitter bakom hytten. Och så gick det för långt.

Tragisk historia... Påminner om hur snabbt livet kan gå från frid och fröjd till helt fruktansvärt.
Citera
2016-04-15, 09:40
Medlem
sephines avatar
Japp, rimlig teori, HelgeBuk.

Högra framhjulet i diket och sedan när han står där och filurar lite ger dikesmassan efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in