Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-03-29, 18:55
Medlem
Förut så satte jag datorn alltid på viloläge för att det var snabbare vid uppstart när man ville göra något på datorn men sen läste jag här på forumet just om detta och många var överens om att stänga av datorn var rekommendera och bättre för datorns prestanda.

Ibland använder jag inte datorn på flera dagar och då kan det vara bra att ha den avstängd helt men och vissa dagar så kan jag logga in på datorn flera gånger om på en dag. Inte kan det vara bra för datorns alla komponenter, skärm? Skulle inte det slita mer på datorn?
Citera
2016-03-29, 19:46
Moderator
Rassas avatar
Jag tror helt enkelt inte på dem som säger att datorn mår bäst av att vara avstängd. Varför skulle det göra att prestandan blir bättre? Visst, en omstart kan lösa diverse problem, men det är ju inte samma sak. Har själv inte stängt av mina Macar på flera år annat än när vi åker på semester, så dom är igång eller i viloläge större delen av året.

Och i det jobb jag hade hanterade jag kunder med allt från en till flera hundra Macar och dom var så gott som alltid inställda på att bara gå i vila. Inga problem alls.
Citera
2016-03-29, 23:02
Medlem
bainonbais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zipziz
Förut så satte jag datorn alltid på viloläge för att det var snabbare vid uppstart när man ville göra något på datorn men sen läste jag här på forumet just om detta och många var överens om att stänga av datorn var rekommendera och bättre för datorns prestanda.

Ibland använder jag inte datorn på flera dagar och då kan det vara bra att ha den avstängd helt men och vissa dagar så kan jag logga in på datorn flera gånger om på en dag. Inte kan det vara bra för datorns alla komponenter, skärm? Skulle inte det slita mer på datorn?

Finns Mac som startar i princip på någon sekund. För övrigt tror jag inte att du sliter på datorn när du släcker ner och starta upp den. Intressant att ta hänsyn till i sammanhanget kan vara ifall datorn drar mindre ström när den är nedsläckt istället för att den är i viloläge.
Citera
2016-03-30, 03:32
Medlem
Littons avatar
Det är i princip tjänstefel att stänga av en Mac. Undantaget om den ska vara avstängd i dagar/veckor. Numera frågar ju även OS X vid avstängning: "Är du säker på att du vill stänga av datorn?".

Om ej annat anges så är det viloläge som gäller
Citera
2016-03-30, 04:13
Medlem
cerns avatar
Antingen är datorn på eller av enligt mig men den skulle ju verkligen inte bli bättre bara för den är avstängd. På jobbet kan man låta den tugga på hårt i vilket fall..
Citera
2016-03-31, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bainonbai
Finns Mac som startar i princip på någon sekund. För övrigt tror jag inte att du sliter på datorn när du släcker ner och starta upp den. Intressant att ta hänsyn till i sammanhanget kan vara ifall datorn drar mindre ström när den är nedsläckt istället för att den är i viloläge.

En sån Mac har inte jag.

Citat:
Ursprungligen postat av cern
Antingen är datorn på eller av enligt mig men den skulle ju verkligen inte bli bättre bara för den är avstängd. På jobbet kan man låta den tugga på hårt i vilket fall..

Det är ingen jobbdator, då hade jag inte brytt mig om den tuggar eller spottar. Det är min egna Mac som jag köpt med egna pengar, därför är det viktigt för mig veta vad som är bäst för min ekonomi
Citera
2016-03-31, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zipziz
En sån Mac har inte jag.

Det är ingen jobbdator, då hade jag inte brytt mig om den tuggar eller spottar. Det är min egna Mac som jag köpt med egna pengar, därför är det viktigt för mig veta vad som är bäst för min ekonomi

Finns ingen egentlig vettig orsak att krångla med att stänga av den helt efter varje gång man använt den, eller varje kväll.

Kör istället med viloläge, då stängs skärm och hårddisk men RAM-minnen töms inte etc etc. Ja du kan läsa mer om det i länken.

https://support.apple.com/sv-se/HT201714
Citera
2017-11-24, 06:11
Medlem
KringExs avatar
Jag har nyligen köpt en ny bärbar (ej mac) och jag har hört att det sliter mkt mer på hårdisken om man slår av och på hela tiden. Är det så?
Jag slår bara av datorn om jag ska vara borta en dag eller mer
Citera
2017-11-24, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Jag har nyligen köpt en ny bärbar (ej mac) och jag har hört att det sliter mkt mer på hårdisken om man slår av och på hela tiden. Är det så?
Jag slår bara av datorn om jag ska vara borta en dag eller mer

Har du en ny bärbar idag så har den högst sannolikt en SSD, alltså en icke mekanisk hårddisk.
För vanligt vardagsanvändande så är det sannolikt så att de ev skillnader för datorns välbefinnande mellan att slå av eller inte, är så små att de blir närmast obetydliga. Däremot påverkar de mer ditt eget välbefinnande, så gör så som du tycker du trivs bäst med. Tycker du det är slappt o skönt att datorn nästan aldrig stängs av eller startas om, så gör så då. Eller vill du av någon anledning slå av den, starta om den etc, så gör det då. Däremot ska du så mycket som möjligt när du kan, köra din bärbara med laddsladden ansluten. Då spar du på batteriets kapacitet då det slits mindre då och håller längre, så du har ett bra och fulladdat batteri när du verkligen behöver köra på bara batteriet.

Personligen stänger jag ytterst sällan av min laptop, en MacBook Pro från 2009 som jag ägt sen den var ny. Slår bara igen locket på den så den går i vila. Och jag har nästan alltid laddsladden inkopplad när jag är hemma eller när jag inte måste köra på batteriet.
Citera
2017-11-24, 17:51
Medlem
iSvempas avatar
Jag hoppar på i tråden.
Min iMac mid 2011 med High Sierra 10.13.1 låter jag gå i vila efter 15 minuter. Av gammal vana låter jag både disk och skärm gå i vila.
Ofta håller jag på att rendera ut ett Blenderprojekt som tar 6-12 timmar. Då brukar jag sätta skärmsläckaren på Aldrig så slocknar den inte.

Frågan är om jag låter den stå på 15 minuter vad händer med renderingen efter att disken och skärmen gått i vila. Måste jag börja om med rendringen eller stannar den och fortsätter när datorn och skärmen vaknar upp igen.

Tacksam för tips.
Citera
2017-11-25, 11:21
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSvempa
Jag hoppar på i tråden.
Min iMac mid 2011 med High Sierra 10.13.1 låter jag gå i vila efter 15 minuter. Av gammal vana låter jag både disk och skärm gå i vila.
Ofta håller jag på att rendera ut ett Blenderprojekt som tar 6-12 timmar. Då brukar jag sätta skärmsläckaren på Aldrig så slocknar den inte.

Frågan är om jag låter den stå på 15 minuter vad händer med renderingen efter att disken och skärmen gått i vila. Måste jag börja om med rendringen eller stannar den och fortsätter när datorn och skärmen vaknar upp igen.

Tacksam för tips.
Skärmsläckaren släcker (och låser) skärm och åtkomst, inget annat.
Hårddisken sätts i vila efter bestämd tid om den inte används.
Prova så får du se.

Om du ändå vill hålla på att stoppa skärmsläckaren så rekommenderar jag ett alternativ. Installera Caffeine som via menyraden låter dig bestämma hur länge datorn ska vara "öppen" innan den återgår till normalläge och skärmsläckaren aktiveras enligt sina normala inställningar.
Citera
2017-11-25, 12:43
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Skärmsläckaren släcker (och låser) skärm och åtkomst, inget annat.
Hårddisken sätts i vila efter bestämd tid om den inte används.
Prova så får du se.

Om du ändå vill hålla på att stoppa skärmsläckaren så rekommenderar jag ett alternativ. Installera Caffeine som via menyraden låter dig bestämma hur länge datorn ska vara "öppen" innan den återgår till normalläge och skärmsläckaren aktiveras enligt sina normala inställningar.

Tack för svaret. Det är inte ofta jag gör detta, men när jag renderar så brukar jag stänga av alla tidsinställda "Gå i vila funktioner" för att vara säker på att inte renderingarna sabbas. Att ladda ner Caffeine blir samma bök där jag måste ställa in vad jag vill. Då kan jag fortsätta med det jag har.
Det jag tänkte på är att även om du stänger av din iMac så arbetar den i bakgrunden, kanske samma funktion fanns för renderingar för att inte sabba dem.
Men då vet jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in