• 1
  • 2
2016-03-28, 16:06
Medlem
fidelios avatar
Banken har ju gjort kalkyl åt dig och visat att det inte går ihop.
Ska du sparka ut fru och barn??

Det är dumt att göra egna glädjekalkyler där man genar lite och är generös om framtida inkomstnivå.
Det kan straffa sig om några år när du sitter där med maxat bolån.
Citera
2018-03-16, 11:55
Medlem
Min kompis lurade och sa att han inte hade sambo och barn. Gick hur bra som helst. 5 år senare bor dem kvar och värdet har ökat med 3 miljoner. Dem kommer inte kräva att du betalar av lånet. Kanske om värdet är under det man lånat men inte en chans att dem gör det annars.
Citera
2018-03-16, 12:00
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rayko
Min kompis lurade och sa att han inte hade sambo och barn. Gick hur bra som helst. 5 år senare bor dem kvar och värdet har ökat med 3 miljoner. Dem kommer inte kräva att du betalar av lånet. Kanske om värdet är under det man lånat men inte en chans att dem gör det annars.

Utfall har ingenting att göra med huruvida ett beslut är dåligt eller ej. Du kan satsa alla dina pengar på en siffra på roulette och vinna, det betyder inte att du gjorde någonting smart.

@TS: köp någonting billigare, ekonomin räcker uppenbart inte till tyvärr.
Citera
2018-03-16, 12:11
Medlem
Så banken kan kräva att alla lånade pengar ska tillbaka om värdet på bostaden understiger lånet?

Vilket jävla hästjobb bankenerna måste få ifall bopriserna skulle falla rejält.
Citera
2018-03-16, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo
Så banken kan kräva att alla lånade pengar ska tillbaka om värdet på bostaden understiger lånet?

Absolut inte det jag menade, bara om en sådan situation skulle uppstå, vilket inte är troligt.

Har man väl fått lånet är det bara va glad. Tror inte dem petar i detaljer om barn o sambo etc. Jobbsituationer förändras etc.
Citera
2021-07-01, 10:10
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Nej det får man inte och det är bedrägeri att lura till sig något för egen vinning. Vilket du gör.

Dessutom har banken rätt att tvinga dig betala tillbaka lånet med omedelbar varken ifall du fått ett lån på felaktiga grunder om du inte kan det så kommer de sälja huset.

Däremot kan du ju utelämna det om inte frågan kommer som en direkt fråga.

Har du testat gå till flera banker ?

Du borde definitivt kunna få ett bostadslån med den lönen som ändå är normal.

Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Ärlighet varar längst IMO, dessutom som nån påpekade kan ju banken säga upp ditt lån med praktiskt taget omedelbar verkan om de kommer på dig med fingrarna i kakburken så att säga, efter det kan vi börja diskutera om vad som är problem låter det som.

Hur ska du kunna betala tillbaka skulden då?

OK, gammal tråd, men ni två, det är bara så dumt det ni skriver. Vadå ärlighet varar längst? Tror ni banken är er kompis? Låt mig säga så här: banken VILL bli kompis med TS, därför att det bästa de vet är att låna ut pengar till folk. Det är det de lever på. Det enda problemet för banken är att de också måste förhålla sig till vissa högt beräknade schabloner, som staten prackat på dem, för att folk inte ska skuldsätta sig för mycket och hamna i fördärvet.

Men låt mig göra en sak tydlig: det är inte bedrägeri att säga att man är ensamstående, trots att man har sambo/är gift. Säg att TS fick lånet som ensamstående och banken därefter får sin månatliga ränta varje månad. Finns det då någon skadelidande? Tror ni två på fullt allvar att banken skulle riva upp himmel och jord för att nån friserade sanningen en aning i ansökan? Inser ni vilka olägenheter och vilket merarbete det skulle vara för banken att tvinga fram tvångsförsäljning av en bostad för att nån inte var 100 procent ärlig, trots att banken får sina pengar varje månad? Har ni ingen förmåga att tänka själva?

Däremot syns det ju givetvis på en kreditupplysning att man är gift, så det kan vara svårt att hävda motsatsen. Som gift förutsätts man också försörja sin fru/man. Det som dock inte syns på kreditupplysning är antalet barn man har. Och en kalkyl kan bli avsevärt bättre om man har ett eller noll antal barn istället för de tre man har i verkligheten.

Naturligtvis finns bankens väl tilltagna schabloner för ett delvis gott syfte - att folk inte ska dra på sig lån som de inte klarar av. Men problemet är också att många människor har en utmärkt ekonomi utan att för den skull leva så som banken och Konsumentverket räknat ut att alla ska spendera sina pengar.
Citera
2021-07-01, 17:05
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postkodmiljonar
Helt korrekt...ett hushåll med tre personer och bara en inkomst har förtvivlat svårt att få bolån på några högre belopp vilket är helt i sin ordning.

Jag var i exakt samma situation som dig när vi flyttade sist, frun "mammaledig" med första barnet men inget jobb att gå tillbaka till så det lån jag kunde få var väldigt begränsad.

Nu räckte det ändå till en trea i en Stockholmsförort vilket inte är direkt gratis så jag undrar vad det är för storlek på lån du nekas? Kan det vara så att ni vill bo för dyrt?

Japp jag och maken nekades också under tiden jag var mammaledig. Ni får kanske vänta lite och kan då snåla och spara ihop till större kontantinsats? Så gjorde jag.
Citera
2021-07-01, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo

Nej det kan de inte.
Citera
2021-07-01, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Nej det kan de inte.
Självklart kan de göra det alternativt kräva större säkerhet och högre ränta för att minimera sin risk för kreditförluster.
Citera
2021-07-01, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Självklart kan de göra det alternativt kräva större säkerhet och högre ränta för att minimera sin risk för kreditförluster.

Nej. Det är olagligt i Sverige. Detta är inte usa. Sålänge du betalar dina bankavgifter så kan de inte göra ett skvatt. Varför pratar folk tvärsäkert om sånt de inte har den blekaste aning om?
Citera
2021-07-10, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Nej. Det är olagligt i Sverige. Detta är inte usa. Sålänge du betalar dina bankavgifter så kan de inte göra ett skvatt. Varför pratar folk tvärsäkert om sånt de inte har den blekaste aning om?

"Banken har en formell rätt att säga upp lånet till betalning om säkerheten som ställts för lånet har försämrats avsevärt men om du brukar betala lånet i tid har jag svårt att tänka mig att någon bank i nuläget skulle begära att du extraamorterar alla lån över 85 procent på ett bräde."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in