Har det inte varit "akut lärarbrist" i snart 10 år?
Hade den svenska skolan och det svenska skolsystemet inte varit så förbannat oseriöst i sin verksamhet hade kanske fler sökt sig till yrket?
Har aldrig stött på en grundskolelärare som jag ärligt skulle låta mina barn bli undervisade av.
Visst, jag har inga barn än, men när den dagen kommer blir det att se till att komplettera deras utbildning i skolan på något vis.
Den svenska skolan drivs av och drar till sig riktiga stolpskott.
Drar till sig och drar till sig; dessa är de enda utbildningarna de kommer in på och har kapacitet att klara. Dessutom ger just dessa utbildningar nästan säkert jobb.
Imam Björklunds åtta år vid makten blir fatala för den svenska skolan.
Senast redigerad av ImamReinfeldt 2016-04-11 kl. 17:38.
Det är inget fel med den Svenska skolan. Jag är så trött på att höra allt skitsnack om att vår skola är så förbannat dålig hela tiden. Svenska skolan är bra och erbjuder alla, som vill lära sig något, en bra utbildning. Om det är fel på något så är det eleverna!
Jag är visserligen uppvuxen i en "välfungerande" kommun och inte i ett område av typen Rosengård. Men jag är ändå ganska säker på att även om jag gick skolan i den sämsta kommunen i hela Sverige skulle jag ha all möjlighet att förskansa mig all kunskap som jag rimligen behöver. Problemet är inte Skolans kapacitet att förmedla kunskap till eleverna. Problemet är elevernas motivation och eventuellt inlärningsförmåga.
De genomsnittliga skolresultaten sjunker pga kultur, inte pga Skolans kvalitet. En stor del av eleverna växer upp i en ungdomskultur där utbildning inte är värt något, utan snarare är förkastligt. En kultur där utbildning och bra betyg inte är något värt (inte tillräckligt "coolt"), utan snarare en belastning ("nördigt" och "töntigt").
Mitt förslag på hur vi ska hantera "skolkrisen" är:
1) Skit fullständigt i eleverna som inte går till skolan för att studera. Låt dem bli låginkomstagare, bidragstagare, kriminella eller helt utslagna. Seriöst, vem fan bryr sig? Möjligtvis kan lärarna i viss mån ägna sig åt att motivera elever genom att t.ex. förklara att utbildning är bra för dem i längden eller liknande. Men inte i sådan utsträckning att det går ut över lärarnas främsta uppgift - att förmedla kunskap.
2) Säkra möjligheten att studera ostört för de elever som faktiskt är motiverade och går till skolan för att lära sig något.
3) Se till att utbildning lönar sig i längden, framförallt naturvetenskap. Mänskligheten och nationerna kan bara utvecklas genom kunskap förd vidare och byggd vidare på av och genom generationerna.
Detta kommer inte att lösa problemet med de sjunkande genomsnittliga skolresultaten; endast stora kulturella förändringar kan göra det. Däremot kommer det att säkra att Sverige fortsätter att utvecklas genom vetenskap och forskning, tack vare de studenter som förstår att utbildning och vetenskap är Sveriges och mänsklighetens nyckel till en bättre framtid.
Dina inlägg är de klokaste i hela tråden.
Du har en insikt som jag beundrar. Och att du vågar hävda den, så icke-Pk som den är.
Så självklar och enkel lösning för att få en bra skola med strålande resultat.
Vi kan inte låta hela Sverige och dess framtid gå tillspillo för att rädda dem som inte vill.
Citat:
Ursprungligen postat av mdealer
Problemet med ditt sorts tänk är att det kommer att straffa sig senare genom extrem marginalisering, som i sin tur kommer gå ut över alla andra i form av skyhög brottslighet. På något sätt måste ju dessa individer överleva. Det hade varit bättre om vi inte satt oss i den här situationen från början.
Här kom Pk in. Hela invandringen bäddar för marginalisering. Utplåna denna måste ske, men inte på våra elevers, vilka
önskar lärdom, bekostnad.
Brottsligheten är polisens uppgift. Jag hoppas de räcker till i en framtid.
90 000 lärare på 3 år? Antingen det eller "dubbla klasser". Ska vi ha 65 elever i varje klass? Sverige är på väg tillbaka till 1800-talet gällande skolan.
Kommentarer på detta? Det löser sig?
90000, omg om man inte ens lyckas få lärare till grundskolan kan man ju bara tänka sig hur det kommer bli på universiteten och andra högre studier.
I Indien är det bara sätta barnen i en bra skola och betala, ju mer desto bättre, fimns från 4 år. Vanliga skolan funkar ej de kommer aldrig in på universitetet om de går där.
De som inte har råd får bo i en kartong och tigga
Ja, man får vara väldigt svagbegåvad om man inte förstår att avgiftsbelagda skolor väntar runt hörnet. Om inte annat så kommer föräldrarna att betala någon för att under helgerna undervisa sina barn det dom borde lärt sig under veckorna.
Vad i helvete menar du? Svenska skolan är knappast skapad av överklassen. Svenska skolan är i grunden socialdemokratisk, vars mål är att alla ska ha lika möjlighet till utbildning på både grundnivå och högskolenivå.
Om ingen är motiverad att lära sig något i skolan blir det genomsnittligt sämre skolresultat. Likväl finns möjligheten till utbildning kvar, och utbildningen som erbjuds av svenska skolan är av hög kvalitet.
Om ingen är motiverad att studera är det ett kulturellt problem, inte direkt skolans problem.
Nej, den är inte skapad av överklassen, men den raserades av överklassen (moderaterna) när dom sålde ut skolor under sin tid i regering. Men visst skapa kan vi skapa ett samhälle där dom med pengar har råd med utbildning, men då kommer det ju få konsekvenser, dvs mer kriminalitet vilket är en naturlig utveckling när folk inte har jobb och kan sätta mat på bordet vare sig du tror det eller inte.
Det här är ingen oväntad utveckling utan något som många av oss förutspått och pratat om i flera år, men visst häpnar man över att effekten är så stor redan nu. Stor, det är en underdrift, det har blivit ett gigantiskt problem och larmrapporterna från ansvariga i skolan skriker bokstavligen på hjälp medan de faller hjälplöst.
Svårigheten är att det är ett resursproblem i grunden. Det nämns 90.000 lärare som saknas de närmaste åren. Då kan man utbilda lärare? Ja, men även lärarutbildningar behöver lärare som ska utbilda lärarna och det är lärarbrist. Ovanpå det har man svårt att locka kompetenta elever att börja studera till lärare. Det är ett uppenbart moment 22.
Som någon i tråden påpekade är det också en oerhört stor kostnadsökning som behövs för att möta behovet. Vi talar om många miljarder och det skulle inte förvåna mig om kostnaderna för skolan ökar i ungefär samma omfattning som den ökar för migrationsverket.
Grundproblemet är givetvis att vi inte har arbetskraftsinvandring utan nästan alla människor som kommer hit saknar kompetens, vilket delvis också är en förklaring till den enorma lärarbristen då många av de här behöver extra stöd och undervisning för att undvika livstids bidragsberoende intill dödsdagar. Det blir inga bra pensionsräddare utan alla de lärare som saknas.
Kvaliteten på skolan riskerar givetvis att rasa ihop totalt. Vi vet alla att en yrkeskår inte mår bra av att få in alldeles för många nybörjare på en gång. Varje enskild lärare behöver också stöd och bygga upp erfarenhet under sina första år.
Hur man än vrider och vänder på det så har vi en framtid där många lärare helt enkelt kommer att bränna ut sig på grund av stress och en orimlig arbetsbörda. Vi har också en situation där respekten för lärarna är väldigt dålig och risken är stor att svenska skolan möter en framtid där väldigt många lärare istället tar andra bättre jobb.
Det är givetvis oerhört svårt att förbättra situationen med färre elever i klassen, höja kvaliteten på eleverna (när de i allt större utsträckning inte ens kan svenska etc ) och höja lönerna för lärarna, vilket behövs för att locka bra lärare med kompetens. Återigen ett moment 22 som uppstår när man istället sänkt sänkt kompetenskraven och i många år haft en dålig löneutveckling.
Vad som händer i svenska skolorna är att årskull efter årskull kommer att gå ut ur skolan med allt sämre kompetens och ännu mer förstärker problemen med arbetsmarknadens akuta kompetensbrist. När företagen inte kan anställa folk med rätt kompetens flyttar de utomlands och skatteunderlaget försvinner.
De varningssignaler som framförs nu gör att tidspannet förkortas ytterligare. Det går helt enkelt mycket fortare än förutspått att rasera den svenska skolan. Det kommer att få extrema konsekvenser redan inom 5-10 år för hela samhället.
Medhåll. Vi kommer att gå en mycket dyster framtid till mötes. Hur illa det än är i våra skolor (och i övriga samhället, för den delen) idag, så ser jag ingen annan alternativ än att det kommer att bli sämre. Problemen accelererar och eventuella lösningar tar minst 10 år att sjösätta. Ingen politiker verkar ha A) insett trögheten i systemen, eller B) har kapacitet/förmåga/vilja att tänka i nya, kreativa banor.
Den som skaffar barn idag måste avsätta pengar till insatsen för bostadsrätt (om ni inte vill ha 30-åringar som fortfarande bor hemma), privata försäkringar (när sjukvården klappar ihop helt) och privatlärare (genomförbart, men kräver ett helt annat sätt att tänka, skit i ungens fotbollsträning, kör han/hon till en cram school istället).
Frågan är hur många förlorade generationer och ytterligare skattehöjningar (de kommer i samma takt som marschen mot avgrunden, för det är politikernas enda svar) svenskt näringsliv klarar av innan det inte spelar någon roll om vi får skolan på fötter eller ej, för företagen har redan klappat igen/flyttat utomlands.
Missförstå mig inte: Lärarna kan dra åt helvete, de hade kunnat tala klarspråk om gökungen i boet, men istället har de och deras jävla fack och företrädare gjort allt för att vara duktiga mångkulturalister - inte sällan stängt hela skolor och tagit ut eleverna i protest, så fort någon på skolan fått avvisningsbesked. Det man sår, det får man skörda, synd bara att hela landet går i stöpet av bara farten.
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2016-04-11 kl. 18:17.
Ja, man får vara väldigt svagbegåvad om man inte förstår att avgiftsbelagda skolor väntar runt hörnet. Om inte annat så kommer föräldrarna att betala någon för att under helgerna undervisa sina barn det dom borde lärt sig under veckorna.
Vore det inte lika bra då att ta bort skolplikten?
Eller jag kan tänka mej gå ihop några föräldrar och bilda "Major Jellohs Flumfria Friskola - Fostran, Fysik, Fakta och Framåtanda."
Oroväckande såklart. Kommer leda till fler obehöriga lärare och inkompetent folk inom skolan vilket inte kommer höja resultaten.
Även om läget inte är särskilt fridsamt så tror jag lärarförbundet har egna intressen av att dramatisera det hela. Lärarförbundets ordförande pratar om att höja lönerna trots att lärare i storstäder tjänar upp emot 30 k/månad (t.om förskolelärare). Nej, du blir inte rik som lärare men det finns mycket mer att förbättra inom yrket just nu än lönen.
Höj lönerna till 40k så kanske nån tycker det är värt att jobba som lärare. Ärligt.
Det kommer bli så med hela välfärden.
Problemet med det är att alla som har råd sedan kommer tycka.
"Varför skall jag betala skatt? Jag betalar ju ändå för skola, vaktbolag (ist för polis) och sjukvård själv?"
Det kommer att bli högerpopulister likt de amerikanska republikanerna i det här landet.