2016-04-10, 03:48
Bannlyst
Enligt testet var talförståelsen över min utbildningsnivå. Korrelerar det med generell förståelse för matematiska koncept?

Vilken typ av matematik är typisk för personer som presterar väl i talförståelse?
Citera
2016-04-10, 04:51
Medlem
freeworldTVs avatar
Vilket test avser du?
Citera
2016-04-10, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prototyp1
Enligt testet var talförståelsen över min utbildningsnivå. Korrelerar det med generell förståelse för matematiska koncept?

Språklig funktion tangerar ofta ett sinne för matematik också, men bara i de fall man även lägger energi på att förstå vad matematik innebär.

Citat:
Vilken typ av matematik är typisk för personer som presterar väl i talförståelse?

Komplex matematik.
Citera
2016-04-10, 05:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av freeworldTV
Vilket test avser du?

Det var ett komvuxtest. Talförståelsen anmärkningsvärt högre än resterande. Tror det var närmare gymnasienivå, vlket är högt med tanke på att jag snabbt övergav matematiken på gymnasiet och fick inte något betyg därifrån (rent tekniskt IG).
Citera
2016-04-10, 07:14
Medlem
Citat:
Det var ett komvuxtest. Talförståelsen anmärkningsvärt högre än resterande. Tror det var närmare gymnasienivå, vlket är högt med tanke på att jag snabbt övergav matematiken på gymnasiet och fick inte något betyg därifrån (rent tekniskt IG).

Så vad du säger är att din talföståelse är i klass med gymnasienivå, och du vill härmed höra vilka matematiska förmågor man bör ha vid sådant talförståelseresultat.

Jag besvarar den frågan med en motfråga:

Y (gånger) X (gånger) 3 = 9
Y = 1

Vilket värde har X?
Citera
2016-04-10, 07:38
Medlem
dramagouss avatar
Citat:

Ja, gillar du matte är det väl bara att köra på det.
Dock så är ditt resultat i jämförelse med andra ämnen, vilket betyder att du ligger under gymnasienivå på dem.
Citera
2016-04-10, 13:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dramagous
Ja, gillar du matte är det väl bara att köra på det.
Dock så är ditt resultat i jämförelse med andra ämnen, vilket betyder att du ligger under gymnasienivå på dem.

Nej, det var i jämförelse med övriga matematiska delar. Betänk att jag inte läst matematik på åratal.
Citera
2016-04-10, 13:29
Bannlyst
Jag gjorde även ett test från illustrerad vetenskap, som till och med visade att mitt resultat var inom normalintervallet, trots att jag inte läst matte i gymnasiet. Det var huvudsakligen sannolikhetslära och statistik i testet. Mina svar var främst baserade på känsla före någon absolut säkerhet.
Citera
2016-04-10, 14:11
Medlem
dramagouss avatar
Citat:
Nej, det var i jämförelse med övriga matematiska delar. Betänk att jag inte läst matematik på åratal.

Ok då är jag med på noterna.
Frågan kvarstår dock, tycker du att det är roligt med matte?
Tänkte om du ska beta av kurserna från gymnasiet så är det väl bara att du kör matte 1-4.
Citera
2016-04-10, 14:12
Medlem
dramagouss avatar
Citat:
Jag gjorde även ett test från illustrerad vetenskap, som till och med visade att mitt resultat var inom normalintervallet, trots att jag inte läst matte i gymnasiet. Det var huvudsakligen sannolikhetslära och statistik i testet. Mina svar var främst baserade på känsla före någon absolut säkerhet.

Hänger du på flashback så blir det en del statistik
Illvet har ett schysst IQ-test, det mäter ju i princip dina förutsättningar för att prestera bra inom matte.
Citera
2016-04-10, 14:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dramagous
Ok då är jag med på noterna.
Frågan kvarstår dock, tycker du att det är roligt med matte?
Tänkte om du ska beta av kurserna från gymnasiet så är det väl bara att du kör matte 1-4.

Nej jag tänkte inför psykologi som har en delkurs inom statistik. Det verkar inte inbegripa något självständigt räknade eftersom dataprogrammet gör det åt en. Är det dock läge för mig att öppna en matematikbok i statistik som säkerhetsåtgärd?

Vetenskapliga metoder i psykologin
Citera
2016-04-10, 15:16
Medlem
freeworldTVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamsTrams
Så vad du säger är att din talföståelse är i klass med gymnasienivå, och du vill härmed höra vilka matematiska förmågor man bör ha vid sådant talförståelseresultat.

Jag besvarar den frågan med en motfråga:

Y (gånger) X (gånger) 3 = 9
Y = 1

Vilket värde har X?

X=3

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in