2016-03-31, 12:26
Medlem
Beaver14s avatar
Jag hjälper en släkting med att upprätta ett köpeavtal för försäljning av ett fordon. Det ska vara delbetalning och köparen, som är en vän till släktingen, har skulder hos kronofogden.

Jag har med alla medel försökt att avråda min släkting från att gå med på avbetalning, men "hen" insisterar då fordonet måste avyttras och det finns inga andra intressenter. Så nu försöker jag åtminstone ge min släkting lite skydd om (när) det skiter sig med avbetalningen.

När jag läser om återtagandeförbehåll så finns det några kriterier som ska vara uppfyllda för att det ska vara giltigt. Ett, och kanske det viktigaste, är att det ska framgå att gäldenären är förbjuden att "förfoga över egendomen". Men vad innebär det?

För fordonen kommer ju att överlåtas så att köparen blir ägare i bilregistret, ansvarar för skatt och försäkring och får använda det fritt. Enligt mig är det att förfoga.

Eller innebär förbudet på svenska att köparen inte får sälja egendomen? Visst skulle jag kunna skriva den byråkratiska formuleringen att köparen är "förbjuden att förfoga över egendomen till dess att full betalning erlagts" men då avtalet upprättas mellan två personer som inte är så bevandrade i juridiken vill jag skriva på enklare svenska.

Hur ska jag skriva för att min släkting ska ha sakrättsligt återtagandeförbehåll i fordonet som säljs?
Citera
2016-03-31, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag hjälper en släkting med att upprätta ett köpeavtal för försäljning av ett fordon. Det ska vara delbetalning och köparen, som är en vän till släktingen, har skulder hos kronofogden.

Jag har med alla medel försökt att avråda min släkting från att gå med på avbetalning, men "hen" insisterar då fordonet måste avyttras och det finns inga andra intressenter. Så nu försöker jag åtminstone ge min släkting lite skydd om (när) det skiter sig med avbetalningen.

När jag läser om återtagandeförbehåll så finns det några kriterier som ska vara uppfyllda för att det ska vara giltigt. Ett, och kanske det viktigaste, är att det ska framgå att gäldenären är förbjuden att "förfoga över egendomen". Men vad innebär det?

För fordonen kommer ju att överlåtas så att köparen blir ägare i bilregistret, ansvarar för skatt och försäkring och får använda det fritt. Enligt mig är det att förfoga.

Eller innebär förbudet på svenska att köparen inte får sälja egendomen? Visst skulle jag kunna skriva den byråkratiska formuleringen att köparen är "förbjuden att förfoga över egendomen till dess att full betalning erlagts" men då avtalet upprättas mellan två personer som inte är så bevandrade i juridiken vill jag skriva på enklare svenska.

Hur ska jag skriva för att min släkting ska ha sakrättsligt återtagandeförbehåll i fordonet som säljs?

Inte helt hundra på detta, var ett tag sedan jag läste om det. Någon annan kanske kan verifiera/dementera?
Att förfoga över en vara är att i mångt och mycket använda den som om det vore ens egen vara. Det vill säga vara fri att byta, avyttra m. m. Det du beskriver skulle snarare anses som nyttjande.
Nyttjande och förfogande är två skilda begrepp. I ett äktenskap till exempel, där det finns gemensamma barn och den ena parten dör, har den andra fri förfoganderätt över barnens arvslotter, vilket innebär att föräldern kan göra vad som helst med pengarna.
Citera
2016-03-31, 13:13
Medlem
Följer med spänning hur ett sådant avtal ska kunna se ut, som samtidigt hindrar kronofogden att utmäta fordonet ifråga.

Lyckas man med det så förändras nog mycket i obeståndsjuridiken
Citera
2016-03-31, 13:48
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Följer med spänning hur ett sådant avtal ska kunna se ut, som samtidigt hindrar kronofogden att utmäta fordonet ifråga.

Lyckas man med det så förändras nog mycket i obeståndsjuridiken

Det är ju egentligen inte konstigare än när en näringsidkare säljer ett fordon på kredit med återtagandeförbehåll. Sådana fordon utmäts inte om det inte är solklart att värdet överstiger skulden. Skillnaden är att näringsidkaren kan "skydda" sin rätt genom en markering i bilregistret och på det sättet får KFM direkt vetskap om att det föreligger återtagandeförbehåll.

Vid ett sådant avtal som jag ska upprätta kommer ju min släkting att behöva vända sig till kronofogden och hävda bättre rätt, därav vikten att det är juridiskt hållbart.

Sen har jag upplyst min släkting om alla problem som detta kan (kommer) att innebära, både om "hen" skulle vilja hävda bättre rätt eller om "hen" skulle nöja sig med att KFM utmäter egendomen och istället kräva pengarna (som ju med tanke på redan existerande skulder kan bli svårt att få). Mer än så kan jag inte göra, utan vill istället försöka vara så behjälplig jag bara kan för att skydda släktingen åtminstone juridiskt.
Senast redigerad av Beaver14 2016-03-31 kl. 13:51.
Citera
2016-03-31, 20:47
Medlem
Beaver14s avatar
Om avtalet innehåller följande delar, vilket skydd har säljaren då?

1. Överenskommen köpeskilling är 60 000 SEK. Betalning erläggs genom att köparen från detta avtals undertecknande till dess att köpeskillingen är slutbetald senast den sista vardagen i varje månad till säljaren ska erlägga minimum om 4 000 SEK.
  2. Säljaren ansvarar att föra avräkning på erhållna betalningar och meddela köparen när den fulla köpeskillingen erhållits.
  3. Vid utebliven delbetalning ska säljaren påminna köparen. Om betalning inte sker inom tidsfrist som anges i påminnelse kan säljaren kräva omedelbar betalning av återstående total köpeskilling.
  4. Fordonet förblir säljarens egendom till dess att den fulla köpeskillingen erhållits. Om köparen inte fullgör sin skyldighet enligt betalningsvillkoren i detta avtal kan köparen återta egendomen (återtagandeförbehåll).
  5. Köparen har inte rätt att byta, skänka, sälja eller på annat sätt avyttra fordonet utan säljarens godkännande före full betalning erlagts (förfogandeförbud).

Är det en rättslig konflikt mellan 3. och 4.? Ena punkten säger att säljaren kan kräva omedelbar full betalning, andra punkten säger att säljaren kan ta tillbaka fordonet. Om man tar tillbaka fordonet, vad händer med skulden/erlagda pengar då? Behöver det regleras?
Senast redigerad av Beaver14 2016-03-31 kl. 21:06.
Citera
2016-04-06, 20:21
Medlem
at95s avatar
Problemet med äganderättsförbehåll i det här fallet är att förbehållet inte blir sakrättsligt giltigt om motparten (gäldenären) bryter mot avtalet genom att t.ex. sälja vidare fordonet till en godtroende förvärvare. Du måste dock förbjuda det på det sätt som du har gjort i avtalet. Om du säger till din släkting att vederbörande riskerar att inte få ett öre om hans motpart säljer bilen och därefter går i konkurs kanske han ändrar sig.
Citera
2016-04-06, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av at95
Problemet med äganderättsförbehåll i det här fallet är att förbehållet inte blir sakrättsligt giltigt om motparten (gäldenären) bryter mot avtalet genom att t.ex. sälja vidare fordonet till en godtroende förvärvare. Du måste dock förbjuda det på det sätt som du har gjort i avtalet. Om du säger till din släkting att vederbörande riskerar att inte få ett öre om hans motpart säljer bilen och därefter går i konkurs kanske han ändrar sig.

Det är förhållandevis svårt att godtrosförvärva en bil.
Citera
2016-04-06, 21:18
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte.trevlig
Det är förhållandevis svårt att godtrosförvärva en bil.

Svårt men inte omöjligt. Finns exempel på när godtroskravet har uppfyllts.
Citera
2016-04-07, 09:49
Medlem
Justitiemords avatar
Meningen "objektet förblir köparens egendom intill dess full betalning erlagts" är tillfyllest. Dock är det fördelaktigt om det vid anmälan om ägarbyte anges under upplysningar/övrigt på Transportstyrelsens registreringsbevis att det rör sig om ett kreditköp med ägarförbehåll.

Förslagsvis slänger du också in en klausul att det åligger köparen att hålla bilen helförsäkrad tills den betalats, samt ett skadestånd om köparen bryter mot avtalet; exempelvis att det som betalats in förverkats plus något tillägg.
Senast redigerad av Justitiemord 2016-04-07 kl. 09:54. Anledning: stavning + tillägg
Citera
2016-04-07, 10:26
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Meningen "objektet förblir köparens egendom intill dess full betalning erlagts" är tillfyllest. Dock är det fördelaktigt om det vid anmälan om ägarbyte anges under upplysningar/övrigt på Transportstyrelsens registreringsbevis att det rör sig om ett kreditköp med ägarförbehåll.

Förslagsvis slänger du också in en klausul att det åligger köparen att hålla bilen helförsäkrad tills den betalats, samt ett skadestånd om köparen bryter mot avtalet; exempelvis att det som betalats in förverkats plus något tillägg.

Tack för svar (alla andra också). Nu har jag redan upprättat avtalet, med de punkter jag skrev här för en vecka sedan. Angående notering hos transportstyrelsen är det tyvärr inte möjligt att göra för privatpersoner som väljer att sälja sitt fordon på kredit. Jag vet inte varför det är förbehållet endast näringsidkare, men så är det. Kanske att det riskerar att missbrukas av privatpersoner..

Jag vet att min släkting inte kommer att ha förmåga att driva ett återtagande eller överklagande av utmätning med hänsyn till bättre rätt om det skulle komma på tal, och jag tänker inte hjälpa till med det. Så egentligen är det kosmetika. Det viktiga har varit att ändå tydliggöra skyldigheter och rättigheter att säljaren har rätt till pengarna även om fogden skulle ta fordonet.
Citera
2016-04-07, 10:35
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Tack för svar (alla andra också). Nu har jag redan upprättat avtalet, med de punkter jag skrev här för en vecka sedan. Angående notering hos transportstyrelsen är det tyvärr inte möjligt att göra för privatpersoner som väljer att sälja sitt fordon på kredit. Jag vet inte varför det är förbehållet endast näringsidkare, men så är det. Kanske att det riskerar att missbrukas av privatpersoner..

Jag vet att min släkting inte kommer att ha förmåga att driva ett återtagande eller överklagande av utmätning med hänsyn till bättre rätt om det skulle komma på tal, och jag tänker inte hjälpa till med det. Så egentligen är det kosmetika. Det viktiga har varit att ändå tydliggöra skyldigheter och rättigheter att säljaren har rätt till pengarna även om fogden skulle ta fordonet.
Detta visste jag inte. Var framgår det?
EDIT: 10 kap 7 § förordningen (2001:650) om vägtrafikregister

Vad händer om du ändå fyller i dessa uppgifter på pappersblanketten? Det vill säga att fordonet är köpt på kredit med ägarförbehåll.
Senast redigerad av Justitiemord 2016-04-07 kl. 11:03. Anledning: stavning + tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in