2005-11-19, 18:59
Medlem
Salgouds avatar
Nu börjar det krisa sig lite. Går småföretagande B i skolan och det går ut på att starta ett UF företag. Om 2 veckor ska affärsplanen vara inlämnad och vi har ännu inte kommit på någon bra idé, så lite hjälp vore uppskattat. Startkapitalet ligger på max 10.000 så det får itne vara något allt för avancerat. Alla förslag är välkomna.
Citera
2005-11-19, 20:05
Medlem
Solstolens avatar
Jävlar vilken budget ni hade då! Vi håller på nu och lade upp en budget på ett par hundralappar bara
Det finns ju massvis med saker ni kan starta. Ni kan anordna disco för barn i diverse skolors matsalar. Kanske för mycket jobb men det kan nog löna sig i längden kanske, om ni har tur! Det är svårt att komma på något på rak arm. Återkommer om jag kommer på något bra
Citera
2005-11-19, 20:15
Medlem
Jag tycker det är helt utmärkt att ni insett att ni inte kan komma på en bra idé, alldeles för många ungdomar som startar UF-företag tror de är entreprenörer som startar ett konkurrenskrafigtföretag. Givetvis är 90 % idioter som säljer produkter som redan finns med mycket bättre priser, distribution och kvalite...

"Hej! Jag heter LiZA, jag ska sälja värmeljuus.. för att skaap en mysig upplevelse, jag ska sälja på mäzzor. Jag har köpt in 30 ljus som jag ska sälja under 1 år. Det är mitt mål"

Ni gör det enda rätta att dra er ur ungföretagsamhet, ni platsar uppenbarligen inte där. Gå en utbildning och jobba för någon som är lite mer nyskapande!

(Ni som läser kan tro att jag är ironisk men nej)

DOCK, all ära åt UF-företag, entreprenörer och affärsidér som faktiskt fungerar!

// peakk
Citera
2005-11-19, 20:53
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peakk
Jag tycker det är helt utmärkt att ni insett att ni inte kan komma på en bra idé, alldeles för många ungdomar som startar UF-företag tror de är entreprenörer som startar ett konkurrenskrafigtföretag. Givetvis är 90 % idioter som säljer produkter som redan finns med mycket bättre priser, distribution och kvalite...

"Hej! Jag heter LiZA, jag ska sälja värmeljuus.. för att skaap en mysig upplevelse, jag ska sälja på mäzzor. Jag har köpt in 30 ljus som jag ska sälja under 1 år. Det är mitt mål"

Ni gör det enda rätta att dra er ur ungföretagsamhet, ni platsar uppenbarligen inte där. Gå en utbildning och jobba för någon som är lite mer nyskapande!

DOCK, all ära åt UF-företag, entreprenörer och affärsidér som faktiskt fungerar!

// peakk

Nu ska vi inte vara negativa och tråkiga. Jag medger att många UF företag är totalt värdelösa, men så är det ju också bara till för att lära sig grunderna. Dra oss ur det hela tänker vi inte göra. Fler förslag är välkomna, tack till Solstolen för förslaget.
Citera
2005-11-19, 21:34
Medlem
Ta och anordna en skidresa kanske. En kompis till mig gjorde det och dom drog in rätt bra med pengar har jag för mig.
Citera
2005-11-20, 00:37
Medlem
Solstolens avatar
Citat:

// peakk
Meningen med det hela är ju att lära sig att starta ett "företag" och till slut köra det i botten. Du förstår vad jag menar. Men jag håller med dig, många är som lilla LiZa du beskriver

Sen är det ju så att vissa utbildningar ser ett genomfört UF-projekt som ett plus
Citera
2005-11-20, 01:23
Medlem
Lära sig grunderna?

Jag går med på att man i femman lär sig vad fan skattedeklaration är, men att som 16-18 åring behöva leka sig igenom företagande är ju ett skämt.
Riktiga entreprenörer klarar det bra själv, och de som inte är riktiga behöver inte försöker vara entreprenörer.

UF är ett intressant initiativtagande, Entreprise (svenskt näringsliv kampanj) är det också...dock vet jag inte om de är höger och vänster (samma propaganda i deras reklamfilmer).

Om dom dock ska genomföra det, sätt lite krav på affärsidérna... om man ska lära ut ungarna att bli entreprenörer ska de ha en konkurrenskraftig idé som de kan tjäna pengar på. Annars får de jobba åt göran, that´s the deal.

Just my two cents

Jag går med på att det är en merit, dock klagar jag egentligen inte på eleverna utan UF direkt. Går dock ut över eleverna :P

(ursäkta för röran)

// peakk
Citera
2005-11-20, 01:49
Medlem
Solstolens avatar
Citat:
Lära sig grunderna?

Jag går med på att man i femman lär sig vad fan skattedeklaration är, men att som 16-18 åring behöva leka sig igenom företagande är ju ett skämt.
Riktiga entreprenörer klarar det bra själv, och de som inte är riktiga behöver inte försöker vara entreprenörer.

UF är ett intressant initiativtagande, Entreprise (svenskt näringsliv kampanj) är det också...dock vet jag inte om de är höger och vänster (samma propaganda i deras reklamfilmer).

Om dom dock ska genomföra det, sätt lite krav på affärsidérna... om man ska lära ut ungarna att bli entreprenörer ska de ha en konkurrenskraftig idé som de kan tjäna pengar på. Annars får de jobba åt göran, that´s the deal.

Just my two cents

Jag går med på att det är en merit, dock klagar jag egentligen inte på eleverna utan UF direkt. Går dock ut över eleverna :P

(ursäkta för röran)

// peakk

Haha, jo. Tyvärr så hamnar nog 98.3 % hos vår allas farbror Göran!
Citera
2005-11-20, 02:28
Medlem
tollds avatar
Var ska några 16-17-åringar får 10 lax från? Bor ni i Danderyd eller?

Ung Företagsverksamhet är för i övrigt en ganska värdelös kurs och en ganska värdelös företagsform (eftersom att det inte ens är en företagsform).
Gör som alla andra, hitta på någon dålig idé och sälj nån pryl till morsan. Var trots detta grymt seriösa. Lägg sen ditt nya MVG på hög och satsa på nästa kurs. Satsa inte en krona.

Har ni sen en riktigt bra idé ska ni starta bolag och bedriva den utanför skolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in