2016-03-27, 11:34
Medlem
AmericanHistoryXLs avatar
För två år sedan dök den här artikeln upp och blev rätt sågad för en idé som är omöjlig att förverkliga.

Nu har de två svenskarna Saeed Khademi och John Khademi samlat ihop över 6 miljoner kr på Indiegogo på en produkt som aldrig kommer att fungera.

Post på Reddit: https://np.reddit.com/r/shittykickstarters/comments/4av9xw/triton_allows_you_to_breathe_underwater_100k_in/d13so58

Till skillnad mot andra "kickstarters" så är denna skapad med "flexible funding" vilket betyder att pengarna sätts in direkt på deras konto.

Vilka är dessa killar som nu ska revolutionera hela världen med en så här fantastisk produkt?
Citera
2016-03-27, 17:51
Bannlyst
Vad händer med de som betalat dessa snubbar då? Har de nån försäkring på sin investering, eller skänker man och så är pengarna borta sen om det skiter sig?
Citera
2016-03-27, 18:56
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Vad händer med de som betalat dessa snubbar då? Har de nån försäkring på sin investering, eller skänker man och så är pengarna borta sen om det skiter sig?

Ja, hur fungerar det där egentligen? Många idéer på Kickstarter och Indiegogo drar in väldigt mycket pengar, men vad händer när det skiter sig? Jag kommer ihåg att jag har läst om något projekt som inte blev av, men då hade ju ändå rätt mycket av pengarna förbrukats under produktutvecklingen så jag antar att de som satsat inte fick pengarna tillbaka. Själv skulle jag nog se det som en chanstagning, men sex miljoner kronor är mycket pengar i fickan om det enda man behöver prestera är en cool idé och en mockup. Det låter lite för enkelt för svindlare att bli rika på hoppfulla människor i så fall.
Citera
2016-03-28, 10:48
Medlem
mbrodins avatar
Visst fungerar det, ni kan se deras video på detta YouTube-klipp
Citera
2016-03-30, 09:46
Medlem
Finskpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mbrodin
Visst fungerar det, ni kan se deras video på detta YouTube-klipp

Jag tyckte att den dåliga promo-videon förstärkte intrycket av att det är en "scam". Kändes lika äkta som Dr Macchiarinis syntetiska luftstrupar.
Citera
2016-03-30, 11:04
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finskpinne
Jag tyckte att den dåliga promo-videon förstärkte intrycket av att det är en "scam". Kändes lika äkta som Dr Macchiarinis syntetiska luftstrupar.

Ja, en rebreather brukar normalt bygga på att utandningskoldioxiden kemiskt omvandlas till rent syre, men här verkar det som man utvinner syre ut havsvatten vilket är rätt energikrävande.
Citera
2016-03-30, 11:08
Medlem
Rätt skapligt sätt att hittills ha tjänat in 850K USD däremot. I stort sett omöjligt att bli dömd för det också, vad som helst kan ju hända med pengarna efter att du överfört dom till dessa nissar.

"Oj, produktionen blev mycket dyrare än planerat. Alla pengar är borta i tillverkning av prototyper och vi kan dessvärre inte leverera." etc. etc.

Flertalet projekt både på Indiegogo och Kickstarter är rena bluffar och man får aldrig se pengarna igen, jag känner igen det personligen...
Citera
2016-03-30, 22:48
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackstalkern
Rätt skapligt sätt att hittills ha tjänat in 850K USD däremot. I stort sett omöjligt att bli dömd för det också, vad som helst kan ju hända med pengarna efter att du överfört dom till dessa nissar.

"Oj, produktionen blev mycket dyrare än planerat. Alla pengar är borta i tillverkning av prototyper och vi kan dessvärre inte leverera." etc. etc.

Flertalet projekt både på Indiegogo och Kickstarter är rena bluffar och man får aldrig se pengarna igen, jag känner igen det personligen...

Det är så illa alltså? De kan i princip bränna (eller påstå sig ha bränt) pengarna på vilken skit som helst utan konsekvenser? Jag förstår att projekt kan misslyckas och att det är en chansning när man stöder något sånt här, men det borde väl finnas någon kontroll i alla fall. Annars låter det som fritt fram för vilka scammare som helst med tillräckligt mycket skills för att bygga en plastig prototyp och spela in en film så att de kan påstå att de har en produkt på gång...
Citera
2016-04-01, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Det är så illa alltså? De kan i princip bränna (eller påstå sig ha bränt) pengarna på vilken skit som helst utan konsekvenser? Jag förstår att projekt kan misslyckas och att det är en chansning när man stöder något sånt här, men det borde väl finnas någon kontroll i alla fall. Annars låter det som fritt fram för vilka scammare som helst med tillräckligt mycket skills för att bygga en plastig prototyp och spela in en film så att de kan påstå att de har en produkt på gång...

I stort sett, det står lite fint att alla som lägger upp projekt är bundna av deras Terms of condition men samtidigt så friskriver dom sig från allt. Om ett projekt blir dubbelt så dyrt som planerat, och alla pengar är borta så är dom borta i stort sett. Jag är därför numer lite vaksam vad jag backar, även något som verkar spiksäkert och seriöst kan faila på grund av någon detalj, med eller utan avsikt.
Citera
2016-04-15, 18:30
Medlem
Flottamiralens avatar
Organiserat bedrägeri? Hur kan dessa tomtar få samla in pengar för att tillverka en produkt som aldrig kommer att fungera. Var in på Idiegogo igår och det är fortfarande folk som vill ha bevis för att produkten fungerar, och en av dessa svenskar(S Khademi) fortsätter att svara att det snart ska finnas bevis för att Triton är the real deal. https://www.indiegogo.com/projects/triton-world-s-first-artificial-gills-re-breather#/comments

Men det verkar som om en hel massa "backers" har backat ur, har för mig att de var uppe på $800.000 för ett tag sedan. Nu har de $375,751USD
Citera
2016-04-15, 23:26
Medlem
TinTims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flottamiralen
Organiserat bedrägeri? Hur kan dessa tomtar få samla in pengar för att tillverka en produkt som aldrig kommer att fungera. Var in på Idiegogo igår och det är fortfarande folk som vill ha bevis för att produkten fungerar, och en av dessa svenskar(S Khademi) fortsätter att svara att det snart ska finnas bevis för att Triton är the real deal. https://www.indiegogo.com/projects/triton-world-s-first-artificial-gills-re-breather#/comments

Men det verkar som om en hel massa "backers" har backat ur, har för mig att de var uppe på $800.000 för ett tag sedan. Nu har de $375,751USD

http://www.ibtimes.co.uk/triton-artificial-gills-creators-repay-nearly-900k-after-misleading-indiegogo-backers-1553086

Dom ändrade hur Triton kommer att funka, från att dra syre från vattnet till små tankar med flytande syre. Men folk betalar lika snabbt för det nya systemet... Suck (ers)
Citera
2016-04-16, 12:06
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinTim
http://www.ibtimes.co.uk/triton-artificial-gills-creators-repay-nearly-900k-after-misleading-indiegogo-backers-1553086

Dom ändrade hur Triton kommer att funka, från att dra syre från vattnet till små tankar med flytande syre. Men folk betalar lika snabbt för det nya systemet... Suck (ers)

Haha, det där kan väl ingen gå på? "Jag ska bygga en fantastisk bil som drivs av ren luft! Eller vänta, nu drivs den på bensin." Hela premissen har fallit, det kan väl inte bli mer uppenbart än så att de bara har ljugit hela vägen.

Jag vet inte om människor vill så gärna att det ska fungera att de är beredda att ge bort sina pengar, eller vad grejen är...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in