2016-04-06, 18:08
Medlem
Hej alla.

Är grymt osäker om jag har tagit mig alldeles för mycket vatten över huvet.

Alltid drömt om att köra Cross men pengarna fanns inte när jag var barn så tänkte börja nu när jag var vuxen så åkte och köpte en cross..

En Yamaha YZF 426 årsmodell 00 med effektrör

Jag är totalt ovan körde mycket trimmad moped som yngre typ 10 år sen.

Jag är 26 år gammal och är otrännad är 168 cm lång och väger cirka 95 kilo så det säger själv att jag är otrännad.

Snackade med en arbetskollega från Norrland som ungefär idiot förklara mig att jag kan absolute inte ge mig på en sån här hoj och börja med. Har jag köpt en alldels för stark/stor hoj?
Citera
2016-04-06, 18:12
Medlem
Bocken.Bruses avatar
56 hk vid 9000 rpm resp 49 Nm vid 7000 rpm låter väl inte så väldigt mycket om du är 168 cm lång och väger cirka 95 kilo. Hojen väger ju bara 105 kg

Lycka till!
Citera
2016-04-06, 18:23
Medlem
whaks avatar
Jag kan nästan sätta en stor summa pengar på att en 250 hade fungerat minst lika bra som första hoj.
Citera
2016-04-06, 18:25
Medlem
INTPs avatar
Du - och de flesta andra - kommer inte klara av att utnyttja hojens fulla potential. Inget konstigt med det, du får ta det lugnt i början och lära dig hantera hojen bara. En stor fyrtaktsmotor blir mer lättkörd än en tvåtaktare, särskilt en mindre sån som bara har effekt på höga varvtal, så valet känns inte särskilt tokigt. Med tanke på både din och hojens ålder är du uppenbarligen inte på väg att bi en elitförare, men för motionsåkning bör det duga fint.

Se till att sköta hojen, förebyggande underhåll är bättre än reparationer när något hunnit haverera. Särskilt på fyrtaktarna.
Citera
2016-04-06, 18:27
Medlem
Börja lugnt och bekanta dig med den så ska det gå bra, kör inte över din egen förmåga. Det är ju inget odjur med egen vilja, det är du som sitter på den som bestämmer. Skulle för övrigt säga att det är lättare att köra 4takt än 2takt, även fast du har lite större motor.
Citera
2016-04-06, 18:28
Medlem
Crow2000s avatar
Nädå, men du kommer märka att du är otränad. Det är tungt att "släpa runt" på en stor hoj. Särskilt för oss som inte riktigt växt klart än och inte körde vasaloppet i år heller...
Ofta räcker det med en 250 för motions och nöjeskörning men eftersom du inte har något att jämföra med så kan du naturligtvis börja mad den här och senare kanske byta "ned" dig. Då kan det till och med kännas som om du blir en lite bättre förare när allt blir lite lättare. Och det är ju alltid välkommet.
Citera
2016-04-06, 18:30
Medlem
think2acts avatar
426:an är svårstavade
04:an har ingen chok tror jag så det är ett plus

Tycker att du ska satsa på en 125 eller 250. Helst husaberg eller ktm kanske Husqvarna.
Citera
2016-04-06, 18:34
Medlem
Tack så hemskt mycket för riktigt snabba och bra svar. Uppskattas verkligen.

Tanken med denna hoj är inte att jag ska bli elite. Det handlar om att jag ska börja komma lite i form. Jobbar på kontor och blviit sambofett. Känner mig alldels för omotiverad att bara gå ner i vikt för hälsan skull hur dumt det än låter.

Därför tänkte jag att jag uppfyller min pojkdröm och börja köra cross. Då får jag träning och måste börja röra på mig för ens börja åka.

Min tanke är att börja åka på grusvägar ute på landet där min släkt har sommarstuga och bekanta mig med hojjen och gör det ett tag.

Sedan går med den lokala cross föreningen ringde och prata med dom och dom hade nybörjar grupper för äldre med lite större hojjar. Han sa med att de va helt OK att börja som hel färsk.

Men för min egen del vill jag ha mycket mer koll innan jag börjar köra bland folk.

think2act märkt att den är svårstartad men övat nu i två dagar att lära mig kicka 4 takt och börjar få bra klämm på det och just denna är ganska snäll. Har den köpt denna 426 så tänkte ge den en chans.
Citera
2016-04-06, 18:40
Medlem
dacks avatar
Har du köpt den för rätt pengar så spelar det väll ingen roll tvärt om det är ett häftigt vrid i fyrtackt och du kör ju inte fullgas hela tiden. Fan vad glad i stället det finns folk som inte ens har någon cross men som drömmer om att äga en. Bara ut och gasa och bli ungdom på nytt.
Citera
2016-04-06, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Har du köpt den för rätt pengar så spelar det väll ingen roll tvärt om det är ett häftigt vrid i fyrtackt och du kör ju inte fullgas hela tiden. Fan vad glad i stället det finns folk som inte ens har någon cross men som drömmer om att äga en. Bara ut och gasa och bli ungdom på nytt.

Var inte meningen att vara negativ vart bara lite nervös efter kollegan tyckte jag va helt galen och kommer aldrig kinna hantera det. Så de får jag be om ursäkt för.

Jo jag gav 8500 kr för den så tyckte de va ett riktigt bra pris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in