2016-03-29, 13:23
Medlem
bonobonos avatar
Skulle behöva lite hjälpt och tips för omläggning av lån, framför allt på det jag har på huset.
Har dålig koll på hur det fungerar och hoppas någon här har lite bättre koll än vad jag har.

Köpte mitt hus tillsammans med min sambo för ca 5 år sen för 1.1 miljoner (lika mycket har vi i huslån). Nu skulle vi önska att få bort topplånet (och medlemslånet om det är möjligt).

Tänker att en omvärdering kan vara bra då huspriserna gått upp samtidigt som jag sett att hus i området sålts betydligt dyrare senaste tiden mot tidigare.
Tex såldes ett likadant hus som vi har i vårt område för ett par veckor sedan för 700.000 mer än vad vi betalade för 5 år sen om förändringar vi gjort och har ett betydligt sämre uppvärmningssystem. Jag har även gjort en del på huset som bör höja värdet något.
Bla byggt om och ut garage (från litet enkelgarage till dubbelgarage med klinker osv), asfalterat uppfarten, byggt gästhus/förråd med förberett för bastu, byggt stor altan, samt bytt alla vitvaror i huset, (och lite andra mindre förbättringar). Det som är kvar att göra på huset just nu är utvändig ommålning.

Funderar på om jag skulle kunna kontakta en mäklare för en ny värdering av huset (kan man få en värdering kostnadsfritt?) och sen ta värderingen till min bankman. Räcker det för att kunna lägga om lånen, och hur kan dom läggas om? Skulle vilja lägga om lånen innan nya amorteringskraven börjar gälla i juni, för de lär väl kunna få betydelse framöver?

Så här ser våra lån ut (ca) idag och räntan.
(inga räntor är bundna och förhandlades ner i höstas)
Bolån 425.000 (1,74%)
Bolån 550.000 (1,74%)
Topplån 120.000 (3,0%)
Medlemslån 230.000 (4,85%)

Hur skulle ni andra gjort för att få det så bra som möjligt?
Citera
2016-03-29, 14:12
Medlem
Zengas avatar
Varför inte ta och fråga din bank istället för fråga här?
Citera
2016-03-29, 14:17
Medlem
Jinxedds avatar
Hade tagit kontakt med en mäklare, få det på papper vad det är värderat till i dagsläget, pratat med min bank, eventuellt andra banker.
Citera
2016-03-29, 15:21
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zenga
Varför inte ta och fråga din bank istället för fråga här?
Ja förstår ju att ingen här kan lägga om mina lån och ska ju självklart kontakta banken framöver.
Det jag var nyfiken på var ju hur det brukar fungera och vad man ev kan förvänta sig.
Många med hus har ju säkert redan gjort detta själva och vet mer än jag.
Ett forum är väl till för att fråga och diskutera saker i.
Citat:
Ursprungligen postat av Jinxedd
Hade tagit kontakt med en mäklare, få det på papper vad det är värderat till i dagsläget, pratat med min bank, eventuellt andra banker.
Tidigare när vi varit till banken har dom bara kollat någon värdering på datorn, förmodligen någon uppskattning genom marknaden men med mäklare bör de ju bli mer exakt.
En mäklare antar jag går igenom hela huset som vid en försäljning?
Senast redigerad av bonobono 2016-03-29 kl. 15:37.
Citera
2016-03-29, 16:00
Medlem
Nej, jag törs säga att ingen mäklare skulle göra det gratis. Men du bör ta kontakt med en mäklare för en värdering. Skulle tippa på att du får betala runt 1500 kronor för det.
Citera
2016-03-29, 16:18
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaStupenda
Nej, jag törs säga att ingen mäklare skulle göra det gratis. Men du bör ta kontakt med en mäklare för en värdering. Skulle tippa på att du får betala runt 1500 kronor för det.
Okay. Har för mig att jag sett reklam ibland om gratis värdering, men ja kanske drömmer
Citera
2016-03-29, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Okay. Har för mig att jag sett reklam ibland om gratis värdering, men ja kanske drömmer
Det kommer räcka att banken gör en generell värdering, de kollar statistik på nätet. Med tanke på att grannen sålt för 700 mer och de lån du vill döda är typ halva den summan räcker bankens tumme pekfinger.
Mäklare gör gratis värdering för att få kontakt med nya kunder men vill du ha deras värdering skriftligt för att gå till banken så kostar det.
Men börja med banken. Eller ring SBAB, de gör en värdering över telefon plus att de kommer ge dig en lägre ränta än den du har idag. Stannar du hos befintlig bank så ska du också kräva en bättre ränta. Lycka till.
Citera
2016-03-29, 17:04
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Det kommer räcka att banken gör en generell värdering, de kollar statistik på nätet. Med tanke på att grannen sålt för 700 mer och de lån du vill döda är typ halva den summan räcker bankens tumme pekfinger.
Mäklare gör gratis värdering för att få kontakt med nya kunder men vill du ha deras värdering skriftligt för att gå till banken så kostar det.
Men börja med banken. Eller ring SBAB, de gör en värdering över telefon plus att de kommer ge dig en lägre ränta än den du har idag. Stannar du hos befintlig bank så ska du också kräva en bättre ränta. Lycka till.
Okay. Trodde all värdering var skriftlig men där ser man. Ja dom värderar kanske bara gratis om dom får en som kund till försäljning.
Får banken upp försäljningar i området, eller får dom bara ett genomslag på hela området totalt? Finns ju hus som sålts betydligt billigare, men så är det ju helt andra hus också.
Har en lokal sparbank idag som vi är väldigt nöjda med, även om räntan kunde varit lite lägre så klart. Har inte så mycket att komma med så som sparande, helkund osv så gissar att de är en orsak till att vi inte fått ner räntan mer. Har försökt i omgångar men nu senast lät de som att dom inte vill gå lägre.
Skulle kunna kolla med andra banker men vill nog inte byta bank.
Är själv inte i ett speciellt bra ekonomiskt läge med in inkomst men nuvarade banken frågar inte så mycket som en ny skulle göra
Kanske skulle kolla med SBAB på telefon i alla fall. En värdering av huset behöver dom ju inte min inkomst för att göra... kanske

EDIT: Är det någon likt Booli.se som banken kollar? Gjorde en värdering av huset där tidigare men området vårt hus värderades inom var inte ens nära där de ligger
Enligt dom skulle huset vara värt 1.343.000. Hoppas på mer när allt stämmer.
Senast redigerad av bonobono 2016-03-29 kl. 17:10.
Citera
2016-03-29, 18:20
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono

Mäklare gör en gratisvärdering av din bostad, men du kanske får dra en lögn om att du "funderar på att sälja".
Citera
2016-03-29, 18:44
Medlem
TheBirdIsTheWords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Mäklare gör en gratisvärdering av din bostad, men du kanske får dra en lögn om att du "funderar på att sälja".

Dom gör inte en skriftlig värdering gratis men dom kommer ut och tittar och ger dig en muntlig värdering .

Skriftlig betyder jobb på kontoret och kostar Givetvis pengar allt annat är för helvete dumheter, Tänk lite.

Dock kan väl 1000 spänn eller va dom vill ha vara väl värt för en skriftlig värdering på just ditt hus . Värderingen kommer ju generera ganska mycket i insparade räntepengar .

Ta dock inte rulles meckleri och service runt hörnet
Citera
2016-03-29, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBirdIsTheWord
Dom gör inte en skriftlig värdering gratis men dom kommer ut och tittar och ger dig en muntlig värdering .

Skriftlig betyder jobb på kontoret och kostar Givetvis pengar allt annat är för helvete dumheter, Tänk lite.

Dock kan väl 1000 spänn eller va dom vill ha vara väl värt för en skriftlig värdering på just ditt hus . Värderingen kommer ju generera ganska mycket i insparade räntepengar .

Ta dock inte rulles meckleri och service runt hörnet

Jag har fått skriftliga värderingar gratis så sluta påstå saker som att de är absoluta sanningar... Man får vara lite smooth talker bara.
Citera
2016-03-29, 21:59
Medlem
Bankerna brukar ha samarbete med mäklarfirmor som gör värderingar i åt banken i just sådana här ärenden.

Snacka med banken så skickar de hem en mäklare kostnadsfritt. Mäklarna gör det gratis för att det blir en potentiell kund.
Så för att vara på den säkra sidan så säg att ni funderar på att sälja och vill vet vad ni kan få lånelöfte på blabla.

När mäklaren väl har varit hos er går ni till banken igen och säger att ni har funderat om och hellre vill lägga om lånen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in