2016-03-25, 18:45
Medlem
Bunnys avatar
Hej
Har under rätt många år (10+) följt börsen och sparat mer eller mindre aktivt. Det har gått bra ibland, dåligt ibland, men sammantaget bättre och bättre. Jag vill växla upp seriositeten i mitt sparande och känner att det jag mer än något saknar är ett tydligt mål och en övergripande strategi för hur jag ska nå dit, något att hålla mig i som ska styra mitt agerande så att jag systematiskt och kontinuerligt jobbar mig närmare och närmare målet.

Det mål jag i dagsläget känner ligger närmast till hands och som jag upplever som både tydligt definierat och lagom svårt att nå, är att jag ska uppnå det sammanlagda värdet av 1 miljon kronor i mina KF, ISK och AF hos Avanza och Nordnet. Synpunkter på det målet, eller att ha en viss summa som mål?

När det gäller strategi är jag mer vilsen och i behov av tips och hjälp. Har du en tydlig strategi som styr ditt agerande, som du kan tipsa mig om? Jag behöver inte tips i form av "spara 3000 kr i månaden" eller nåt sånt, utan mer av det slaget hur jag ska lägga upp min handel, tips på om jag bör bygga flera portföljer (t.ex. en långsiktig som jag fyller med utdelningsaktier när den mer kortsiktiga handeln ger plus, eller liknande andra tips). Även gärna tips på "regler" som ni jobbar enligt i ert sparande som är bra att hålla sig till, till exempel att aldrig ta negativ position när vissa parametrar (t.ex. olika MA i förhållande till varandra) har infunnit sig, aldrig snitta in sig ytterligare när vissa (vilka i så fall?) parametrar infunnit sig osv.

Har du tips och råd att ge så tas de tacksamt emot!

/ Kaninen
Citera
2016-03-25, 19:49
Medlem
Hur långt är det kvar till målet på 1 MSEK?
Citera
2016-03-25, 19:59
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugbug
Hur långt är det kvar till målet på 1 MSEK?

Halvvägs ungefär.
Citera
2016-03-25, 22:11
Medlem
rakarnas avatar
själv är jag yngre än 25 å då tycker jag att långsiktigt är nyckeln till ett bra sparande. Så min strategi är att köpa utdelnings aktier i stora etablerade företag som finns på svenska börsen. jag handlar alltid efter en nedgång på aktien. försöker sprida mina köp men ändå handla med betydande poster för å hålla nere courtage.
Citera
2016-03-26, 04:01
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
själv är jag yngre än 25 å då tycker jag att långsiktigt är nyckeln till ett bra sparande. Så min strategi är att köpa utdelnings aktier i stora etablerade företag som finns på svenska börsen. jag handlar alltid efter en nedgång på aktien. försöker sprida mina köp men ändå handla med betydande poster för å hålla nere courtage.
Har du på något sätt tydliggjort din strategi i form av "regler" att hålla dig till, för att undvika att handla för tidigt i en nedgång, för att undvika att köpa aktier som bara är tillfälliga högutdelare, eller något liknande? Tänker alltså på att om man vill anamma det tänk som du beskrev kanske man har satt upp en strategi som säger att börsens p/e ska vara under en viss nivå för att man ska köpa, att de bolag man köper ska ha ett visst antal år av utdelning bakom sig, att de ska dela ut en viss andel av vinsten, eller nåt liknande.
Citera
2016-03-26, 10:04
Medlem
Jag tycker det är kul att försöka slå index och ser ofta just de som min morot.
Citera
2016-03-26, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiekollen
Jag tycker det är kul att försöka slå index och ser ofta just de som min morot.

Jag tycker också det är kul att jämföra mig mot index, går det sämre än index är det ju inget annat än ett misslyckande ty det finns så otroligt många fina aktieindexfonder med väldigt låg avgift som man istället hade kunnat köpa.

Sen tycker jag inte det är kul att endast hålla på med en sparform, jag har t.ex. ett konto (det största i mängden kapital) där jag sparar i bolag med hög utdelning och utdelningstillväxt. Men det finns en viss tjusning med tillväxtbolag så för det använder jag ett annat konto..
Citera
2016-03-26, 11:28
Medlem
Har du tittat någonting på kvantitativa strategier? Magic formula, net-nets, P/B mm.
Relativt enkelt sätt att öka avkastningen.

Det finns ett par olika värden för att statistiskt sett öka avkastningen. Tex F-score, låg skuldsättning, EV/EBIT(Magic Formula), net-nets, P/B.
När du funderar på att köpa ett bolag kan det därför vara en bra idé att kolla mot dessa. Att enbart köpa bolag med låg EV/EBIT alternativt F-score över 5 känns lite som en no-brainer för ökad avkastning. Det är lite som att spela fotboll med ett brutet ben annars.

En annan sak för att öka avkastningen skulle kunna vara att sätta upp en kvantitativ portfölj där du följer någon given kvantitativ strategi. Magic Formula är väl typiskt den enklaste. Även om du följer några riktlinjer för EV/EBIT tex, så avkastar man oftast högre med en ren kvantitativ portfölj. Kan vara intressant att jämföra. Du lär fortfarande slå index om du följer rätt riktlinjer, men kanske inte avkastar lika bra som en ren kvantitativ portfölj.

Själv, består min portfölj av 30% kvantitativa innehav. Som väntat har den delen avkastat bäst. En bra bit över index. Resterande bolag köpes in aktivt efter eget tycke och att de följer de ovanstående riktlinjerna. Dvs att bolaget har F-score 5 eller högre, stark finansiell ställning, antingen lågt P/B eller lågt EV/EBIT beroende på bolag.

Jag har svårt att förstå att folk ska flockas till kortsiktiga strategier. Har fortfarande inte läst någonting om att detta ger en bra avkastning. Det verkar som att folk vill tro på det enbart för att det verkar roligare att handla med TA kortsiktigt än det är med andra lite mer långsiktiga strategier som faktiskt överavkastar. Ungefär som strutsen som stoppar ner sitt huvud i sanden.
Senast redigerad av Liketed 2016-03-26 kl. 11:46.
Citera
2016-03-26, 17:41
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
Har du tittat någonting på kvantitativa strategier? Magic formula, net-nets, P/B mm.
Relativt enkelt sätt att öka avkastningen.

Det finns ett par olika värden för att statistiskt sett öka avkastningen. Tex F-score, låg skuldsättning, EV/EBIT(Magic Formula), net-nets, P/B.
När du funderar på att köpa ett bolag kan det därför vara en bra idé att kolla mot dessa. Att enbart köpa bolag med låg EV/EBIT alternativt F-score över 5 känns lite som en no-brainer för ökad avkastning. Det är lite som att spela fotboll med ett brutet ben annars.

En annan sak för att öka avkastningen skulle kunna vara att sätta upp en kvantitativ portfölj där du följer någon given kvantitativ strategi. Magic Formula är väl typiskt den enklaste. Även om du följer några riktlinjer för EV/EBIT tex, så avkastar man oftast högre med en ren kvantitativ portfölj. Kan vara intressant att jämföra. Du lär fortfarande slå index om du följer rätt riktlinjer, men kanske inte avkastar lika bra som en ren kvantitativ portfölj.

Själv, består min portfölj av 30% kvantitativa innehav. Som väntat har den delen avkastat bäst. En bra bit över index. Resterande bolag köpes in aktivt efter eget tycke och att de följer de ovanstående riktlinjerna. Dvs att bolaget har F-score 5 eller högre, stark finansiell ställning, antingen lågt P/B eller lågt EV/EBIT beroende på bolag.

Jag har svårt att förstå att folk ska flockas till kortsiktiga strategier. Har fortfarande inte läst någonting om att detta ger en bra avkastning. Det verkar som att folk vill tro på det enbart för att det verkar roligare att handla med TA kortsiktigt än det är med andra lite mer långsiktiga strategier som faktiskt överavkastar. Ungefär som strutsen som stoppar ner sitt huvud i sanden.
Jag läser väldigt gärna in mig på det du refererar till Har du bra länkar och/eller andra bra lästips att bjuda på?
Citera
2016-03-27, 09:35
Medlem
Om du köper utländska värdepapper så rekommenderar jag KF (kapitalförsäkring) på grund av källskatten. Svenska värdepapper i ISK eller KF.

Jag personligen övergår mer och mer mot amerikanska och kanadensiska värdepapper mycket på grund av kvartals och månadsvisa utbetalningar. Lättare att behålla värdepapper som delar ut oftare och inte bara ligger still som svenska och delar ut 1 gång per år.. Även fast summan kanske är lika stor över året.

Sök på dividend på Twitter så hittar du många intressanta att följa.

http://www.suredividend.com/
http://btbollin.staging.wpengine.com/
http://www.dividend.com/
Citera
2016-03-27, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skidoosummit800
Om du köper utländska värdepapper så rekommenderar jag KF (kapitalförsäkring) på grund av källskatten. Svenska värdepapper i ISK eller KF.

Jag personligen övergår mer och mer mot amerikanska och kanadensiska värdepapper mycket på grund av kvartals och månadsvisa utbetalningar. Lättare att behålla värdepapper som delar ut oftare och inte bara ligger still som svenska och delar ut 1 gång per år.. Även fast summan kanske är lika stor över året.

Sök på dividend på Twitter så hittar du många intressanta att följa.

http://www.suredividend.com/
http://btbollin.staging.wpengine.com/
http://www.dividend.com/

Man får tillbaka källskatten snabbare med ISK än KF.
Citera
2016-03-27, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holohoax
Man får tillbaka källskatten snabbare med ISK än KF.

Det är lättare att få tillbaka källskatten via KF
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in