Citat:
Ursprungligen postat av
KringEx
Jag har nyligen köpt en ny bärbar (ej mac) och jag har hört att det sliter mkt mer på hårdisken om man slår av och på hela tiden. Är det så?
Jag slår bara av datorn om jag ska vara borta en dag eller mer
Har du en ny bärbar idag så har den högst sannolikt en SSD, alltså en icke mekanisk hårddisk.
För vanligt vardagsanvändande så är det sannolikt så att de ev skillnader för datorns välbefinnande mellan att slå av eller inte, är så små att de blir närmast obetydliga. Däremot påverkar de mer ditt eget välbefinnande, så gör så som du tycker du trivs bäst med. Tycker du det är slappt o skönt att datorn nästan aldrig stängs av eller startas om, så gör så då. Eller vill du av någon anledning slå av den, starta om den etc, så gör det då. Däremot ska du så mycket som möjligt när du kan, köra din bärbara med laddsladden ansluten. Då spar du på batteriets kapacitet då det slits mindre då och håller längre, så du har ett bra och fulladdat batteri när du verkligen behöver köra på bara batteriet.
Personligen stänger jag ytterst sällan av min laptop, en MacBook Pro från 2009 som jag ägt sen den var ny. Slår bara igen locket på den så den går i vila. Och jag har nästan alltid laddsladden inkopplad när jag är hemma eller när jag inte måste köra på batteriet.