2016-03-30, 19:18
Medlem
Jag är i en situation där jag vill agera riktigt fult och oetiskt mot en person. Vill och tänker dock inte göra något olagligt.

1 Kan det räknas som ofredande eller något annat om jag mailar personen och önskar att hen dör en plågsam död i cancer? Och om jag beskriver hur jag hoppas att döden går till?

2 Kan det bli mer olagligt om jag råkar veta att personen har en typ av cancer?

3 Kan det bli olagligt för att vi fram tills nyligen varit inblandade i en rättslig tvist? Rättsaken är dock avslutad.

PS. Japp, jag är en hemsk människa.
Citera
2016-03-30, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinBrick
Jag är i en situation där jag vill agera riktigt fult och oetiskt mot en person. Vill och tänker dock inte göra något olagligt.

1 Kan det räknas som ofredande eller något annat om jag mailar personen och önskar att hen dör en plågsam död i cancer? Och om jag beskriver hur jag hoppas att döden går till?

2 Kan det bli mer olagligt om jag råkar veta att personen har en typ av cancer?

3 Kan det bli olagligt för att vi fram tills nyligen varit inblandade i en rättslig tvist? Rättsaken är dock avslutad.

PS. Japp, jag är en hemsk människa.

Om han upplever det som ett hot är det olagligt. Så tänk dig för vad du skriver i detta mail.

Men nej, ett mail med en önskan om att denna avlider pga sin cancer är inte olagligt.
Citera
2016-03-30, 19:24
Medlem
technoisbests avatar
An eye for an eye, jag förstår dig. Men oftast är det bättre att förlåta för att kunna gå vidare. Jaja, du gör som du vill. Jag är 99% säker på att det inte skulle föranleda några rättsliga påföljder om det bara handlar om ett mejl. Men det är bara vad jag tror.
Citera
2016-03-30, 19:34
Medlem
usb3s avatar
Nejdå, det är lugnt. Kör på!
ps. för att vara på den säkra sidan kan du ju använda en epost som inte går att koppla till dig.
Citera
2016-03-30, 19:57
Medlem
Juridiskt skulle det nog räknas som ofredande.

Framstår det dessutom som en direkt hämnd för en rättslig tvist så kan det dessutom anses vara övergrepp i rättsak.
Citera
2016-03-30, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J10
Juridiskt skulle det nog räknas som ofredande.

Framstår det dessutom som en direkt hämnd för en rättslig tvist så kan det dessutom anses vara övergrepp i rättsak.

Ett mail med en sådan text är väl ändå inte ofredande. Ifall han spammar, ja då kanske, men inte ett litet mail bara.

Övergrepp i rättsak, hur länge gäller det efter att målet är avslutat?
Citera
2016-03-30, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Ett mail med en sådan text är väl ändå inte ofredande. Ifall han spammar, ja då kanske, men inte ett litet mail bara.

Är det inte? Hur menar du att det inte skulle vara ofredande att säga/skriva till någon att man hoppas att de dör plågsamt i cancer, speciellt om man vet att personen i fråga har cancer?

Så länge det är kopplat direkt till den rättsliga tvisten så finns det ingen tidsgräns för övergrepp i rättsak. Men det är inte självklart att det här fallet skulle räknas som övergrepp i rättsak, antagligen är det inte grovt nog.
Citera
2016-03-30, 21:14
Medlem
Citat:

Jag är ganska övertygad om att det är att betrakta som ofredande. Antalet mail (eller för den delen, brev) är inte avgörande - utan textens innehall.

Eller tror du att endast rena hot i skriftform är olagliga?
Senast redigerad av intePK14 2016-03-30 kl. 21:15. Anledning: skrivfel
Citera
2016-03-30, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Jag är ganska övertygad om att det är att betrakta som ofredande. Antalet mail (eller för den delen, brev) är inte avgörande - utan textens innehall.

Eller tror du att endast rena hot i skriftform är olagliga?

Ja inte blir du dömd för att ha skrivit att du önskar jag dör pga den sjukdom jag lider av.
Citera
2016-03-31, 09:58
Medlem
Citat:
Ja inte blir du dömd för att ha skrivit att du önskar jag dör pga den sjukdom jag lider av.

Varför skulle du inte kunna bli det? Syftet med mailet är uppenbart enbart att göra mottagaren upprörd så det är ett ganska tydligt fall av ofredande.
Citera
2016-03-31, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Varför skulle du inte kunna bli det? Syftet med mailet är uppenbart enbart att göra mottagaren upprörd så det är ett ganska tydligt fall av ofredande.

Ja, det är vad jag menar. Huruvida mottagaren av mailet verkligen lider av cancer, spelar ingen roll. Det är mailets syfte som är avgörande vid den rättsliga bedömningen. Och syftet är uppenbarligen att tillfoga mottagaren ett obehag. Därför är det ett ofredande.
Citera
2016-03-31, 12:53
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Nu skulle det rent tekniskt vara möjligt att klassa det som ofredande genom att se det som ett hänsynslöst beteende, att lämna ett falskt meddelande om att en närstående har dött faller exempelvis in under straffbestämmelsen, jag tror dock inte att den här situationen skulle anses vara brottsligt i dagsläget.

Här kan nämnas SOU 2016:7 som blev klar i Februari i år i denna föreslås att det ska klassas som ofredande (vilket får ses som att man inte tror att det skulle göra det idag):

Citat:
Även i andra fall kan ett yttrande redan genom sitt innehåll – under vissa förhållanden – vara ägnat att kränka någons frid på ett kännbart sätt. Att t.ex. uttala att man önskar att någon ska dö eller bli våldtagen kan i många fall vara djupt fridsstörande för den som uttalandet riktar sig mot. Detsamma kan gälla uppmaningar till någon att begå självmord.
(s. 391)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in