Flashback bygger pepparkakshus!
2019-01-23, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trifecta
Varför stoppar tullen importering?
Hänt någon mer?

Global Shipping Program på Ebay stoppade min sändning innehållande 15% CBD-olja. Fick dock full återbetalning av dem.

Fick du något brev från tullen eller hur visste du det?
Jag borde fått min lilla order nu, befarar att fitt tullen tagit den. Och produkten är till min kroniskt sjuka hund som får stora biverkningar av riktiga mediciner som vi provat. Så om de tagit cbd pastan kan de känna sig riktigt jävla stolta. Att beslagta en sjuk hunds medicin.
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2019-01-23 kl. 13:48.
Citera
2019-01-23, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Fick du något brev från tullen eller hur visste du det?
Jag borde fått min lilla order nu, befarar att fitt tullen tagit den. Och produkten är till min kroniskt sjuka hund som får stora biverkningar av riktiga mediciner som vi provat. Så om de tagit cbd pastan kan de känna sig riktigt jävla stolta. Att beslagta en sjuk hunds medicin.

Sorry, jag var nog rätt slumrig vid tidpunkten av mitt förra inlägg.
Jag menade att frågade dig eller andra ifall ni vet vad tullen gör med importer av CBD-oljor. Finns det något juridiskt stöd för de att beslagta dem?

I mitt fall kan man inte riktigt likställa det med beslagtagning av tullen. Beställde via ebay där deras globala transportlösning skulle sköta frakten till Sverige åt mig, dock måste de ha fått restriktioner från svensk tull att stoppa sådana exporter till Sverige. Jag fick ett besked via mejl att de konfiskerat varan innan den fraktades till Sverige.
Sjukt tycker jag, för det var inte ens över 0.2% THC i oljan.

Tråkigt att höra för dig, hur längesen var det du beställde?
Kan ju fördröja ett tag vissa gånger särskilt om det är slarviga Postnord som sköter leveransen.
Senast redigerad av trifecta 2019-01-23 kl. 16:42.
Citera
2019-01-23, 17:03
Medlem
Citat:
Sorry, jag var nog rätt slumrig vid tidpunkten av mitt förra inlägg.
Jag menade att frågade dig eller andra ifall ni vet vad tullen gör med importer av CBD-oljor. Finns det något juridiskt stöd för de att beslagta dem?

I mitt fall kan man inte riktigt likställa det med beslagtagning av tullen. Beställde via ebay där deras globala transportlösning skulle sköta frakten till Sverige åt mig, dock måste de ha fått restriktioner från svensk tull att stoppa sådana exporter till Sverige. Jag fick ett besked via mejl att de konfiskerat varan innan den fraktades till Sverige.
Sjukt tycker jag, för det var inte ens över 0.2% THC i oljan.

Tråkigt att höra för dig, hur längesen var det du beställde?
Kan ju fördröja ett tag vissa gånger särskilt om det är slarviga Postnord som sköter leveransen.
Någon kanske kan svara på den frågan ang vad tullen gör. Jag hade googlat på detta men minns inte allt jag läst. I ett fall hade tullen beslagtagit någons cbd olja men några veckor senare fick personen tillbaka den. Vet inte om personen omstred tullens beslut eller om de lämnade tillbaka produkterna självmant. Förra året beställde jag 3 ordrar samtidigt, samtliga kom fram inom en vecka.
Det är väl tur att jag garderat mig även denna gång och köpte cbd pasta till vovven från 2 ställen. Ena paketet kom efter en vecka. Det andra paketet/brevet spårar jag via royal mail och den lämnade UK förra torsdagen. Sedan dess spårlöst borta enligt postnord. Kan kanske vara förbannade postnord som stulit, läser att många inte får sina försändelser och kundtjänsten hjälper inte folk.
Men en notering är att amerikaner verkar ha samma problem med import av cbd olja. Det här engelska företaget sade vid min beställning att de slutat leverera till Sverige pga hårdare regler från 2018. De gick med på att skicka men frånsäger sig allt ansvar om tullen skulle beslagta min cbd produkt. Och de sade att Usa har samna problem, att tullen tagit deras cbd oljor.

Jag har ett annat paket med hundmat från zooplus.se som kommer från tysknand. Det verkar vara fast på en terminal i flera dgr. Frågan är om det kommer fram nån gång. En gång har de slarvat bort ett sånt paket med min hunds specialfoder.
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2019-01-23 kl. 17:09.
Citera
2019-01-23, 19:56
Medlem
TredjeSolens avatar
Har själv försökt klura ut det, och läste på och detta är så jag uppfattar det.
CBD är numer klassat som läkemedel i Sverige.
I så fall beslagtar tullen det, om det kommer från utanför EUs tullområde.
Inte innanför EUs tullområde, eftersom det inte finns nån tull där.
Sverige ingår i EUs tullområde och därför är det fritt fram
Citera
2019-01-23, 20:53
Medlem
Resanhems avatar
Någon som beställt från hempelf eller kan rekommendera någon annan hemsida som säljer cbd-buds? Har provat från canvory, bra effekt men inte så bra kurerat tyvärr.
Citera
2019-01-24, 03:15
Medlem
alientechnologys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resanhem
Någon som beställt från hempelf eller kan rekommendera någon annan hemsida som säljer cbd-buds? Har provat från canvory, bra effekt men inte så bra kurerat tyvärr.
Under säsongen kan du köpa färsk nyskördad hampa från hampabonden (alla plantor har fullbildade frön) som du själv får klippa bort allt trim och kurera hur du vill.
Citera
2019-01-24, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeSolen
Har själv försökt klura ut det, och läste på och detta är så jag uppfattar det.
CBD är numer klassat som läkemedel i Sverige.
I så fall beslagtar tullen det, om det kommer från utanför EUs tullområde.
Inte innanför EUs tullområde, eftersom det inte finns nån tull där.
Sverige ingår i EUs tullområde och därför är det fritt fram

Stämmer inte riktigt, det finns införselrestriktioner även mellan EU-länderna.
Nu när det klassas som ett läkemedel kan det därför beslagtas.

Citat:
Trots det finns det vissa begränsningar för den fria rörligheten eftersom varje EU-land har rätt att i vissa fall stoppa varor med hänsyn till skydd för miljö, hälsa och säkerhet. Exempel på sådana varor är alkohol, tobak, narkotika, läkemedel och vapen.

Från tullverkets hemsida:
LÄNK
Citera
2019-01-25, 15:18
Medlem
TredjeSolens avatar
Citat:
Stämmer inte riktigt, det finns införselrestriktioner även mellan EU-länderna.
Nu när det klassas som ett läkemedel kan det därför beslagtas.

Ja och Nej.
De har rätt att stoppa varan.
Men de har inga kontroller, så det spelar ingen roll.
På det viset är det fritt fram.
Ingen har stoppat mina leveranser.
Citera
2019-01-25, 15:26
Medlem
healing79s avatar
Citat:
Ja och Nej.

Jag fick precis hem min CBD olja från FreshCBD.net och jag har även beställt läkemedel online i flera år från olika EU-länder och alla beställningar har alltid kommit fram, förutom i våras när postnord inte kunde leverera, men det berodde ju på postnord.
Citera
2019-01-25, 18:38
Medlem
Någon som kan tipsa om den bästa cbd oljan som är garanterat thc fri?
Citera
2019-01-25, 19:05
Medlem
Citat:
Ja och Nej.
Hur vet du att de inte har några kontroller? Tror du inte tullen har några narkotika hundar som nosar upp THC?
Citera
2019-01-25, 20:13
Medlem
Citat:
Ja och Nej.

Jodå.
Det finns samarbete mellan tullverket och logistikföretagen inrikes där Tullen utför säkerhetskontroller med t.ex hundar hos dem.
Det görs också kontroller i detektorer ifall de misstänker suspekta paket.

Bara för att du kommit undan betyder det inte per automatik att det är riskfritt att beställa varor med importrestriktioner.

Citat:
Tullen demonstrerar säkerhetskontroll med hund hos Postnord
Senast redigerad av trifecta 2019-01-25 kl. 20:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in