Citat:
Vad tycker ni (svenskar) om utlänningar i Sverige som skapat sig en rikedom större än er egna? Tycker ni något positivt i den mening att utlänningen bidrar med något bra i Sverige som jobbar och betalar mer skatt än er själva? (om förmögenheten är skapad lagligt). Eller tänker ni i avundsjuka kretsar "jävla blatte", för att denne kommit från världens rövhål och ändå lyckats bättre än dig som Sverigefödd?
Jag svarar gärna.
Jag är så svensk som du kan begära. Det finns inget osvenskt i stamträdet så långt man kan se. Jag bor i en rätt liten kommun, mitt i skogen i södra Sverige.
Och jag är inflyttad - från Stockholm. Det var inte det lättaste!
Här, där jag bor, finns inga rika utlänningar. Det kommer semestrande tyskar hit ibland, det är väl det närmsta. Men det finns rika svenskar här.
De som inte är rika, de är en smula avundsjuka. Det kan inte förnekas. Men så länge som alla respekterar varandra, och inte inbillar sig att han, eller hon, ska bli bättre behandlad för att de äger skog och fastigheter, eller aktier..., så är allt lugnt. Folk håller reda på hur mycket grannarna taxerar för. Men man låtsas som om man ingenting vet.
För att bli accepterad här så ska man undvika att skryta. Det är själva kärnpunkten. Och man ska helst engagera sig med sin tid, inte med sina pengar, i ortens föreningsliv. Det spelar ingen roll om det är en idrottsförening eller en frikyrka. Och eventuella penninggåvor ska ges diskret. Det är engagemanget som räknas, inte antalet nollor. Föreningens kassör är den ende som kommer att tacka för gåvan.
Om en lyckad utlänning skulle komma hit och köpa en fastighet att ha som sommarstuga, så är det ingen som säger varken bu eller bä. Om sommarstugan rustas upp och folk från traken får lite arbete då, då kommer det att gillas. Om utlänningen istället använder utländska hantverkare, så kommer folk misstänka att löner betalas svart. Det kommer inte att gillas. Och har man en gång gjort bort sig, sedan är det kört. Det gäller rika utlänningar precis som rika stockholmare.
Att vara skrytsam med dyr bil och hustru som struttar omkring i högklackat och dyra smycken på landet? Det är helt enkelt dumt och onödigt. Det är lika idiotiskt att göra om man är svensk som om man är blatte.
Citat:
Det där med brytning... Ja, du, ärligt talat så kan folk vara rätt fördomsfulla. Folk som bara varit utomlands på charterresor fattar inte hur svårt det är när man blivit vuxen att lära sig helt annorlunda språk. Sammanfattning:
- Att bara vara lyckad utlänning med ett fett bankkonto, det är nog inget problem alls.
- Att vara en utlänning med bruten svenska, ...njae... ett litet handikapp är det allt.
- Skryt ger ingen respekt.
- Fusk och svarta pengar, det är vad som får folk avogt inställda. I alla fall häromkring.