Citat:
Ursprungligen postat av
AquaRegia
Som jag nämnt tidigare så måste man göra en koppling. Äter man inte kolhydrater så kan man inte ta insulin (utan komplikationer), och utan insulin så dör man.
Och inte hjälpte det, de dog som flugor ändå, ända tills på 1920-talet när man upptäckte insulin.
Nedanstående citat från kostdoktorn.
Dagens Eko imorse på SR innehöll ett väldigt negativt inslag om LCHF hos barn med typ 1-diabetes:
SR: Läkare varnar: Ge inte barn LCHF-diet
Det finns många saker att ha invändningar mot:
Läkaren säger att det kan vara livsfarligt att sluta med insulinsprutor vid typ 1-diabetes. Självklart är det så och jag har aldrig hört någon vettig person föreslå det. Vid LCHF-kost minskar behovet av insulin och man kan därför ta anpassade och mindre doser. Självklart kan man inte sluta helt om man saknar egen insulinproduktion!
Man läser i radio upp ett påstått patientfall men missar att nämna att detta är ett fiktivt (dvs. påhittat) fall.
LCHF vid typ 1 sägs vara ”vetenskapligt felaktigt”. Tvärtom säger inte bara all logik utan även den bästa vetenskap vi har att det fungerar utmärkt.
Diverse andra påståenden förs fram om vad som kan hända barn som äter väldigt strikt lågkolhydratkost, som verkar vara baserat på myter och hörsägen. Dessutom är det inte nödvändigt – eller ens önskvärt – för barn med typ 1 att äta strikt LCHF. Själv brukar jag rekommendera minst 50 gram kolhydrater dagligen (för att minimera risk för ketoacidos vid oförutsedda händelser som magsjuka eller pumpfel).
Fördelar och potentiella nackdelar med lågkolhydratkost vid typ 1, inklusive hos barn, bör diskuteras seriöst. Obekväm ny kunskap bör inte bara svepas under mattan och tystas med mer eller mindre uppdiktad skräckpropaganda.
Detta var ett dåligt exempel tycker jag, som knappast för debatten vidare eller hjälper någon.