2016-04-06, 15:35
Medlem
Hej.
Jag har haft grumlingar/eye floaters enda sedan jag var runt 12 års åldern.
Men för cirka 10 dagar bakåt blev det mycket värre. Jag fick en grumling som mer eller mindre är centrerad i mitt högra öga och VÄLDIGT svårt att ignorera.

Jag har gått till flertal läkare och ringt ett antal kliniker, men varenda en av dom säger att man bara ska ignorera dom och "vänja sig vid det."
Detta är självklart väldigt frustrerande och får mig att mer eller mindre känna mig hjälplös och bekymrad nästan 24/7.

Det som stör mig är faktumet att jag nekas behandlingen på grund av min ålder. Eftersom att jag bara är 19 så finns det en stor risk att jag kommer få bieffekter som gråstarr om jag kirurgiskt får en behandling.

Vart jag än kollar, hur ljust det än är så ser jag dom.

Så min fråga är då:
Har någon av en genomgått en laserbehandling av eye floaters? Eller känner ni till en klinik som är villig att ge denna behandling?

Tack.
Citera
2016-04-06, 15:41
Bannlyst
http://www.memira.se/vara-kliniker/?gclid=CjwKEAjw55K4BRC53L6x9pyDzl4SJAD_21V1vq62tks uPBVZsAngrsBVUqEO3Gqi4PLVoftiwO2b3hoC-h7w_wcB
Citera
2016-04-06, 15:41
Medlem
Rem-s avatar
Om läkarna säger att risken för katarakt ökar om du genomgår en operation är det nog bäst att vänta. Påverkar det din syn eller är det bara irriterande? Eye floaters brukar vara jättesmå.
Citera
2016-04-06, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rem-
Om läkarna säger att risken för katarakt ökar om du genomgår en operation är det nog bäst att vänta. Påverkar det din syn eller är det bara irriterande? Eye floaters brukar vara jättesmå.
Tidigare så hade jag ett antal som störde mig runt 12 års åldern, men över åren så blev det mindre och mindre frustrerande.

Nyligen så fick jag ett stort antal slag runt ansiktet, vilket ledde till att jag fick en ny eye floater.
På dag 1 så var den som en stor svart blixt som följde efter min syn i en väldigt snabb och spontan rörelse.
Dag 2 blev det lite bättre, men skiten var där och gjorde samma grej.

Nu är jag på Dag 11 och skiten är kvar. Nu är den mer eller mindre bara en skugga, men jag tvekar starkt på att den någonsin kommer försvinna. Vilket skrämmer mig som fan.
Jag har själv eye floater prickar som jag oftast kan ignorera utan problem. Men den nya jäveln är allt för mycket för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Bakhjul
http://www.memira.se/vara-kliniker/?gclid=CjwKEAjw55K4BRC53L6x9pyDzl4SJAD_21V1vq62tks uPBVZsAngrsBVUqEO3Gqi4PLVoftiwO2b3hoC-h7w_wcB
Så det är bara att ringa runt och se vad som finns?
Jag tvekar starkt på att jag hittar något, men jag antar att det inte finns något annat alternativ.

UPPDATERING:
Memira hade ingen behandling dom kunde erbjuda.
Senast redigerad av SWEGTA 2016-04-06 kl. 15:49.
Citera
2016-04-06, 15:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SWEGTA
Tidigare så hade jag ett antal som störde mig runt 12 års åldern, men över åren så blev det mindre och mindre frustrerande.

Nyligen så fick jag ett stort antal slag runt ansiktet, vilket ledde till att jag fick en ny eye floater.
På dag 1 så var den som en stor svart blixt som följde efter min syn i en väldigt snabb och spontan rörelse.

Nu är jag på Dag 11 och skiten är kvar. Nu är den mer eller mindre bara en skugga, men jag tvekar starkt på att den någonsin kommer försvinna. Vilket skrämmer mig som fan.
Jag har själv eye floater prickar som jag oftast kan ignorera utan problem. Men den nya jäveln är allt för mycket för mig.

Jag tvekar starkt på att jag hittar något, men jag antar att det inte finns något annat alternativ.

UPPDATERING:

Oj då du är snabb på att ringa runt till alla kliniker, bra jobb IDIOT.

Jag har en lösning eller snarare en utlösning på ditt problem pma om du är intresserad!
Citera
2016-04-06, 16:14
Medlem
Rem-s avatar
Citat:

Det du beskriver låter inte som en floater alls, men om du har varit hos ett flertal ögonläkare bör de ha fastställt att det inte är någon skada mot hornhinnan eller pupillen, även om det låter som det. Floaters befinner sig inte på en plats i ögat som du beskriver, utan flyter omkring i synfältet (därav namnet). Det är min uppfattning, men jag vet inte.
Senast redigerad av Rem- 2016-04-06 kl. 16:17.
Citera
2016-04-06, 16:16
Medlem
Rem-s avatar
Så här menar du kanske: https://fe391d5e875395beaa5c-4d0fcf8d315d40f305ee2ebb6c32f79c.ssl.cf1.rackcdn.c om/2463971_1414784236.2873_updates.jpg
Citera
2016-04-06, 16:26
Medlem
Citat:

Den behandling Du ska leta efter är den följande:

https://en.wikipedia.org/wiki/Vitrectomy

Jag genomgick nyligen en sådan och proceduren var om inte helt smärtfri, så i alla fall väldigt smidig. Var över på 20 minuter och med lokalbedövning.

Återhämtningstiden är ungefär en vecka under vilken Du inte får läsa eller använda SmartPhone och/eller dator (TV är tillåtet dock). Du får också ett 'batteri' med ögondroppar med dej hem som ska 'duttas' i fyra gånger om dagen för att få inflammationen att gå ned.

Du kan också räkna med lite suddig syn de första 10 dagarna, men när det klarnar så är det bättre än nånsin.

Jag var tillbaka på jobbet (dator relaterat) inom en vecka och jag ångrar inte en sekund att jag tog steget - värt varena öre.

Beträffande gråstarr eller kartarak så stämmer det; risken ökar men det kan ta många år innan symptomen sätter in. Risken är störst i patienter över 50. De informerar om allt detta innan operationen.

En gråstarr operation är dessutom mycket enklare än 'victromety' (linsbyte) så Du själv måste väga riskerna mot vad det betyder att leva med floaters och obstuerat synfält i åratal, eller att ta risken.

Lycka till!
Citera
2016-04-06, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rem-
Så här menar du kanske: https://fe391d5e875395beaa5c-4d0fcf8d315d40f305ee2ebb6c32f79c.ssl.cf1.rackcdn.c om/2463971_1414784236.2873_updates.jpg
Precis.
Min läkare kallade dom "grumlingar" och säger att det är ett resultat av glaskroppsavlossning.

Citat:
Ursprungligen postat av Bakhjul
Oj då du är snabb på att ringa runt till alla kliniker, bra jobb IDIOT.

Jag har en lösning eller snarare en utlösning på ditt problem pma om du är intresserad!
Kommunikation var aldrig min starka sida. Skickade ett PM till dig. Får se hur bra denna "utlösning" är...

Citat:
Ursprungligen postat av 4PennPlaza
Den behandling Du ska leta efter är den följande:

https://en.wikipedia.org/wiki/Vitrectomy

Jag genomgick nyligen en sådan och proceduren var om inte helt smärtfri, så i alla fall väldigt smidig. Var över på 20 minuter och med lokalbedövning.

Återhämtningstiden är ungefär en vecka under vilken Du inte får läsa eller använda SmartPhone och/eller dator (TV är tillåtet dock). Du får också ett 'batteri' med ögondroppar med dej hem som ska 'duttas' i fyra gånger om dagen för att få inflammationen att gå ned.

Du kan också räkna med lite suddig syn de första 10 dagarna, men när det klarnar så är det bättre än nånsin.

Jag var tillbaka på jobbet (dator relaterat) inom en vecka och jag ångrar inte en sekund att jag tog steget - värt varena öre.

Beträffande gråstarr eller kartarak så stämmer det; risken ökar men det kan ta många år innan symptomen sätter in. Risken är störst i patienter över 50. De informerar om allt detta innan operationen.

En gråstarr operation är dessutom mycket enklare än 'victromety' (linsbyte) så Du själv måste väga riskerna mot vad det betyder att leva med floaters och obstuerat synfält i åratal, eller att ta risken.

Lycka till!
Jag skulle självklart vilja genomgå denna lösning om läkarna faktiskt ville ge mig chansen.
Men som sagt så sköt dom ned idén helt och hållet på grund av min ålder.
Hur gammal var du när du genomgick detta?
Senast redigerad av SWEGTA 2016-04-06 kl. 16:30.
Citera
2017-11-30, 18:14
Medlem
Bob83s avatar
Några enstaka grumlingar kan du möjligtvis skjuta bort om de inte sitter för nära näthinnan men generellt sett gör du bäst i att bara glömma laserbehandling. Din enda lösning på skiten är floaterectomy ---> http://tinyurl.com/y8tobrnd men då snackar vi pengar ur egen ficka och ganska stora risker. Ungefär några procents risk per öga att du får permanent synskada, inkl. blir helt blind och tom förlust av båda ögonen ( katarakt borträknat eftersom det går att operera ).

Inte heller är det säkert att endast en operation räcker. Peter Stalmanns i Belgien och kirurgerna i Bangkok är att rekommendera. http://www.tapatalk.com/groups/floatertalk/ Du kommer inte få någon förståelse alls för dina problem i Sverige. Och problemet kommer successivt bara bli värre och värre. Du kommer aldrig kunna leva lyckligt med s.k. eye floaters om det är Degenerativ vitroues syndrom du lider av. "DVS" kan inte behandlas med yag-laser.

Mitt subjektiva synfält före operation, trots att det såg glasklart ut av en drös ögonläkare utifrån sett ---> https://www.youtube.com/watch?v=n9ZI1JJtRrE Nu är där inte en enda jävla grumling kvar, frånsett måhända att ett litet sandkorn kommer flygande då och då men det är isf också allt.
Senast redigerad av Bob83 2017-11-30 kl. 18:19.
Citera
2020-12-09, 19:19
Medlem
https://ogonlasern.se/ogonmottagning/?ogonlasern=glaskroppsgrumlingar

Dessa gör detta i Sverige alltså. 12000 per öga, kan det ju vara värt.
Antagligen kommer priserna pressas då jag antar att denna teknik är relativt ny i Sverige.

Har själv fått floaters, små men irritersamt. Har börjat med hyaluronsyra i kapslar och ögondroppar. Samt bromelainkapslar.
Senast redigerad av Din-Granne 2020-12-09 kl. 19:38.
Citera
2020-12-09, 19:25
Bannlyst
Citat:

UPPDATERING:

Dag 11? vänta en månad och se om det blir bättre..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in