Citat:
Ursprungligen postat av
Milford.Cubicle
Har sett på TV igen, och det var ett reportage där de tog upp om en kultur som var förr då de ansåg att kvinnor var onda, och att kvinnor var som ett orm gift och fick inte vara i samma utrymme som männen. Min fråga till er är varför trodde männen att kvinnorna var onda?
Jag har också läst en text som beskriver att man anser att kvinnor utnyttjar mannens svagheter, och att alla kvinnor är "lite prostituerade i sig" vad betyder det? Här kan ni läsa den
http://sheddingoftheego.com/2015/06/25/are-women-evil/
Jag tror att många filosofer funnit själva den manliga lusten (och skapelsen av lust av kvinnor) som en orsak till ondska, jag tror faktiskt att de varit närmare sanningen än marxister som fyrkantigt anser att det är materiella orsaker bakom krig och korruption.
Platos republik gjorde det gällande att en filosofelit skulle styra som inte hade kvinnor, utan bara hade sex i årliga festivaler och därmed inte skulle korrumperas av lust, familj, egoism, osv.
Buddismen såsom kristendomen ser sex som något smutsigt som leder in till en spiral av lidande såsmåningom. Islam vill dölja kvinnan från samhällets alla hörn och på så sätt förhindra lust.
Som pessimistisk ateist som älskar Schopenhauer så har jag insikt om hur sex kan korrumpera mannen, det vi ser i dagens samhälle är en visuell sexuell explosion där vi ständigt känner lust och inte så mycket frukter kommer ut ur det, tror att mycket av depressioner och illamående kommer från denna sexuella tävling med mycket få vinnare (och det är inte säkert ifall ens de är lyckliga, eller ifall de är övermätta och vill spy ut skitet...).