2016-04-25, 22:22
Medlem
chessjamts avatar
Drar till kojs nu men ger en ledtråd för natten.
VincenzoCoccotti var inne på rätt väg med att fokusera på skådisar. Hett tips.
Citera
2016-04-26, 00:13
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VincenzoCoccotti
Aviator ska bort. I de tre andra spelar en Fiennes huvudrollen.
Denna gissning var extremt långsökt och inte ens sann.

Jag tror att Shakespeare in Love ska bort då det är den enda filmen som inte Willem Dafoe medverkar i.
Citera
2016-04-26, 10:07
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas

Jag tror att Shakespeare in Love ska bort då det är den enda filmen som inte Willem Dafoe medverkar i.

Har velat väntat tills kl. 10.00 innan jag avslöjar det.
Det är rätt!
Så enkelt var det som att Dafoe har små biroller i de tre andra filmerna men finns inte med i Shakespeare in Love.

Kirk.Douglas nästa game-master.
Citera
2016-04-26, 11:26
Medlem
VincenzoCoccottis avatar
Citat:

Inte?
Citera
2016-04-26, 14:37
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VincenzoCoccotti
Inte?
Det är två helt olika filmer bröderna Joseph och Ralph spelar huvudrollen i (redan där långsökt att klumpa ihop dem) och dessutom skulle jag inte säga Ralph spelar huvudrollen i Grand Budapest då det i allra högst är en ensemble-film. Det finns inget helhjärtat fokus på en/två personer.

Här kommer min:

Det gemensamma nämnaren för samtliga är att dem frekvent medverkade i Bergmans filmer, därav urvalet.

1) Ingrid Thulin
2) Max von Sydow
3) Gunnar Björnstrand
4) Bibi Andersson
Citera
2016-04-26, 15:09
Medlem
chessjamts avatar
Riktigt klurigt!

Chansar på Bibi Andersson då jag antar att hon var den enda som Bergman hade ett slags förhållande med?
Citera
2016-04-26, 15:29
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Riktigt klurigt!

Chansar på Bibi Andersson då jag antar att hon var den enda som Bergman hade ett slags förhållande med?
Fel. Inte minst då 50% är män av alternativen och mig veterligen spelade inte Bergman på båda planhalvorna. Men chessjamt kanske vet mer än jag...
Citera
2016-04-26, 15:47
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Fel. Inte minst då 50% är män av alternativen och mig veterligen spelade inte Bergman på båda planhalvorna. Men chessjamt kanske vet mer än jag...

Hehe, tror han var hyfsat straight men riktigt helt säker kan man väl inte vara...

Gillar verkligen den här lekomgången, mycket att ta med i beräkningarna.

Två lever, två är döda.
Två män, två kvinnor.
Alla har fått en guldbagge, även om Björnstrands verkar vara mer något slags heders-Bergman pris.
Björnstrand är äldst, den enda som var äldre än Bergman själv, om det nu kan ha någon innebörd.

---

Nu kanske jag är ute och cyklar men chansar på Gunnar Björnstrand ska bort då de andra har haft internationella filmkarriärer medan han mest (endast?) gjorde svenska filmroller.
Citera
2016-04-26, 15:50
Medlem
BlackMetals avatar
Kan det vara så att Gunnar Björnstrand ska bort eftersom han var den enda som inte hade en karriär utanför Sverige?

Edit: Tvåa på bollen med det förslaget ser jag
Citera
2016-04-26, 15:59
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Kan det vara så att Gunnar Björnstrand ska bort eftersom han var den enda som inte hade en karriär utanför Sverige?

Tvekade faktiskt en stund då jag har för mig att Björnstrand var med i någon norsk TV-serie som jag inte kan namnet på, den utspelade sig under krigstiden tror jag. Han pratade dock svenska i rollen.
Citera
2016-04-26, 16:03
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Nu kanske jag är ute och cyklar men chansar på Gunnar Björnstrand ska bort då de andra har haft internationella filmkarriärer medan han mest (endast?) gjorde svenska filmroller.
Helt rätt! Det var främst roller i engelskspråkiga produktioner jag tänkte på och det har inte Björnstrand haft. Dock har jag hört han tala engelska i en av Hasse Ekmans filmer och det gjorde han galant.

Då får chessjamt fortsätta om han så behagar.
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2016-04-26 kl. 16:06.
Citera
2016-04-26, 16:05
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal

Typiskt, haha! Close but no cigar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in