Citat:
Ursprungligen postat av
NSW
En pennvässare är en liten apparat som effektivt vässar pennor gjorda av trä. Den fungerar genom att man kör in pennan i apparaten och sedan antingen vrider manuellt på pennan eller trycker på en knapp på apparaten.
Ja, men det kanske kan betyda "person från Chicago"?
Skolans gamla gråa kvalitetspennvässare med vev som var fastskruvad i katedern hos fröken, hade märket "Chicago" påmålat med stora bokstäver. Det fanns BARA EN, just framför fröken.
Osökt kommer jag på sanningen här om "pennvässare"!
-En elev som går fram till katedern "ofta" för att "vässa pennan", fast det är ett svepskäl, anledningen är att eleven gör något av följande:
1) Faktiskt vässa pennan
2) Visa fröken att eleven jobbar på duktigt, och därför måste vässa pennan ofta
3) Är framme och fjäskar
4) Är framme och "tjallar"
Det kan vara ett av alternativen, några eller alla! Eller så har eleven helt enkelt otur med sina blyertspennor!
Edit: Jag fick en personlig flashback just nu, och i min låg/mellanstadieklass blev faktiskt några kallade för "pennvässare", av vår fröken! Det rörde sig mest om grabbar som inte kunde sitta still, och som svepskäl när de rörde sig i klassrummet (när alla skulle sitta stilla, som vid prov) sa "jag ska bara vässa pennan, fjöken". Misstänker att jag är väldigt nära sanningen med mitt inlägg!
(Får man en guldstjärna nu?) -Det brukade "pennvässarna" säga till "fjöken".