2016-04-12, 10:39
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpoonyOne
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22548087.ab

Hur ska man tolka detta annat än total kollaps?

Och ur artikeln http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22587547.ab

90 000 lärare på 3 år? Antingen det eller "dubbla klasser". Ska vi ha 65 elever i varje klass? Sverige är på väg tillbaka till 1800-talet gällande skolan.

Kommentarer på detta? Det löser sig?

Inte när det gäller lärare på 1800 talet fanns inga jätteklasser. Vi är på väg mot 1600-talet då många inte alls gick i skolan.
Citera
2016-04-12, 10:57
Medlem
Sperssons avatar
.
Vadå lärarbrist?
På 1980-talet var vi alltid mellan 30-40 elever i varje klass.
Inga problem.

De som störde ordningen hamnade i OBS-klass.
Citera
2016-04-12, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
.
Vadå lärarbrist?
På 1980-talet var vi alltid mellan 30-40 elever i varje klass.
Inga problem.

De som störde ordningen hamnade i OBS-klass.

Vad var det för skola?
Dom skolor jag har gått i har snittat på 20-25 elever per klass, jag gick i skolan på 80-90 talet.
Citera
2016-04-12, 11:12
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torteras78
Vad var det för skola?
Dom skolor jag har gått i har snittat på 20-25 elever per klass, jag gick i skolan på 80-90 talet.

Alla skolor i Kungsbacka kommun exempelvis.

Problemen idag handlar inte om lärarna, utan eleverna.
Citera
2016-04-12, 11:30
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Lille Fridolf skulle ju fixa skolan på 100 dagar...hallåååååå fridolin!!!!! Var är du!?

Ring polisen och anmäl honom försvunnen...
Citera
2016-04-12, 12:14
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Col.Kilgore
Ring polisen och anmäl honom försvunnen...

Nä,han står ju där i hörnet och skäms iförd dumstrut!
Citera
2016-04-12, 12:18
Medlem
Det kommer givetvis en uppföljningsartikel där det står att om vi lättar på kravet att lärare ska kunna flytande svenska så är problemet löst och Sverige är ett steg närmare en socioekonomisk superstat.
Citera
2016-04-12, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torteras78
Vad var det för skola?

20 +/- var standard på min tid med. Ort: vem vet mittwn av 80 till mitten av 90
Citera
2016-04-12, 12:54
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:

90 000 lärare på 3 år? Antingen det eller "dubbla klasser". Ska vi ha 65 elever i varje klass? Sverige är på väg tillbaka till 1800-talet gällande skolan.

1800-talet va bättre.. då fanns rottingen, skamvrån och dumstruten.. igen som vågade va stökig eller låta bli att göra läxor.. och ingen hade mössa inomhus
Citera
2016-04-12, 13:38
Medlem
Hur kommer det sig att lärarna står maktlösa egentligen? Enligt det man läser så finns det många problemelever som stör undervisningen i klassrummen, lärare som blir spottade på eller till och med slagna. Hur kommer det sig att en elev får lov att fortsätta på detta sätt? Hur kommer det sig att lärare inte kan sätta ner foten?

På min tid under 90-talet låstes dörren till klassrummet om man var sen, man fick helt enkelt skylla sig själv om man inte var i tid. Självklart bankade man på dörren till läraren tillslut öppnade, dock lärde man sig snabbt som attan att det bara var en biljett rakt in i lärarrummet där man fick sitta av tiden med vetskapen om att föräldrarna kommer få telefonsamtal om händelsen. Det samma när man störde på lektionen - vet inte hur många gånger jag blivit utkastad. För mig var det ett effektivt sätt av bestraffning då jag hellre befann mig i gruppen och skötte mig än att få sitta inne på lärarrummet ensam med vaktmästaren.

Lärare måste i mina ögon få mer befogenhet att ta tag i saker och ting. Om en elev stör och vägrar att sluta borde det vara rätt att kasta ut eleven från lektionen, att ha kvar eleven innebär ju en kollektiv bestraffning av för hela klassen. Men PK-Sverige fasar, drar efter andan. Eleven kan ju bli kränkt eller ännu värre, läraren kanske måste dra ut eleven ur klassrummet och plötsligt är eleven misshandlad. Hur gör SL, Västtrafik eller Skånetrafiken när deras biljettkontrollanter hittar en person på 14 år som saknar biljett? Ber de bara personen lite snällt att gå av? Hur gör en butiksanställd om en unge vägrar betala för något och upptäcks i dörren?

Ge läraren mer befogenhet att styra i klassrummet. Och tycker nu eleven och elevens föräldrar att det minsann inte fungerar, ja då får de väl för fan sätta eleven i en privat skola då.

Hur svårt ska det vara?
Citera
2016-04-12, 14:08
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:

Sverige arbetar kraftigt för att bli ett U-land och planen verkar gå bra.

De föräldrar som har tid, kunskap, fokus och resurser kan fortfarande ge sina barn en konkurrenskraftig framtid. På sin absoluta höjd 20% resten kommer att bli en del av nya Sverige och starkt integrerade med våra objudna gäster.

.
.
Citera
2016-04-12, 14:12
Bannlyst
Jag har ofta undrat hur det känns att vara vit lärare när så mycket rasistiska invandrare sitter och pekar fuck you bakom ryggen.

Med andra ord, hur är det möjligt att lärare står ut?

Vill lärare kanske egentligen ha svenskar som elever?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in