2016-04-10, 14:00
Medlem
Många dagar (ibland upp till 3 dagar irad) så kan jag äta typ såhär

Frukost: keso
Lunch: 10 ägg
Middag: 2 kycklingfiléer

Snacks: lite ost, något gott jag hittar i kylen.

Hur viktigt är det att få i sig grönsaker dagligen?
Senast redigerad av tjuyat 2016-04-10 kl. 14:48.
Citera
2016-04-10, 15:03
Bannlyst
Det där är alldeles för lite fett och vitaminer.
Citera
2016-04-10, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Och hur drabbar det mig negativt? Svårt att känna efter själv, är sällan sjuk.. äter ju annan mat också, men vissa dagar blir det såhär.
Citera
2016-04-10, 15:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tjuyat
Och hur drabbar det mig negativt? Svårt att känna efter själv, är sällan sjuk.. äter ju annan mat också, men vissa dagar blir det såhär.
Ökad risk för sjukdomar naturligtvis. Skörbjugg får du om du inte tar C-vitamin till exempel. Tror nog inte att det är så skadligt om du äter så här då och då, men i längden kan det leda till näringsbrist. Tar du några kosttillskott?
Citera
2016-04-10, 17:28
Medlem
AquaRegias avatar
Att en kost helt utan grönsaker inte är optimal är du säkert redan medveten om, men kosten du beskriver är definitivt inte dålig, om något så är det för lite kolhydrater.

Citat:

Mer än tillräckligt mycket fett, och de enda vitaminer och mineraler som ligger för lågt är vitamin C och kanske vitamin B1 och magnesium.
Citera
2016-04-10, 20:23
Medlem
Hodurs avatar
Citat:

Du missar de viktiga fytokemikalierna i frukt, grönsaker, nötter, svamp, baljväxter med mera. Förutom att det kommer förbättra dina resultat och hälsa, minskar det risken för hälsoproblem i framtiden. Bland annat kan du vara på väg mot ökad inflammation.

I alla fall ta ett fibertillskott och drick lite grön te.
Citera
2016-04-11, 17:26
Medlem
Hekatonkheirs avatar
När jag var yngre tänkte jag som du att det bara var makronutrienterna som spelade någon större roll. Poppade en och annan multivitamin och tänkte att jag hade mitt på det torra. På senare år har jag dock lärt mig betydligt mer om nyttan av olika mikronutrienter och får idag mycket bättre resultat av min träning och har bättre energi och hälsa i allmänhet än förr. Finns enormt mycket mer att lära sig om kost än bara fett, kolhydrater och protein.

Det finns en stor skillnad mellan vad våra myndigheter kallar "tillräckliga nivåer" av näringsämnen och vad som faktiskt är optimala nivåer. D-vitamin, magnesium och zink är ett par exempel på ämnen som det är vanligt att ha brist på men det finns många fler.
Citera
2016-04-12, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hekatonkheir
När jag var yngre tänkte jag som du att det bara var makronutrienterna som spelade någon större roll. Poppade en och annan multivitamin och tänkte att jag hade mitt på det torra. På senare år har jag dock lärt mig betydligt mer om nyttan av olika mikronutrienter och får idag mycket bättre resultat av min träning och har bättre energi och hälsa i allmänhet än förr. Finns enormt mycket mer att lära sig om kost än bara fett, kolhydrater och protein.

Det finns en stor skillnad mellan vad våra myndigheter kallar "tillräckliga nivåer" av näringsämnen och vad som faktiskt är optimala nivåer. D-vitamin, magnesium och zink är ett par exempel på ämnen som det är vanligt att ha brist på men det finns många fler.
Vad blir fördelarna, för någon som inte tränar?

Har ätit detta idag i grönsaksväg/fruktväg:
250g cocktailtomater
500g vindruvor

Är det något att ha? Har iaf köpt blomkål och diverse grönsaker och frukter, tyckte 500g lät mycket men jag har ju redan fått i mig 750g.. men är det av rätt saker? Förutsatt att jag inte enbart äter det varje dag.
Citera
2016-04-12, 10:44
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:

Hur kan 10 ägg vara för lite fett?
Citera
2016-04-12, 10:47
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Vad blir fördelarna, för någon som inte tränar?

Har ätit detta idag i grönsaksväg/fruktväg:
250g cocktailtomater
500g vindruvor

Är det något att ha? Har iaf köpt blomkål och diverse grönsaker och frukter, tyckte 500g lät mycket men jag har ju redan fått i mig 750g.. men är det av rätt saker? Förutsatt att jag inte enbart äter det varje dag.

Om du ska käka grönsaker så kan du skippa "låtsasgrönsakerna". Typ gurka, tomat, flera frukter som bara innehåller vatten/fruktos och lite av det man egentligen vill åt. Köp lite spenat/broccoli/brysselkol och käka lite ibland. Frysta grönsaker går bra med. Man märker liten skillnad men på många områden om man får i sig vettig dos grönsaker. Bättre ork, bättre sömn, bättre hy, naglar, hår. Svårt att sätta fingret på det men man får definitivt profit för mödan.
Citera
2016-04-12, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Om du ska käka grönsaker så kan du skippa "låtsasgrönsakerna". Typ gurka, tomat, flera frukter som bara innehåller vatten/fruktos och lite av det man egentligen vill åt. Köp lite spenat/broccoli/brysselkol och käka lite ibland. Frysta grönsaker går bra med. Man märker liten skillnad men på många områden om man får i sig vettig dos grönsaker. Bättre ork, bättre sömn, bättre hy, naglar, hår. Svårt att sätta fingret på det men man får definitivt profit för mödan.
Precis det jag tänker, men likfan så hittar man gott med info på internet om hur nyttigt gurka/tomat är. Jaja man får ju lite känsla själv av vad som faktiskt är nyttigt, bara att gå runt i grönsaksdisken.
Tack!
Citera
2016-04-12, 10:59
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Precis det jag tänker, men likfan så hittar man gott med info på internet om hur nyttigt gurka/tomat är. Jaja man får ju lite känsla själv av vad som faktiskt är nyttigt, bara att gå runt i grönsaksdisken.
Tack!

Japp, finns alltid någon guru. Dock pratar de sällan om magnituden av hur viktigt det är. Om man kollar på vitamin/krona eller vitamin/kalori så är låtsasgrönsakerna totalt värdelösa. Och det ger dessutom ingenting de "riktiga" grönsakerna skulle.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in