2016-03-31, 23:45
Medlem
Försökte hitta en tråd som var lite specifikare än att man inte kan sova. Men hittade inget, länka gärna om jag missat någon.

Jag har väldiga problem med att somna. Jag blir liksom inte riktigt trött på kvällarna, och när jag väl lägger mig och försöker blunda så börjar jag tänkte mig igenom massa scenarion och fantisera om grejer.
Men hela röran bara piggar upp mig. Helt plötsligt får jag bara en stor lust att gå upp och lyssna på musik och dagdrömma mig vidare i mina scenarion. Så här har det varit ett tag, och jag har försökt allt möjligt, men inget som riktigt fungerat. Jag är en sådan som kan dra i hörlurarna och fantisera mig iväg hela dagarna om jag inte har något vettigare att göra. Jag vet inte om det kan vara relaterat på något sätt.

Men nu, när jag vet att jag är ledig imorgon och slukat 4 koppar kaffe alldeles för sent på kvällen känner jag mig trött. Kanske kan bero på att jag inte kunnat sova speciellt bra i veckan? Men i förrgår t.ex sov jag ca 3h och kunde ändå inte somna kvällen efter. Och jag hade sovit dåligt natten innan det också. Så det känns konstigt att det skulle slå till just idag.

Och jag har varken tränat eller rört mig speciellt mycket då jag känt att jag inte är helt frisk från min förkylning än. Är det någon som har haft något liknande? Jag är en väldigt energisk människa i vanligt fall, och brukade dygna och totalt sabba min dygnsrytm när jag jobbade för jag klarade av jobbet ändå, trots att det kunde vara väldigt fysiskt (studerar nu och behöver vara pigg på föreläsningarna).
Och sista året i gymnasiet så tränade jag boxning, simning, gym under en ganska extrem diet för att jag var kraftigt överviktig och ätnligen skulle göra något åt det. Förutom träningen både jobbade, praktiserade och pluggade jag. Så energi har det alltid funnits i mig. Men det hela känns så rubbat när man hör om folk som blir trötta efter ett arbetspass och jag ligger i sängen och drömmer mig in i massa konstiga scenarion och tankar. Även detta har jag svårt att sluta med, kommer alltid in på sånt ändå.

Ledsen för en rörig text, men är som sagt trött för första gången på länge och lite smått förbannad då jag såg fram emot att vara ledig och sitta uppe..
Citera
2016-04-01, 00:08
Medlem
Browngreeneyess avatar
Det är inte så konstigt att du blir pigg när du fantiserar. Trots att kroppen får vila arbetar hjärnan i högvarv. Jag har haft liknande som dig och en gång skena det iväg fick inte sova på flera dygn fick då akut utskrivna mediciner, kändes som att hjärnan brann. Men nu mår jag bra. Under den tiden var jag stressad i livet och hade mycket tankar. Så försök att varva ner. Dessutom låter det som du haft ganska så mycket överbliven eneri i och med att du inte tränat på ett tag. Hjärnan slukar mängder med energi och nu är den nog därför i full gång. Prova att äta normal stora potioner mat också dom dagarna du inte tränar heller. Själv åt jag som en häst vid denna tidsperiod då hjärnan gick i högvarv. Jag gödde den full med energi så den kunde spinna på. Ät såklart nyttigt och tills du blir mätt men håll dig till normal stora portioner. Prova att räkna får om du vill somna börja från 500 och nedåt du kommer nog somna då. Jag ska ge dig mina bästa tips för att få sova gott baserat på egna erfarenheter.
-vädra in kall luft i rummet, sovrummet ska vara kallt och mörkt.
-brukar kyla ner mig själv genom att klä mig lite tunnt och sitta en stund på balkongen. Klä dig inte för tunnt då blir sjuk.
-inge musik förutom lugn musik, tv på låg ljud nivå.
-lägg dig inte på tom mage, inta inge uppiggande som koffein, te
-drick varm mjölk blir som en klubbad säl då
-ha ögonbindel

Mycket energi över=mycket energi till hjärnan=hjärnan kommer in i arbetsläge och ville inte sova
Citera
2016-04-01, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browngreeneyes
Det är inte så konstigt att du blir pigg när du fantiserar. Trots att kroppen får vila arbetar hjärnan i högvarv. Jag har haft liknande som dig och en gång skena det iväg fick inte sova på flera dygn fick då akut utskrivna mediciner, kändes som att hjärnan brann. Men nu mår jag bra. Under den tiden var jag stressad i livet och hade mycket tankar. Så försök att varva ner. Dessutom låter det som du haft ganska så mycket överbliven eneri i och med att du inte tränat på ett tag. Hjärnan slukar mängder med energi och nu är den nog därför i full gång. Prova att äta normal stora potioner mat också dom dagarna du inte tränar heller. Själv åt jag som en häst vid denna tidsperiod då hjärnan gick i högvarv. Jag gödde den full med energi så den kunde spinna på. Ät såklart nyttigt och tills du blir mätt men håll dig till normal stora portioner. Prova att räkna får om du vill somna börja från 500 och nedåt du kommer nog somna då. Jag ska ge dig mina bästa tips för att få sova gott baserat på egna erfarenheter.
-vädra in kall luft i rummet, sovrummet ska vara kallt och mörkt.
-brukar kyla ner mig själv genom att klä mig lite tunnt och sitta en stund på balkongen. Klä dig inte för tunnt då blir sjuk.
-inge musik förutom lugn musik, tv på låg ljud nivå.
-lägg dig inte på tom mage, inta inge uppiggande som koffein, te
-drick varm mjölk blir som en klubbad säl då
-ha ögonbindel

Mycket energi över=mycket energi till hjärnan=hjärnan kommer in i arbetsläge och ville inte sova

Jo men även när jag "deffar" eller vad man nu ska kalla det, så får jag problem att sova. Det där med varm mjölk har jag hört förut...Kanske är värt att testa? Dricker aldrig mjölk, men för att få sova är det helt klart värt det!
Tack för tipsen, ska försöka tänka på det. Men att få hjärnan att stänga av sig känns helt omöjligt. Det händer då och då att jag är helt knäckt och somnar direkt. Typ direkt när man kommit hem från jobbet och haft den där äckligt sega känslan. Men nu för tiden så är det mer att jag kollar på klockan för att veta när jag ska sova istället för att känna efter. Och sen kommer alla tankar osv. Och det är inte tankar som får en att må dåligt, utan bara scenarion och typ fantasier. Kanske skulle vara en bra ide att dra igång någon film eller något så man fokuserar på det istället för att spåna iväg i fantasin.

En annan sak som är intressant är att om jag sover med någon (när man haft en partner) så har jag kunnat somna...Antar att man inte rullar iväg i huvudet när man är med folk?
Ögonmask kan också vara en bra ide! Känns som att jag kämpar för att inte öppna ögonen för då vet jag att det är kört.
Citera
2016-04-01, 06:05
Medlem
Kaka/drick varm mjolk, bananer, kamomillte och honung innan du lagger dig, alla innehaller olika amnen som hjalper till att aktivera/blocka andra amnen i kroppen som tillslut gor dig trottare. Alt. drick koffein 6-4h innan du lagger dig for att somna pa adenosin-vagen.

Sitter du vid datorn pa kvallen kan det vara vart att installera ett program som lugnar ner fargerna och sanker de aggressiva blavita tonerna som sager till hjarnan att klockan ar mitt pa dagen och haller dig vaken. Rekommenderar f.lux som har hjalpt mig en hel del (https://justgetflux.com), tar ett tag for vissa att vanja sig om man installerar den pa kvallen, installerar du den pa dagen sa marker du inte nar den byter om till kvalls-mode - superbra!

Ha en installerad pa telefonen med (Twilight heter programmet for Android, finns sakert samma for iOS). Burkar sjalv kolla pa telefonen i sangen nar jag ska sova och ar programmet igang lagger jag ner telefonen efter 10-20 min, ar det inte det sa reagerar jag numera pa att jag ar overdrivet pigg for att ha legat i sangen sa lange, satter igang programmet och as if on que, sa kryper somnen in.

Hjalper ocksa oerhort mycket att ha en bestamd sangtid. Kroppen ALSKAR rutin och vanor, gar du och lagger dig en viss tid varje kvall, sa kommer du snart marka att du blir trottare och trottare vid den tiden.

Nagot som raddat min somn mer an nagot ovanestaende dock ar ASMR. Youtubea det! glhf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in