2016-04-06, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Jag vet faktiskt inte. Killen i frga hade dock en hel drs anledningar att stlla existensiella frgor. S vitt jag vet har han inte provat n utan har istllet gjort sig av med alla godelar och varit p resande fot i ett antal r.

Kanske en drastisk frndring i levnadsstt och lite nya perspektiv kan vara tillrckligt?

Jag r lite i det skeendet d jag funderar p att gra detsamma faktiskt! Dra ivg o never look back. kanske flyr man frn allt, eller kanske s r det , det man ska gra ?

Man lever ju en gng o s som jag har det just nu r ju fan ingen hit liksom.
Citera
2016-04-06, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
En intressant sak om depression r att SSRi nedreglerar antalet serotonin-receptorer i hjrnan, vilket kommer av att alldeles fr mycket serotonin r kvar i hjrnan.. Sedan nr man slutar med SSRi s kan man f permanenta frndringar d hjrnan inte kan uppreglera antalet receptorer lika snabbt lngre.

En video illustrerar detta mycket bra.

http://psychopharmacologyinstitute.c...-action-ssris/

SSRi riktar specifikt in sig p 5HT1A receptorn.

Varfr Ayahuasca r s djupt helande och mktigt, r drfr att DMT binder sig till hela 7(!) stycken serotonin-receptorer, och gr exakt motsatsen n vad moderna anti-depressiva gr. LSD binder sig inte ens till s mnga, och en av orsakerna till att LSD t.ex knns mer party r att det ocks binder sig till dopamin receptorn D2 (jmfrt med psilocybin).

Den uppreglerar antalet serotonin-receptorer, s att FLER skapas.

Varfr r serotonin-receptorerna viktiga (5HTx familjen) ?

Fr att dessa reglerar i sin tur allt.

The serotonin receptors modulate the release of many neurotransmitters, including glutamate, GABA, dopamine, epinephrine / norepinephrine, and acetylcholine, as well as many hormones, including oxytocin, prolactin, vasopressin, cortisol, corticotropin, and substance P, among others. The serotonin receptors influence various biological and neurological processes such as aggression, anxiety, appetite, cognition, learning, memory, mood, nausea, sleep, and thermoregulation. The serotonin receptors are the target of a variety of pharmaceutical drugs, including many antidepressants, antipsychotics, anorectics, antiemetics, gastroprokinetic agents, antimigraine agents, hallucinogens, and entactogens.[3]

https://en.wikipedia.org/wiki/5-HT_receptor

Du kommer med en jla massa go fakta hr ass har du nn go upplevelse sjlv av ngon hallucinogen drog ?
Citera
2016-04-06, 22:45
Medlem
GregorSpencers avatar
Citat:
En intressant sak om depression r att SSRi nedreglerar antalet serotonin-receptorer i hjrnan, vilket kommer av att alldeles fr mycket serotonin r kvar i hjrnan.. Sedan nr man slutar med SSRi s kan man f permanenta frndringar d hjrnan inte kan uppreglera antalet receptorer lika snabbt lngre.

En video illustrerar detta mycket bra.

http://psychopharmacologyinstitute.c...-action-ssris/

SSRi riktar specifikt in sig p 5HT1A receptorn.

Varfr Ayahuasca r s djupt helande och mktigt, r drfr att DMT binder sig till hela 7(!) stycken serotonin-receptorer, och gr exakt motsatsen n vad moderna anti-depressiva gr. LSD binder sig inte ens till s mnga, och en av orsakerna till att LSD t.ex knns mer party r att det ocks binder sig till dopamin receptorn D2 (jmfrt med psilocybin).

Den uppreglerar antalet serotonin-receptorer, s att FLER skapas.

Varfr r serotonin-receptorerna viktiga (5HTx familjen) ?

Fr att dessa reglerar i sin tur allt.
Nja, SSRI:s binder inte till 5-HT1A utan nedregleringen r en konsekvens av den kade serotoninhalten, som orsakas av att SSRI blockerar serotonintransportren. 5-HT1A-receptorn r i sjlva verket inhibitorisk och dess nedreglering tros vara en bidragande faktor till den antidepressiva effekt som SSRI kan ge.

Tveksamt om antalet receptorer som DMT binder till r det avgrande. Man vet nog inte riktigt i nulget vad som gr att DMT srskiljer sig. En populr teori r ju att det r en signalsubstans. Det finns ven spekulationer som involverar sigma-receptorn, vars funktion r oklar men som DMT binder till med relativt hg affinitet.

Sen har i alla fall jag inte hittat ngot om att DMT uppreglerar serotoninreceptorer. Har du ngon klla p det?
Citera
2016-04-06, 23:06
Medlem
morfars avatar
Behandlas du fr din depression med ssri/snri preparat s ska du undvika Ayahuasca eftersom kombinationen kan utlsa seratonin syndrom, vilket kan vara ddligt.
Citera
2016-04-06, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morfar
Behandlas du fr din depression med ssri/snri preparat s ska du undvika Ayahuasca eftersom kombinationen kan utlsa seratonin syndrom, vilket kan vara ddligt.

Jag kkar lite johannesrt. Men har ju sklart tnkt ge upp det dr tv veckor innan ja testar. Eller behvs det mer n tv veckor tror du ?
Citera
2016-04-07, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstories
Jag r lite i det skeendet d jag funderar p att gra detsamma faktiskt! Dra ivg o never look back. kanske flyr man frn allt, eller kanske s r det , det man ska gra ?

Man lever ju en gng o s som jag har det just nu r ju fan ingen hit liksom.

Ja, sjlv har jag bott utomlands i ver tio r. I brjan bytte jag jobb och land med ungefr ett rs mellanrum beroende p hur lng tid det tog att trttna p chef eller flickvn. Visst r det en flykt och nog fan kan man aldrig fly sig sjlv (och naturligtvis r det dr problemet ligger) men det knns i alla fall som om jag ftt ut mer av livet n om jag, som syrran, bott kvar i hlan dr vi vxte upp. Det r sknt att knna sig som en turist.

Jag gick p olika antidepressiva i nra 20 r med ngra avbrott och pfljande sammanbrott. Har lagt av helt nu. Livet var en kris till 40, nu hoppas jag slippa 40-rskrisen och har bestmt mig fr att sluta vara s jvla sjlvupptagen. Det gr sdr. Svnger upp och ner men har i alla fall gett mig fan p att bli gammal innan jag tar livet av mig.
Senast redigerad av 666ten 2016-04-07 kl. 14:16.
Citera
2016-04-07, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Ja, sjlv har jag bott utomlands i ver tio r. I brjan bytte jag jobb och land med ungefr ett rs mellanrum beroende p hur lng tid det tog att trttna p chef eller flickvn. Visst r det en flykt och nog fan kan man aldrig fly sig sjlv (och naturligtvis r det dr problemet ligger) men det knns i alla fall som om jag ftt ut mer av livet n om jag, som syrran, bott kvar i hlan dr vi vxte upp. Det r sknt att knna sig som en turist.

Jag gick p olika antidepressiva i nra 20 r med ngra avbrott och pfljande sammanbrott. Har lagt av helt nu. Livet var en kris till 40, nu hoppas jag slippa 40-rskrisen och har bestmt mig fr att sluta vara s jvla sjlvupptagen. Det gr sdr. Svnger upp och ner men har i alla fall gett mig fan p att bli gammal innan jag tar livet av mig.

Tycker det r konstigt att det ska vara s jvla svrt att vara mnniska . mr alla dligt i grund och botten, eller fejkar andra mnniskor att dem mr bttre?

Jag frstr inte varfr det finns mnniskor som har det svrare/respektive lttare fr att tackla livets motgngar.

Det blir lite off topic nu, men det r bra jvla lustigt det dr.
Citera
2016-04-08, 16:11
Medlem
Citat:
Tycker det r konstigt att det ska vara s jvla svrt att vara mnniska . mr alla dligt i grund och botten, eller fejkar andra mnniskor att dem mr bttre?

Jag frstr inte varfr det finns mnniskor som har det svrare/respektive lttare fr att tackla livets motgngar.

En del fejkar, andra r lyckliga idioter men de allra flesta (srskillt utanfr Europa och USA) r mest upptagna med att verleva dagen, s de klagar inte. Samhllet r inte skapat fr tnkande mnniskor, drfr kommer du alltid vara besviken.

Vi r fostrade att tro att vi kan uppn alla ml (som om livet har andra ml n dden). Vi r dessutom uppvxta med reklam och inbillar oss att det r normalt. Som svenskar r vi ven invaggade i en kvvande trygghet som ltt frvandlar oss till offer. Istllet fr att kmpa letar vi efter ngon som kan rdda oss.

Tror det var nr jag slutligen kom till insikt om det sistnmnda som jag slutade med antidepressiva. Letade lnge efter ngon som kunde guida mig, samtidigt som jag tyckte att alla chefer och andra auktoriteter, som jag s grna ville skulle vara bra, sg. Till slut blev jag helt enkelt s gammal att jag insg att jag antagligen aldrig kommer hitta guiden och att det kanske r dags att leda sjlv.

...vilket inte betyder att jag inte skulle vilja prova ayahuaska... men mest fr nra dden upplevelsen. Fr det r sant att man knner sig aldrig s levande som nr man tror att man ska d.

Och bara fr att rambla on lite mer... om du r ver medel i intelligens, s r halva jordens befolkning dummare n du r. Bara det r en deprimerande tanke, srskillt om du, som jag, inte har s hga tankar om dig sjlv.

...and now back to topic...
Senast redigerad av 666ten 2016-04-08 kl. 16:24.
Citera
2016-04-08, 17:18
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorSpencer
Nja, SSRI:s binder inte till 5-HT1A utan nedregleringen r en konsekvens av den kade serotoninhalten, som orsakas av att SSRI blockerar serotonintransportren. 5-HT1A-receptorn r i sjlva verket inhibitorisk och dess nedreglering tros vara en bidragande faktor till den antidepressiva effekt som SSRI kan ge.

Tveksamt om antalet receptorer som DMT binder till r det avgrande. Man vet nog inte riktigt i nulget vad som gr att DMT srskiljer sig. En populr teori r ju att det r en signalsubstans. Det finns ven spekulationer som involverar sigma-receptorn, vars funktion r oklar men som DMT binder till med relativt hg affinitet.

Sen har i alla fall jag inte hittat ngot om att DMT uppreglerar serotoninreceptorer. Har du ngon klla p det?

Assessment of Serotonergic Functions in Long-term Users of Hoasca (Callaway, et al., 1994)

Another objective of the study was to investigate whether long-term use of hoasca resulted in any identifiable "biochemical marker" that was correlated with hoasca consumption, particularly with respect to serotonergic functions, since the hoasca alkaloids primarily affect functions mediated by this neurotransmitter. Ideally, such a study could be carried out on post-mortem brains; since this was not possible, we settled on looking at serotonin transporter receptors in blood platelets, using [3H]-citalopram to label the receptors in binding assays. The up-or down regulation of peripheral platelet receptors is considered indicative of similar biochemical events occuring in the brain, although there is some controversy about the correlation between platelet receptor changes and changes in CNS receptors in patients receiving antidepressant medications (Stahl, 1977; Pletscher and Laubscher, 1980; Rotman, 1980);. However, platelet receptors were deemed suitable for the purposes of our study, as our objective was not to resolve this controversy but simply to determine if some kind of long-term biochemical marker could be identified. Neither did we postulate any conclusions about the possible "adverse" or "beneficial" implications of such a marker, if detected. We conducted the assays on platelets collected from the same group of 15 volunteers after they had abstained from consuming the tea for a period of one week. We also collected platelet specimens from the age-matched controls who were not hoasca drinkers. We were surprised to find a significant up-regulation in the density of the citalopram binding sites in the hoasca drinkers compared to control subjects. While the hoasca drinkers had a higher density of receptors, there was no change in the affinity of the receptors for the labelled citalopram. The significance of this finding, if any, is unclear. There is no other pharmacological agent which is known to cause a similar upregulation, although chronic administration of 5-HT uptake inhibitors has been reported to decrease both Bmax (the density of binding sites) and 5-HT transporter RNA in rats (Hrinda 1987; Lesch et al., 1993). Increases in Bmax for the uptake site in human platelets have been correlated with old age (Marazziti et al, 1989) and also to the dark phase of the circadian cycle in rabbits (Rocca et al., 1989). It has been speculated (Marazziti et al, 1989) that upregulation of 5-HT uptake sites in the aged may be related to the natural course of neuronal decline. Although our sample size was limited, we found no correlation with age, and the mean age of the sample was 38 years. Also, none of our subjects showed evidence of any neurological or psychiatric deficit. In fact, in view of their exceptionally healthy psychological profiles, one of the investigators speculated that perhaps the serotonergic upregulation is associated, not simply with age, but with "wisdom" -- a characteristic often found in the aged, and in many hoasca drinkers.

https://www.erowid.org/chemicals/aya...journal3.shtml
Citera
2016-04-09, 11:50
Medlem
GregorSpencers avatar
Citat:
[i]Assessment of Serotonergic Functions in Long-term Users of Hoasca (Callaway, et al., 1994)

[...] However, platelet receptors were deemed suitable for the purposes of our study, as our objective was not to resolve this controversy but simply to determine if some kind of long-term biochemical marker could be identified. Neither did we postulate any conclusions about the possible "adverse" or "beneficial" implications of such a marker, if detected. We conducted the assays on platelets collected from the same group of 15 volunteers after they had abstained from consuming the tea for a period of one week. We also collected platelet specimens from the age-matched controls who were not hoasca drinkers. We were surprised to find a significant up-regulation in the density of the citalopram binding sites in the hoasca drinkers compared to control subjects. While the hoasca drinkers had a higher density of receptors, there was no change in the affinity of the receptors for the labelled citalopram. The significance of this finding, if any, is unclear. There is no other pharmacological agent which is known to cause a similar upregulation, although chronic administration of 5-HT uptake inhibitors has been reported to decrease both Bmax [...]
Callaway-studien mtte densiteten av SERT (serotonintransportr) i blodplttar, vilket inte alls r samma sak som att mta densiteten av serotoninreceptorer i nervceller. SERT finns allts ven i blodplttar och eftersom det r mycket lttare att mta s gjorde man det via blodprover i studien. Hr r det inte solklart att en kning av SERT i blodplttar innebr en motsvarande kning i nervceller, s det behver fljas upp med ytterligare studier, vilket inte verkar ha gjorts.

Nsta punkt r att SERT r det protein som forslar bort serotonin frn synapsklyftan. Det r allts inte en receptor, och uppreglering av SERT betyder inte automatiskt att serotoninreceptorer uppregleras, s ven hr behvs det ytterligare studier. Det r ju fortfarande tnkbart att ayahuasca eller ngon/ngra av komponenterna i ayahuasca orsakar uppreglering av serotoninreceptorer, men den hr studien ger vldigt begrnsat std fr det.
Citera
2016-04-14, 00:49
Medlem
mnga av er som blivit religisa efter er ayahuasca trip?
Citera
2016-04-14, 11:03
Medlem
Citat:

Vi r inte direkt i vr sanna natur, inkapslade i civilisationen och system som bygger p en phittad valuta. Tror jag som mnniska hade varit mycket mer lycklig om jag hade levt i samhlle bestende av jagare-samlare som byggde p frtroende istllet fr valuta (kanske ngot romantiserad bild av det hela, vad vet jag).
Tycker allt r s jvla meningslst nr man inte sysslar med det man r byggd fr. Vi gr i stort stt igenom livet utan att hitta vr sanna natur och gr och undrar vad det r fr fel p en.
Visst, vi har kommit en vldigt bra bit p att hitta svar p vra frgor. Vi vet en hel del om rymden och vra egna celler, som vi frut antog handla om religion.
Men jag blir inte direkt lyckligare av att veta hur liten och meningsls jag egentligen r, och dessutom mste g runt i en stad full av tomma, drmmande skallar som riktar sin uppmrksamhet till paradise hotel p tv.
Pluggar p universitet, men tappar mycket motivation p grund av instllningen jag har beskrivit och vet inte vad jag ska gra istllet d allt knns ganska meningslst nr man tnker shr.

Bittert inlgg, jag vet haha. Men har ocks funderat p hurvida ayahuasca kan hjlpa mig med min instllning till livet.

Edit; Missade tidigare inlgg och er diskussion, s kom p att det var lite off topic haha
Senast redigerad av root2ohm 2016-04-14 kl. 11:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in