2012-10-06, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjamja
Vad kul att du är sugen på att ta upp Batman-läsandet igen! Utan att vara en jätteexpert, så ska jag ändå försöka ge dig några tips. Angående youtube-videon så är det ju bra album som tas upp, men jag hade inte riktigt rekommenderat att läsa dem i den ordningen som du har listat upp dem.

Om jag vore du så skulle jag läsa Batman såhär:
1. Year One (nu har du ju läst den, men den är så himla bra att den kan läsas både en och två och tre gånger)
2. The Long Halloween (Många menar ju på att detta är den bästa av alla Batman-tidningat. Tillskillnad från Year One så kommer du här att få stifta bekantskap med flera av Batmans värsta fiender. En helt fantastisk historia som du MÅSTE läsa)
3. Dark Victory (Uppföljaren på The Long Halloween och jag tycker nog att denna är ännu bättre. Kanske det bästa Batman-albumet jag läst)

När du har läst igenom dessa så tycker jag att du har lagt någon form av "grund" som du kan bygga vidare på. Om du läser ett par inlägg upp så ser du att Batman and the monster men samt Batman and the mad monk rekommenderas, jag har dock inte hunnit läsa dessa än men de är säkert intressanta för dig. De utspelar sig precis efter Year One, anledningen till att jag inte rekommenderar dessa två i min läsordningslista ovan är dels för att jag själv inte läst dem, men också för att jag tror det kan vara roligt att läsa två så pass bra album som The Long Halloween och Dark Victory samtidigt som dessa två känns relevanta rent tidsmässigt för Batmans karriär (det kan ju självfallet vara så att både Batman and the monster men och Batman and the mad monk är väldigt bra, men efter som jag inte läst dessa så tror jag det är ett säkrare kort att läsa The Long Halloween och Dark Victory efter Year One. Det vore ju liksom tråkigt om Batman and the monster men och Batman and the mad monk var kassa, speciellt när du är i början av ditt Batman-läsande)

Du kan ju också gå vidare med att läsa The man who laughs, i vilken Batman ställs mot Jokern. Jag gillar även Grant Morrisons Arkham Asylum: A serious house on a serious earth, vilket är ett riktigt flippat album som är väldigt speciellt tecknat. Jag måste dock lyfta ett varningens finger inför detta album, då människor tenderar att antingen älska eller hata det.

Knightfall-serien kan ju också vara rolig att läsa nu om du sett den nya filmen, då Bane spelar en viktig roll här.

Det finns ju oerhört mycket mer Batman att gotta sig i, men jag har försökt ge dig ett gäng rekommendationer. Om du läser några av dessa, så får du gärna återkomma och skriva vad du tyckte!

Vill flika in att Batman Prey är ett bra alternativ till att ha en grund inom Batman.
Citera
2012-10-07, 11:41
Medlem
mjamjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebastard2
Vill flika in att Batman Prey är ett bra alternativ till att ha en grund inom Batman.

Ah! Jag har faktiskt inte läst den än. Den ligger dock och väntar på mig.

Är det någon här som har läst Batman: Court of the Owls? Jag har hört att den ska vara bra, men har själv inte haft pengar att köpa den ännu.
Citera
2012-10-07, 12:30
Medlem
TrenchcoatPandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjamja
Ah! Jag har faktiskt inte läst den än. Den ligger dock och väntar på mig.

Är det någon här som har läst Batman: Court of the Owls? Jag har hört att den ska vara bra, men har själv inte haft pengar att köpa den ännu.
Enligt mig så var den helt ok men jag tyckte att den var lite väl överskattad.
Citera
2012-10-08, 05:25
Medlem
Aristofiless avatar
Ja vissa delar av den var fantastiska men andra var lite smådryga. Läste visserligen den bara i lösnummer. Hörde någon som sa att den för att komma till sin rätt borde läsas i ett svep. Har inte orkat bry mig dock.
Citera
2012-11-24, 21:13
Medlem
S4ndb0Xs avatar
Någon här som börjat läsa Death of the Family? Tror storyn håller på mellan Batman 13 och 17.
Citera
2012-11-24, 23:47
Medlem
TrenchcoatPandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S4ndb0X
Någon här som börjat läsa Death of the Family? Tror storyn håller på mellan Batman 13 och 17.
En lite hårdare Joker än vad man är van vid, hittils har det varit bra.
Citera
2012-11-26, 15:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av S4ndb0X

Väldigt bra serie
Citera
2012-12-17, 18:28
Medlem
Batman har funnits i 73 år. Robin har varit med i 72 av dom. Jag är så less på folk som lotsas att han är något nytt tillägg som förstörde serien
Citera
2012-12-28, 20:25
Medlem
WinstonO'Boogies avatar
Går det att läsa/ladda ner dessa album på nätet?
Citera
2012-12-29, 12:31
Medlem
TrenchcoatPandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WinstonO'Boogie
Går det att läsa/ladda ner dessa album på nätet?
Ja, prova Comixology. Annars så finns det ju alltid illegalt.
Citera
2013-02-18, 00:52
Medlem
bombaccis avatar
En fråga till er DC insatta. Hur kommer det sig att Bane är med så pass lite i batmanserierna?

Kollat en del men det tycks vara supervanligt att man använder jokern, men Bane är nästan aldrig med. Letat efter hardcover album med Bane, men tycks vara svårt att hitta. Gillar jokern med, men verkar som om DC använder honom för mycket. m han ska få stryk av batman, batwoman, batgirl osv i vart tredje nummer så blir han ju till en dussinskurk nästan ju

Bane tycks dock väldigt sällan få vara med.

Kännde inte till honom innan senaste batmanfilmen. Läst på mer om honom efteråt och gillar karaktären.

Hade lätt kunnat ha sin egen tidning tycker jag.
Citera
2013-02-26, 20:34
Medlem
Aristofiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
En fråga till er DC insatta. Hur kommer det sig att Bane är med så pass lite i batmanserierna?

Kollat en del men det tycks vara supervanligt att man använder jokern, men Bane är nästan aldrig med. Letat efter hardcover album med Bane, men tycks vara svårt att hitta. Gillar jokern med, men verkar som om DC använder honom för mycket. m han ska få stryk av batman, batwoman, batgirl osv i vart tredje nummer så blir han ju till en dussinskurk nästan ju

Bane tycks dock väldigt sällan få vara med.

Kännde inte till honom innan senaste batmanfilmen. Läst på mer om honom efteråt och gillar karaktären.

Hade lätt kunnat ha sin egen tidning tycker jag.

Omöjligt att svara på såklart men jag har alltid tyckt att Bane känns väldigt 80-90 tal. Han var grym i Knightfall men på senare år har dom mest använt honom som utfyllnad (secret six)

Kanske är det så att Bane kräver huvudrollen i episka storylines för att komma till sin rätta. Han ska ju trots allt vara den ultimate motståndaren. Tror inte DC är bredd att investera så mycket i en skurk så långt ner i popularitets listan.

Kanske kommer det ändras nu iom filmen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in