2016-03-31, 22:38
Medlem
ensiferums avatar
Vill inleda med att jag precis har satt på mig min foliehatt.

I år fick jag en restskatt på sju tusen spänn enligt dellarationen.

De senaste åren har jag fått tillbaka ett par tusen vid varje återbäring, och enda skillnaden var att jag drygade ut mitt jobb inom handels (butik) med ett extra helgkneg så skulle inte kalla mig en höginkomsttagare direkt när jag fått ut ca 26 från båda jobben under 2015.

Nu är det dock så att med all jävla skit man läst om allt jävla daltande med alla flyktingar och alla pengar som går ner i den sjön (för att inte tala om de senaste döda-föräldrar-bidraget man kan få bara genom att ljuga) har jag en kännsla att enda anledningen jag åkt på en sån skattesmäll är för att det behövs ytterliggare deg till den ruttna kakan

är jag helt jävla efterbliven eller kan det ligga viss sanning i det?
Citera
2016-03-31, 22:43
Medlem
Mr-Sherlocks avatar
Skälet till att du får restskatt är att din arbetsgivare drar för lite skatt på din lön. Kolla om din kommun har höjt skatten. Har de inte gjort det så har de inte dragit mer skatt.
Citera
2016-03-31, 22:43
Medlem
ormbitens avatar
Ja, enda anledningen till att du har åkt på restskatt är att du av någon anledning har betalat in för lite skatt i förhållande till din inkomst.

Din restskatt beror inte på flyktingar! Tänk efter!
Citera
2016-03-31, 23:13
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensiferum

De senaste åren har jag fått tillbaka ett par tusen vid varje återbäring, och enda skillnaden var att jag drygade ut mitt jobb inom handels (butik) med ett extra helgkneg så skulle inte kalla mig en höginkomsttagare direkt när jag fått ut ca 26 från båda jobben under 2015.

Nu är det dock så att med all jävla skit man läst om allt jävla daltande med alla flyktingar och alla pengar som går ner i den sjön (för att inte tala om de senaste döda-föräldrar-bidraget man kan få bara genom att ljuga) har jag en kännsla att enda anledningen jag åkt på en sån skattesmäll är för att det behövs ytterliggare deg till den ruttna kakan

Det ligger nog något i det där, jag har fått restskatt två år i rad och det stämmer väldigt bra med flyktinginströmningen.
Citera
2016-03-31, 23:45
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

Oavsett vilka skattehöjningar som har skett är orsaken till att du fpr restskatt att du betalat in för lite preliminär skatt. Det kan bero på att du inte sagt till att högre skatt ska dras på ditt extrajobb eller att arbetsgivaren av någon anledning inte dragit rätt skatt.

Även om allt är invandrarnas fel (eller bögarnas) så är detta inget annat än ditt eller din arbetsgivares fel. Men du kanske har sån tur att din arbetsgivare är invandrare? Win!
Citera
2016-03-31, 23:57
Medlem
SkepticalHippos avatar
Jag får tillbaka 9000:-. Med din logik så borde jag genast bli rätt positivt inställd till invandringen om det är den som gör att jag får tillbaka pengar en gång per år.

Du behöver prata med dina arbetsgivare och säkerställa att de drar rätt skatt. Man brukar få lämna in ett skattebesked (tror jag det heter) vid början av varje anställning så att de använder rätt skattesats. Man kan även be dem dra lite för mycket så att man med all säkerhet slipper restskatt. Problemet ligger i alla fall hos dig och din arbetsplats.
Citera
2016-04-01, 00:12
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Jag får tillbaka 9000:-. Med din logik så borde jag genast bli rätt positivt inställd till invandringen om det är den som gör att jag får tillbaka pengar en gång per år.

Du behöver prata med dina arbetsgivare och säkerställa att de drar rätt skatt. Man brukar få lämna in ett skattebesked (tror jag det heter) vid början av varje anställning så att de använder rätt skattesats. Man kan även be dem dra lite för mycket så att man med all säkerhet slipper restskatt. Problemet ligger i alla fall hos dig och din arbetsplats.

Du kanske tillhör en kommun med väldigt få flyktingar eller så bor du centralt i Stockholm och där bor ju inga flyktingar. Enda logiska förklaringen
Citera
2016-04-01, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Oavsett vilka skattehöjningar som har skett är orsaken till att du fpr restskatt att du betalat in för lite preliminär skatt. Det kan bero på att du inte sagt till att högre skatt ska dras på ditt extrajobb eller att arbetsgivaren av någon anledning inte dragit rätt skatt.

Även om allt är invandrarnas fel (eller bögarnas) så är detta inget annat än ditt eller din arbetsgivares fel. Men du kanske har sån tur att din arbetsgivare är invandrare? Win!
Om arbetsgivaren skulle vara invandrare är antagandet ändå felaktigt. Han skyller invandrarna, som i plural. En arbetsgivare som slarvat gör det således till "Flyktingens fel att jag får betala restskatt"
Citera
2016-04-01, 00:21
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToddPacker
Om arbetsgivaren skulle vara invandrare är antagandet ändå felaktigt. Han skyller invandrarna, som i plural. En arbetsgivare som slarvat gör det således till "Flyktingens fel att jag får betala restskatt"

Fast en invandrare behöver ju inte vara en flykting.
Citera
2016-04-01, 00:25
Medlem
Citat:

Jag är rädd att Efterblivenhet tyvärr är orsaken till ditt problem här.
Restskatt får du bara om du räknat fel i din deklaration.
Citera
2016-04-01, 01:06
Medlem
Citat:

Du ÄR helt jävla efterbliven.
Fast jag måste ändå gratulera dig. Jag hört och läst det mesta skyllas på flyktingar och invandrare men att lyckas beskylla dom t.o.m för sin restskatt måste vara någon ny typ av rekord (om än i dumhet).
Citera
2016-04-01, 01:36
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Hävda att din foliehatt är gjord av bladguld eftersom aluminium inte hjälper mot "FRA" och dra av 7000:- i deklarationen

Frågar dom efter kvitto så kan du få ett sånt på Ahmeds Kebab & Målvaktsservice mot en avgift på 3%.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in