2016-03-27, 17:16
Medlem
Hej, vet inte riktigt om frågan har ställts förr men har inte kunnat läsa till mig något svar nånstans.
Tänkte om någon kan det här med leasingavtal och vad som krävs för att få ett godkänt.

Jag har studerat hela förra året och fram tills nu, och precis fått provanställning på ett företag med 15k ut varje månad. Är det möjligt att privatleasa en bil med provanställning? eller är det endast fast anställning som godkänns?

kan tänka mig att det är väldigt olika kanske, men rent generellt, tror ni att det hade funkat?
inget jag är säker på att jag ska göra men kan vara bra att känna till kraven osv för framtiden.

Mvh
Citera
2016-03-27, 20:59
Medlem
Provocative2.0s avatar
Nu ska du som just gått ur skolan få lära dig att tolka en text. Inte nog med det så ska du få tänka.
Skillnaden mellan leasing o lån är att du inte äger eller betalar kontantinsats på den leasade.
Du skriver då ett avtal som oftast gäller i TREår. Standard är att du får köra 1500mil/år.
Självklart görs en kreditupplysning.
Så ser du några hinder i det jag skrev kontra din anställningstid som inte ens är garanterad till 6 mån?

Gör som alla andra. Köp en bil för 10papp o vänta med idiotiska investeringar till du har råd.
Citera
2016-03-28, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Nu ska du som just gått ur skolan få lära dig att tolka en text. Inte nog med det så ska du få tänka.
Skillnaden mellan leasing o lån är att du inte äger eller betalar kontantinsats på den leasade.
Du skriver då ett avtal som oftast gäller i TREår. Standard är att du får köra 1500mil/år.
Självklart görs en kreditupplysning.
Så ser du några hinder i det jag skrev kontra din anställningstid som inte ens är garanterad till 6 mån?

Gör som alla andra. Köp en bil för 10papp o vänta med idiotiska investeringar till du har råd.
Ett simpelt nej hade ju funkat också annars

Förstår ju dock vad du menar, men tänker på att jag har ju ändå fast inkomst. Förklarar man bara det för dom och att man nyligen blivit anställd, borde det inte gå att göra ett avtal då? bilhandlare brukar väl ändå vara rätt förmånliga..
kan som sagt inte sånt här så är därför jag frågar, tänker om någon har relevant erfarenhet i ämnet?
Citera
2016-03-28, 09:33
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av yeszz

Förstår ju dock vad du menar, men tänker på att jag har ju ändå fast inkomst. Förklarar man bara det för dom och att man nyligen blivit anställd, borde det inte gå att göra ett avtal då? bilhandlare brukar väl ändå vara rätt förmånliga..
kan som sagt inte sånt här så är därför jag frågar, tänker om någon har relevant erfarenhet i ämnet?
Du har inte fast inkomst, så länge du är provanställd kan du ju bli av med den. När du får fast tjänst så kan du kreditprövas i vanlig ordning och om allt ser bra ut så kan du bli godkänd.
Plättlätt, vänta tills du har en fast anställning, det blir ju ett dyrt sätt för dig att äga bil trots det förstås.
Citera
2016-03-29, 01:04
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:

Fast? Ja i sex månader om du får gå tiden ut.

Helvete pojkvaser. Väx upp nu. Du har landat ett jobb. Köp en skitbil o när du får fast jobb byter du upp dig. Håll inte på att strula med leasing bara för du får en ny bil.
Standardavtalen gäller för 1500mil/år o du ska pendla. Standardavtalen som lockar in kunderna är snikutrustade bilar med de sämsta motorerna du kan få.

Ps. Ett nej är inget kul o jag hatar onliners
Citera
2016-03-29, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Fast? Ja i sex månader om du får gå tiden ut.

Helvete pojkvaser. Väx upp nu. Du har landat ett jobb. Köp en skitbil o när du får fast jobb byter du upp dig. Håll inte på att strula med leasing bara för du får en ny bil.
Standardavtalen gäller för 1500mil/år o du ska pendla. Standardavtalen som lockar in kunderna är snikutrustade bilar med de sämsta motorerna du kan få.

Ps. Ett nej är inget kul o jag hatar onliners
Du generaliserar så det står det härliga till här. Det du skriver är absolut inte sant. Det är precis som vid alla andra bilaffärer du kan hitta erbjudanden som är bra eller mindre bra. Bara att sätta sig in i vilket utbud som finns.
Dock håller jag med dig om att man INTE ka ha en privatleasing om man ska pendla, för dom där 1 500 milen rullar på fort, dock kan man få in i avtalet att man betalar lite mer varje månad och får köra fler mil.
Nu vet jag inte om det står någonstans hur gammal TS är, men är man i 20-årsåldern är det nog inte så bra att privatleasa en bil med tanke på att man kanske inte är så rädd om bilarna i den åldern. Då kan det bli dyrt när man ska lämna tillbaka bilen efter leasingtiden tagit slut.
Citera
2016-03-29, 11:24
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Du generaliserar så det står det härliga till här. Det du skriver är absolut inte sant. Det är precis som vid alla andra bilaffärer du kan hitta erbjudanden som är bra eller mindre bra. Bara att sätta sig in i vilket utbud som finns.
Dock håller jag med dig om att man INTE ka ha en privatleasing om man ska pendla, för dom där 1 500 milen rullar på fort, dock kan man få in i avtalet att man betalar lite mer varje månad och får köra fler mil.
Nu vet jag inte om det står någonstans hur gammal TS är, men är man i 20-årsåldern är det nog inte så bra att privatleasa en bil med tanke på att man kanske inte är så rädd om bilarna i den åldern. Då kan det bli dyrt när man ska lämna tillbaka bilen efter leasingtiden tagit slut.
Standardavtal var kanske fel ord. Men jag pratar om de där erbjudandena som folk ser som billiga. Min bil är en gammal leasingbil o den är fullsmäckad. Men den var knappast billig att leasa heller.
Citera
2016-03-29, 20:49
Medlem
ljusetssvins avatar
Citat:
Hej, vet inte riktigt om frågan har ställts förr men har inte kunnat läsa till mig något svar nånstans.
Tänkte om någon kan det här med leasingavtal och vad som krävs för att få ett godkänt.

Jag har studerat hela förra året och fram tills nu, och precis fått provanställning på ett företag med 15k ut varje månad. Är det möjligt att privatleasa en bil med provanställning? eller är det endast fast anställning som godkänns?

kan tänka mig att det är väldigt olika kanske, men rent generellt, tror ni att det hade funkat?
inget jag är säker på att jag ska göra men kan vara bra att känna till kraven osv för framtiden.

Mvh
Nej!
Citera
2016-03-29, 20:59
Medlem
k0rv3ns avatar
En kollega till mig tog ett leasing avtal när han var provanställd. Så möjligheten finns! Han har idag fast anställning på samma jobb och kör fortf. denna leasing bil!
Citera
2016-03-29, 21:11
Medlem
Håller med övriga om att vänta tills du har en säkrare inkomst än bara provanställning, som provanställd kan du bli uppsagd på dagen utan någon mer förklaring än att dom inte vill ha kvar dig. Det är ju som det låter, bara på prov. I övrigt har jag själv leasingbil men inte privatleasing. Förmånsbil genom jobbet (inte tjänstebil). Frågar du mig så är det ett väldigt bekvämt bil"ägande". Jag vet inte hur privatleasing funkar men jag har bilen i två år och skatt, försäkring och service ingår i kostnaden. Ingen begränsning på körsträcka eller rättare sagt jag berättar ungefär hur långt jag kommer köra bilen och månadskostnaden räknas därefter. Kör jag längre så kostar det extra när jag lämnar tillbaka bilen men det är småpengar. Om jag kört långt under angiven sträcka får jag tillbaka pengar och det lär ju vara småpengar det med.

Jag har inte gjort några nogranna räkningar men för min del med dom avtalen vi får så känns det förmånligare än att köpa en ny bil.
Citera
2016-05-14, 15:54
Medlem
Tack för alla tips!

Hör man sig omkring så verkar det som att man kan få ett leasingavtal även under provanställning, handlar kanske lite om vart man går och vad det är för bil?

Jag pratade med en säljare iallafall och frågade rent av om jag fick leasa under en provanställning. Svaret blev att han ville göra en kreditansökan först innan han kunde säga ja eller nej.
Frågan är ju vad kreditansökningen kommer ge för svar?

Har inga betalningsanmärkningar, men inte heller någon dokumenterad årsinkomst förra året eftersom jag var studerande då. Så vet inte riktigt vad svaret från säljaren blir.. Känns inte jättepositivt men är ju en hel del som lyckats.

Vore skönt om någon har fler erfarenheter från detta att dela med sig av.
Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in