Flashback bygger pepparkakshus!
2016-03-29, 06:34
Medlem
tjena pluggar för tillfället första året på gymnasiet
saken är den att jag vill flytta till en annan del av sverige där jag växte upp
tycker om folket mer där och har massa barndomsvänner
just nu bor jag hemma o har bara studiebidraget
jag har körkort och bil men finns det någon möjlighet att soc betalar lägenhet och lite bidrag till mig där borta
bilen o körkortet kommer behövas eftersom att det är tre mil till närmsta gymnasieskola
men hur stor chans har man att soc betalar detta till en i en annan del av sverige?
får man välja vart i sverige man vill till?
vad ska man säga till dom för ökad chans att få det att gå igenom?
så alltså tror ni allt detta går igenom
få en lägenhet och socialbidrag där nere, få behålla bilen för soc,
sen måste jag ju komma in på gymnasiet där borta men den proccesen känner jag till själv
tack på förhand
Citera
2016-03-29, 06:55
Medlem
datormusmannens avatar
Tror det är rätt kört. Dina föräldrar har försörjningskrav på sig när det gäller dig fram till att du har gått ut gymnasiet (senast 20 år tror jag).

Socialen funkar inte riktigt på det sättet, och de betalar enbart ut försörjningsstöd för studier vid max grundskola. Gymnasium och högskola så ska man klara sig på CSN.

I ditt fall ska dina föräldrar försörja dig, alternativt att DE får bidrag för att försörja dig.

Bit ihop och gå klart gymnasiet där du är som alla andra. Socialen betalar som sagt bara ut bidrag till arbetslösa som är inskrivna på arbetsförmedlingen, inte till studenter över huvud taget.
Citera
2016-03-29, 07:38
Medlem
Satan vilken lyx. Byta gymnasium till ett på annan ort, få egen lägenhet, köra bil till plugget etc och allt detta ska då soc stå för. Låter lite väl lyxigt va?
Citera
2016-03-29, 08:18
Medlem
det är inte möjligt att göra någon slags deal med förälder att dom typ säger att dom inte vill ta hand om en längre och även att jag vill dra
men andra ord säga att vi inte trivs med varandra
skiter soc i det ändå eller blir det någon skillnad över huvudtaget
eller kan detta sätta föräldern i klistret?
Citera
2016-03-29, 12:03
Medlem
Är bilen värd någonting så kommer de kräva att du säljer den.

Detta kommer inte gå.
Citera
2016-03-29, 12:52
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busgalningen
skiter soc i det ändå eller blir det någon skillnad över huvudtaget
eller kan detta sätta föräldern i klistret?
Det måste handla om stora problem hemma som vanvård och ev. missbruk / alkoholproblem om soc skall hjälpa till samt blir det svårare för din del som är myndig.
Är du inte 20 år snart med tanke på körkort och bil? Höstterminen när du fyller 20 år har du rätt till studielån från CSN för gymnasiestudier så du har råd med studentbostad i staden du vill flytta till men bilen har du inte råd med, ta bussen istället.
Citera
2016-03-29, 20:26
Medlem
Idroids avatar
Bara det faktum att du flyttar dit och det första du gör är att gå in på socialkontoret kommer få dem att skriva ett avslag fort som bara den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in