Citat:
Ursprungligen postat av
starbound
De senaste tio åren har det varit väldigt lönsamt att sälja vid dödskors i index och köpa in sig vid det omvända.
Jag tänkte köra den strategin tillsvidare.
http://www.svd.se/dodskors-pa-borsen--breda-fall-i-stockholm
Så pass grundläggande saker som MA50/200 behärskar till och med jag redan...
Min uppfattning om det är för övrigt att det funkar bra som "sista stop-loss" för att tömma det man då (när det redan gått ner en bra bit) fortfarande har kvar i portföljen vid sälj eftersom det ofta är den definitiva signalen om större nedgång, men vid uppgång missar man väldigt mycket om man inte börjar köpa långt tidigare, och alltså använder en snabbare indikator än så.
Citat:
Ursprungligen postat av
Adolf-Bengtsson
- Att ha pengasumma som mål är kontraproduktivt. Går aktierna inte bra kan du tappa fokus och ge upp eller tro att du är bra om portföljen går bra och tar större risker Ha ett livsmål och bygg investeringarna efter hur du vill leva.
Då ska man i så fall tydligt kunna definiera det, lika tydligt som en given summa, vilket i vart fall jag inte kan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Adolf-Bengtsson
- Läs på om derivat om du vill "växla upp".
Bra påpekande. Är hemma på minifutures och börshandlade fonder, men inte på t.ex. optioner, vilket känns som en brist.
Citat:
Ursprungligen postat av
Adolf-Bengtsson
- Tid att nå målet är viktigt. Längre tid betyder mindre risk.
- Hur har Aktie-Stinsen, Pencer, Buffet med flera gjort och ta efter.
- Heta branscher, aktier?
Buffet har mycket bra man bör ta till sig. Aktiestinsen är ännu mer förvirrad nu än då han var aktiv investerare, men eftersom han knappt uttalar sig alls numera så säger han i vart fall färre dumheter. Penser är en extremt intressant person att läsa om för den med intresse för ekonomisk historia, men hur relevant det är för en privat småsparare kan man fråga sig...men som sagt, extremt intressant läsa om hans liv
Citat:
Ursprungligen postat av
Adolf-Bengtsson
- Aktiespararnas regler.
Kom igen, lite mer avancerade än så kan vi väl bli