Citat:
Ursprungligen postat av
SWEGTA
Nu är jag på Dag 11 och skiten är kvar. Nu är den mer eller mindre bara en skugga, men jag tvekar starkt på att den någonsin kommer försvinna. Vilket skrämmer mig som fan.
Jag har själv eye floater prickar som jag oftast kan ignorera utan problem. Men den nya jäveln är allt för mycket för mig.
Den behandling Du ska leta efter är den följande:
https://en.wikipedia.org/wiki/Vitrectomy
Jag genomgick nyligen en sådan och proceduren var om inte helt smärtfri, så i alla fall väldigt smidig. Var över på 20 minuter och med lokalbedövning.
Återhämtningstiden är ungefär en vecka under vilken Du inte får läsa eller använda SmartPhone och/eller dator (TV är tillåtet dock). Du får också ett 'batteri' med ögondroppar med dej hem som ska 'duttas' i fyra gånger om dagen för att få inflammationen att gå ned.
Du kan också räkna med lite suddig syn de första 10 dagarna, men när det klarnar så är det bättre än nånsin.
Jag var tillbaka på jobbet (dator relaterat) inom en vecka och jag ångrar inte en sekund att jag tog steget - värt varena öre.
Beträffande gråstarr eller kartarak så stämmer det; risken ökar men det kan ta många år innan symptomen sätter in. Risken är störst i patienter över 50. De informerar om allt detta innan operationen.
En gråstarr operation är dessutom mycket enklare än 'victromety' (linsbyte) så Du själv måste väga riskerna mot vad det betyder att leva med floaters och obstuerat synfält i åratal, eller att ta risken.
Lycka till!