Citat:
Ursprungligen postat av
harlequin73
Följer med spänning hur ett sådant avtal ska kunna se ut, som samtidigt hindrar kronofogden att utmäta fordonet ifråga.
Lyckas man med det så förändras nog mycket i obeståndsjuridiken
Det är ju egentligen inte konstigare än när en näringsidkare säljer ett fordon på kredit med återtagandeförbehåll. Sådana fordon utmäts inte om det inte är solklart att värdet överstiger skulden. Skillnaden är att näringsidkaren kan "skydda" sin rätt genom en markering i bilregistret och på det sättet får KFM direkt vetskap om att det föreligger återtagandeförbehåll.
Vid ett sådant avtal som jag ska upprätta kommer ju min släkting att behöva vända sig till kronofogden och hävda bättre rätt, därav vikten att det är juridiskt hållbart.
Sen har jag upplyst min släkting om alla problem som detta kan (kommer) att innebära, både om "hen" skulle vilja hävda bättre rätt eller om "hen" skulle nöja sig med att KFM utmäter egendomen och istället kräva pengarna (som ju med tanke på redan existerande skulder kan bli svårt att få). Mer än så kan jag inte göra, utan vill istället försöka vara så behjälplig jag bara kan för att skydda släktingen åtminstone juridiskt.