2016-04-10, 15:11
Medlem
chessjamts avatar
Efter godkännande av mods så har jag fått klartecken att starta den här lektråden i filmforumet.

Leken är väldigt enkel och några av oss kommer kanske ihåg att man själv lekt den någon gång tidigare. ”Vilken ska bort?” är en klassisk gissningslek där fyra alternativ presenteras och en av dem skall bort. Tre av alternativen hör på ett eller annat sätt ihop medan den fjärde avviker eller hör inte alls samman med de andra alternativen. Tycker man att ett av alternativen sticker ut lite mer än de andra så gissar man på den och motiverar varför den ska bort.

För varje omgång är den som presenterar de fyra olika alternativen game-master för just den omgången och han/hon bestämmer vilket svar som är det rätta. Diskussioner om varför den eller den hellre skulle vara det rätta svaret är välkommet då syftet med leken är att främja diskussioner om film. Kom ihåg dock att hålla en god ton, jag vill inte se att den här tråden urartar i personangrepp eller pajkastning. Håll er till topic och följ reglerna så ska det fungera friktionsfritt.

Reglerna är följande:

#1. Fyra alternativ är det som ska presenteras i varje omgång och ett av dem ska bort.
Inte två eller tre alternativ utan fyra och en utav dem ska bort. Det är vad spelet går ut på.

#2. Varje svar måste motiveras med ett varför.
Det räcker inte med att bara skriva ”Svaret är 3” utan man måste skriva varför t.ex. alternativ 3 är det rätta svaret.

#3. Varje omgång måste ha en tydlig anknytning till film.
Detta är huvudanledningen till varför den här leken är i filmforumet och inte i Laidback så de fyra alternativen som presenteras måste ha en tydlig koppling till film.

#4. Den som gissar rätt under en lekomgång har förtur att bli game-master till nästa lekomgång.
Om man varken vill eller orkar dock så kan man låta det få gå över till någon annan som hellre vill leda nästa omgång. För tillfället är jag flexibel på den här punkten men regeln gäller att den som har gissat rätt har första tjing på att antingen fortsätta leken genom att vara nästa game-master eller att ge den äran till någon annan.

#5. Ha en god ton så ska vi försöka göra den här leken så rolig och främjande för filmdiskussion som möjlig.

Mvh, chessjamt.
Citera
2016-04-10, 15:14
Medlem
chessjamts avatar
Jag kan börja med ett tema som ligger mig varmt om hjärtat.
Temat är Akira Kurosawa. Vilken ska bort av hans följande fyra filmer och motivera varför.

1. Throne of Blood (1958)
2. The Bad Sleep Well (1960)
3. Dersu Uzala (1975)
4. Ran (1985)
Senast redigerad av chessjamt 2016-04-10 kl. 15:20.
Citera
2016-04-10, 15:48
Medlem
BlackMetals avatar
Nummer 3 ska bort eftersom Dersu Uzala inte är inspirerad av ett Shakespeare-verk vilket de övriga är.
Citera
2016-04-10, 19:52
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Nummer 3 ska bort eftersom Dersu Uzala inte är inspirerad av ett Shakespeare-verk vilket de övriga är.

Japp, det kanske var lite väl enkelt. Den är också den enda filmen som inte är gjord i Japan av Kurosawa och den enda film som han indirekt vann en oscar för (bästa utländska film). The Bad Sleep Well (1960) är iofs den enda "moderna" filmen i kvartetten men den är ju ett Shakespeare verk liksom Throne of Blood (1958) och Ran (1985).

Första spelomgången är klar, Blackmetal får äran att bli nästa game-master.
Citera
2016-04-10, 20:20
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Första spelomgången är klar, Blackmetal får äran att bli nästa game-master.
Visst. Ingen aning om det här blir för kryptiskt eller för lätt men here we go:

1. Spellbound (1945)
2. Who's Afraid of Virginia Woolf?
3. 8½ (1963)
4. A Nightmare on Elm Street (1984)
Citera
2016-04-10, 20:23
Medlem
Freders avatar
Citat:

1. Spellbound (1945)
3. 8½ (1963)

A Nightmare on Elm Street för det var den enda som skrevs at regissören.
Citera
2016-04-10, 20:25
Medlem
Situationss avatar
Citat:

1. Spellbound (1945)
3. 8½ (1963)

Who's Afraid of Virginia Woolf? för att de andra filmerna kretsar i mångt och mycket kring drömmar?
Citera
2016-04-10, 20:27
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
Who's Afraid of Virginia Woolf? för att de andra filmerna kretsar i mångt och mycket kring drömmar?

Tänkte också svara det men har inte sett den där (vad jag har förstått) klassiska diskbänksrealism-filmen. Eller så tänkte jag på Look Back in Anger. De övriga tre handlar dock om drömmar.
Citera
2016-04-10, 20:29
Medlem
BlackMetals avatar
Situations var först med att vara rätt ute så du får gärna fortsätta med något då. Min verkade vara ganska/väldigt lätt men det tar nog ett par försök innan man hittar rätt svårighetsgrad på det här.
Citera
2016-04-10, 20:31
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Tänkte också svara det men har inte sett den där (vad jag har förstått) klassiska diskbänksrealism-filmen. Eller så tänkte jag på Look Back in Anger. De övriga tre handlar dock om drömmar.

Ja, du tänkte nog på Look Back in Anger för Who's Afraid of Virginia Woolf? är nog inte typexemplet på diskbänksrealism Du bör ändå se den då det är en bra film, även om jag blev aningen besviken på den.
Citera
2016-04-10, 20:34
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Situations var först med att vara rätt ute så du får gärna fortsätta med något då. Min verkade vara ganska/väldigt lätt men det tar nog ett par försök innan man hittar rätt svårighetsgrad på det här.

Jo precis. Tror det blir roligast om man lägger upp för fler infallsvinklar, typ lite dimridå att den där och den där också kan vara potentiellt rätt svar, men det krävs nog lite finkalibrering som du säger.

Citat:
Ja, du tänkte nog på Look Back in Anger för Who's Afraid of Virginia Woolf? är nog inte typexemplet på diskbänksrealism Du bör ändå se den då det är en bra film, även om jag blev aningen besviken på den.

Ah, tror jag äger någon av dem på DVD men vet inte säkert vilken. Ska ta och beta av den hursomhelst.

Ska bli kul nu att se vad du hittar på.
Citera
2016-04-10, 20:34
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:

1. Spellbound (1945)
3. 8½ (1963)

Min spontana gissning är att det har med musiken att göra och att A Nightmare on Elm Street ska bort.

EDIT: Damn, där var man sent ute.. försökte grubbla på soundtracket till A Nightmare.. till ingen nytta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in