Metallen i mikrons väggar reflekterar strålningen som sedan absorberas av maten och avgår i form av värme (dielektrisk uppvärmning*). Fönstret du kollar in igenom är täckt av ett tunt metalliskt nät vars hål är mindre än våglängden på mikrovågorna, vilket gör att en stor del av strålningen reflekteras även från denna yta samtidigt som du kan se igenom den för att våglängden på ljus är liten nog att ta sig igenom hålen. Med andra ord fungerar mikron som en omvänd Faraday's bur.
Om du endast lägger in ett metallobjekt kommer främst inget finnas där för att ta upp all reflekterad strålning. Strålningen kan också inducera växelström i metallobjektet som gör att det värms upp. Det är lite den elektriska motsvarigheten till magnetisk induktion. Anledningen till att mikrons väggar inte värms upp/får ström inducerad i sig är som sagt att din mikro är i praktiken en omvänd Faradays bur så att potentialskillnader i själva buren tas ut, men också att den är jordad vilket gör att eventuell ström förs iväg.
Om man har något spetsigt metalliskt objekt, exempelvis en gaffel, kan ännu mer spännande saker hända (än att det bara värms upp). Då kan det elektriska fältet i mikron göra att laddningar koncentreras i spetsar på objektet. Om det blir tillräckligt mycket laddning kan det göra att luft blir ledande och man kan då få en ström som går mellan den laddade spetsen och något annat ledande i mikron (en annan spets kanske?). Det kan även bli så att luften joniseras (då kan även ozon bildas) vilket bör ge någon slags blixt i luften.
*Dielektrisk uppvärmning fungerar genom att vattenmolekyler är dipoler som kommer att rotera i takt med ett pålagt elektriskt fält vilket ger uppvärmning.
http://gizmodo.com/what-actually-happens-when-you-put-metal-in-a-microwave-1569906393
https://en.wikipedia.org/wiki/Microwave_oven#Metal_objects
Och nej, mikrovågor är inte carcinogena. Sluta vänligen med sånt skitsnack. Om mikron inte stängde in strålningen tillräckligt bra skulle man möjligen kunna värmas upp om man stod nära läckan, vi människor är ju för det mesta vatten. Men om detta i praktiken kan ske låter jag vara osagt. Men om man exempelvis langar in sin katt i mikron kommer den förmodligen att dö, så testa inte det hemma.
I övrigt är jag inte helt säker på det jag skrivit här ovan, någon får gärna rätta mig om jag har fel.
För att ge ett kort och lättförståeligt svar:
Varför får man inte köra metallgrejer i mikron? (Den är ju redan full med metall)
Vissa metallobjekt fungerar faktiskt. Det beror mycket på geometrin på metallobjektet. Spetsiga objekt kommer att ge trubbel. Väggarna i mikron reflekterar strålningen (mikrovågorna) medan metallobjektet du lägger i mikron riskerar att värmas upp eller att ge blixtar.
Anledningen till att metallväggarna inte värms upp eller ger andra problem är att hela mikron i praktiken är en slags
Faradays bur. Ugnens hölje kommer inte att leda någon ström och därför värms det inte upp.