2005-11-21, 15:07
Medlem
Chidoris avatar
Jag har råkat flytta in i en inrökt lägenhet... råkat och råkat iofs.
Saken är den att det har rökts dagligen i den här lägenheten i några år vad jag vet, och nu är det ju slut med det, men lägenheten är ju helt inrökt.. och jag får inte bukt med det. Textilier som gardiner är ju tvättade, men vad gör man åt tapeter/väggar, tak, möbler, etc?

Förutom att ringa någon luktsaneringsfirma? (vilket jag misstänker kostar "lite" mer än jag har råd med, och jag kommer få stå för det själv..)

Finns det något man kan göra själv?

Någon som vet/varit med om samma?
Tack på förhand

/C
Citera
2005-11-21, 15:09
Bannlyst
Sätt ut ett fat med ättika. Luktar fan, men det tar bort rökdoften. Och när ättikan är utvädrad så tar den med sig röklukten. Iaf en del av den. Inrökta möbler kan ta sin tid!
Citera
2005-11-21, 15:12
Medlem
Chidoris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Sätt ut ett fat med ättika. Luktar fan, men det tar bort rökdoften. Och när ättikan är utvädrad så tar den med sig röklukten. Iaf en del av den. Inrökta möbler kan ta sin tid!

Alltså, vräk på med ättika så det stinker om det? Jag provade med att ställa ut ättika förut nåt dygn, kanske borde låtit den stå kvar.... :P
Och jag borde låta bli att vädra när jag har ättikan utställd eller?

tack för hjälpen
Citera
2005-11-21, 15:15
Medlem
von Schmerzs avatar
Om det är en hyresrätt är det väl värdens ansvar att se till att lukten försvinner?
Citera
2005-11-21, 15:18
Medlem
Chidoris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz
Om det är en hyresrätt är det väl värdens ansvar att se till att lukten försvinner?

Jo, men kruxet är att det är min nuvarande sambo som rökt in lägenheten... :P
Inte föregående hyresgäst.. :P
Citera
2005-11-21, 15:32
Medlem
aryan_utophias avatar
du får nog börja med att städa, typ dammsuga alla stoppade möbler, det kan hjälpa för att få ut doften.

Du borde nog damma alla möbler, med trasa och rengöringsmedel också.

Ättiksprit/ättika funkar faktiskt för att ta bort rökdoft, fast det tar tid.
Jag skulle rekommendera att du köper några liter ättiksprit, och fyller hinkar/skålar med det och ställer lite överallt i lägenheten. (alltså, det blir dyrt men om det ska stå framme i några dagar i där nog värt pengarna om du tänker på effekten)

Jag skulle rekommendera att du gör det om du ska åka bort, så att det får verka några dar iaf, ju längre ju bättre.
Citera
2005-11-21, 15:35
Medlem
mollydotts avatar
Jo, ättika är det enda som slukar röklukt men jag skulle måla om någonting, taket, en vägg eller så. Garanterat frächare luft.
Citera
2005-11-21, 15:38
Medlem
Chidoris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aryan_utophia
du får nog börja med att städa, typ dammsuga alla stoppade möbler, det kan hjälpa för att få ut doften.

Du borde nog damma alla möbler, med trasa och rengöringsmedel också.

Ättiksprit/ättika funkar faktiskt för att ta bort rökdoft, fast det tar tid.
Jag skulle rekommendera att du köper några liter ättiksprit, och fyller hinkar/skålar med det och ställer lite överallt i lägenheten. (alltså, det blir dyrt men om det ska stå framme i några dagar i där nog värt pengarna om du tänker på effekten)

Jag skulle rekommendera att du gör det om du ska åka bort, så att det får verka några dar iaf, ju längre ju bättre.

Ah, tackar. Vet du var man hittar ättikssprit i stora förpackningar? :P
Det enda jag sett i vanliga mataffärer är små glasflaskor..
Det vore ju att föredra att köpa en jumboförpackning på en gång alltså, och vräka på isf.
Citera
2005-11-21, 15:41
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chidori
Ah, tackar. Vet du var man hittar ättikssprit i stora förpackningar? :P
Det enda jag sett i vanliga mataffärer är små glasflaskor..
Det vore ju att föredra att köpa en jumboförpackning på en gång alltså, och vräka på isf.

Försök med någon trädgårdsbutik. Där säljs ättika i dunk för att utrota ogräs med. Antagligen inte lika ren som matättikan, men den duger nog bra till luktdödande.
Citera
2005-11-21, 15:44
Bannlyst
Tygmöbler är nog värst.

Har du tvättat mattor och sånt?

Soffor kan man kanske ta bort tyget runt själva kuddarna och tvätta separat, medans kuddarna blir vädrade på balkongen.
Citera
2005-11-21, 15:44
Medlem
Chidoris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz
Försök med någon trädgårdsbutik. Där säljs ättika i dunk för att utrota ogräs med. Antagligen inte lika ren som matättikan, men den duger nog bra till luktdödande.

Oh, tack, får försöka hitta en sån då.
Citera
2005-11-21, 15:47
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chidori
Oh, tack, får försöka hitta en sån då.

Odal-butikerna (fd Lantmanna) har garanterat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in