2016-03-23, 17:33
Medlem
hoppas kunna få lite vägledning i mitt lilla problem här ..har under en längre tid varit stabil i min bipolära sjukdom men har nu kommit till ett depressivt skov vilket gör att jag är inlagd.. Jag står på maxdos voxra 300 mg vi gjorde ett försök att höja till 450 och skulle ge det lite tid men läkarna tog ett serumtest som ännu inte kommit för att se hur koncentrationen ligger i blodet för man e rädd för biverkningar med så hög dos i samband med mina övriga mediciner.. så nu har läkaren backat mitt mående ytterligare tvåsteg kan man säga genom att direkt sänka min voxra dos.. frågan är nu vad kan man göra och vad kommer testet at visa.. jag kan tillägga att jag gått igenom halva fass och har ätit de flesta ssri preparat som finns på marknaden de har ingen funktion på mej.. däremot voxra som är ett dopaminpreparat har gjort mitt liv väldigt mkt bättre igen..jag skulle vilja höja min voxra dos och få ligga på den men de verkar föga troligt.. vet någon vad det finns för andra alternativ jag känner att jag trampar vatten och vill han något konkret förslag att komma med.. jag står just nu på följande medicinering
Voxra300mg
Ebixa(memantine) 20mg
och seroquell 300mg

mina vidbehovsmediciner är Iktorevil 2mg och stilnoct 10mg
Iktorevilen pumpas nu under inläggning in var 4 timma för att hålla min ångest i schak och säkert för att hålla mej lugn.. snälla kom men något som funkar med mina andra mediciner som jag kan föreslå jah känner mej helt utan hopp jag måste verkligen ur detta igen..
Citera
2016-03-23, 18:35
Medlem
Men nu ligger jag ju under inläggning och dom har gjort sänkningen pga att de är rädda för biverkningar som kramper osv och har ännu inte fått svar på serumprovet som avläser voxra halten i mitt blod.. visst kan jag självmedicinera det fattar jag också men hur förklarar jag det när jag flippar ur på tex jobb osv, Ja gär ute efter att få något förslag som skulle kunna fungera i kombination med min redan höga voxra halt
Citera
2016-03-23, 19:43
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sambanova
Men nu ligger jag ju under inläggning och dom har gjort sänkningen pga att de är rädda för biverkningar som kramper osv och har ännu inte fått svar på serumprovet som avläser voxra halten i mitt blod.. visst kan jag självmedicinera det fattar jag också men hur förklarar jag det när jag flippar ur på tex jobb osv, Ja gär ute efter att få något förslag som skulle kunna fungera i kombination med min redan höga voxra halt

Har du MEMANTIN som medicinering? Det var väldigt intressant... Har aldrig hört talas om att det skulle vara en bra medicin för Bipolär störning.
Berättade din läkare lite mer om varför du har den? Hade varit intressant med lite info.

Ska jag vara ärlig dock, så låter ditt inlägg lite maniskt - du skriver på ett ganska osammanhängade vis - paniken du känner kan även tyda på det. Dysforisk mani som det kallas.

Du hade nog behövt ett tillägg med låg dos Risperdal, så att du får lite mer kontroll nu när du känner dig pressad.

Om du sänker din voxra-dos, så rekar jag förresten tillägg med Valdoxan - hjälper ibland er med BP genom att den stabiliserar sömnen, blir mindre risk för mani då. Den har även visat sig verka synergistiskt i kombination med Voxra - dom förstärker varandras antidepressiva effekt.
Citera
2016-03-23, 22:08
Medlem
Nu försvann ju hela mitt inlägg ochjag förstog att du reagerade på memantinet. och ja vad skall jag söga om den jag är väl lite av en test patient på den då det visat studier i bla nice att den har givit positiv inverkan på den bipolära hjärnan. Förhopppningsvis kommer den att finnas på marknaden som ett godkänt preparat även i detta anseende framöver med lite mer forskning. Att du anser att jag verkar allmänt manisk tar jag nästan som en förolämpning eftersom jag skriver att jag är inlagd för en djup depression i min bipolära sjukdom behöver ha tips och råd av vad det finns för läkemedel kvar att sätta in som är liknande med voxra eftersom det är den enda som fått mitt mående till en ny nivå och gav mej ett nytt liv som inget annat läkemedel har gjort
Citera
2016-03-23, 23:05
Medlem
Citat:
Nu försvann ju hela mitt inlägg ochjag förstog att du reagerade på memantinet. och ja vad skall jag söga om den jag är väl lite av en test patient på den då det visat studier i bla nice att den har givit positiv inverkan på den bipolära hjärnan. Förhopppningsvis kommer den att finnas på marknaden som ett godkänt preparat även i detta anseende framöver med lite mer forskning. Att du anser att jag verkar allmänt manisk tar jag nästan som en förolämpning eftersom jag skriver att jag är inlagd för en djup depression i min bipolära sjukdom behöver ha tips och råd av vad det finns för läkemedel kvar att sätta in som är liknande med voxra eftersom det är den enda som fått mitt mående till en ny nivå och gav mej ett nytt liv som inget annat läkemedel har gjort

Har du provat lamictal? Har för mig att den har bra evidens mot de depressiva episoderna vid bipoläritet.
Citera
2016-03-24, 08:26
Medlem
Allergisk imot Lamictal/lamotrigin
Citera
2016-03-24, 14:54
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Att du anser att jag verkar allmänt manisk tar jag nästan som en förolämpning eftersom jag skriver att jag är inlagd för en djup depression i min bipolära sjukdom behöver ha tips och råd av vad det finns för läkemedel kvar att sätta in som är liknande med voxra eftersom det är den enda som fått mitt mående till en ny nivå och gav mej ett nytt liv som inget annat läkemedel har gjort

Ber om ursäkt att mitt förra inlägg var stötande, det var inte min mening egentligen.

Vad gäller ersättare för Voxra så är jag fortfarande inne på att du bara halverar dosen helt enkelt och kör på tillägg med Valdoxan.

Här finns lite studier som du kan ta en snabbtitt på och kanske visa för din läkare:

"Adjunctive agomelatine therapy in the treatment of acute bipolar II depression: a preliminary open label study"
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3575211/

Agomelatine adjunctive therapy for acute bipolar depression: preliminary open data.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17845278

"Comparative Assessment of the Efficacy of Valdoxane (agomelatine) in Recurrent Depression and Bipolar Affective Disorder"

http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11055-014-9895-4

Den här studien visade dock att för BD typ 1 så fungerar den inte så bra... Du är ju dock typ 2 har jag för mig? Så möjligen att det resultatet inte är relevant för dig då.

Agomelatine or placebo as adjunctive therapy to a mood stabiliser in bipolar I depression: randomised double-blind placebo-controlled trial
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25999335

Jag vet inte om du känner till så mycket om kopplingen mellan dom cirkadiska (sömnregulerande) systemen och symptomen i Bipolär Sjukdom? Nå, jag orkar tyvärr inte gräva fram referenserna igen just nu, men det finns en tydlig koppling där och därför så kan Agomelatin (Valdoxan) vara fördelaktigt i behandlingen av Bipolär sjukdom.

Och nu... så kommer vi till idéen om att kombinera Valdoxan med låg dos Voxra! : D

Combination of agomelatine and bupropion for treatment-resistant depression: results from a chart review study including a matched control group
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4356843/
Citat från studien:
Citat:
Despite the small sample and uncontrolled study design, the good remission rate in TRD patients receiving agomelatine plus bupropion, particularly in comparison to the monotherapy group, indicates that this combination treatment should be explored further as a potentially promising strategy for patients with TRD.

Förresten, ang. Lamotrigin, så hittade jag en studie som visar att det faktiskt kan löna sig att prova Lamotrigin i låg dos igen, om det gått en tid sen man provade först, även om man haft en allergisk reaktion! = )

Kolla:
Rechallenge with Lamotrigine after a Rash
A Prospective Case Series and Review of the Literature

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2882280/

Om du inte hade en väldigt allvarlig reaktion så kan det m ao vara värt att prova igen, då man tydligen kanske inte får samma reaktion nästa gång man provar.
Citera
2016-03-25, 13:36
Medlem
Tack för svar jag skall läsa igenom dem länkar du skickat ang lamictalen så fick jag mega stora blåmärken över heeela min kropp det såg ut som att jag gått boxningsmatch efter boxningsmatch läkaren satte därför ut den omedelbart.. Återkommer när jag läst tack så länge
Citera
2016-03-25, 13:45
Medlem
Jag skall tala med min läkare om Valdoxan!
Citera
2016-03-25, 13:54
Medlem
Läste just på Fass!!

Varningar och försiktighet

Det kan finnas orsaker till att Valdoxan inte är lämplig för dig:

Om du tar läkemedel som man vet påverkar levern. Fråga din läkare om råd vilka läkemedel det kan gälla.

Om du har fetma eller är överviktig, fråga din läkare om råd.

Om du har diabetes, fråga din läkare om råd.

Om du har förhöjda nivåer av leverenzymer före behandling kommer din läkare att avgöra om Valdoxan är en lämplig behandling för dig.

Om du har BIPOLÄR SJUKDOM eller om du utvecklar maniska symtom (en period med onormal hög retbarhet och känslosamhet) tala med din läkare innan du tar det här läkemedlet eller innan du fortsätter med det här läkemedlet (se även ”Eventuella biverkningar” i avsnitt 4).

Om du lider av demens kommer din läkare att göra en individuell bedömning om det är lämpligt för dig att ta Valdoxan.

man kanske inte skall läsa allt de finstilta för som sagt kan det ju ändvändas till fler ändamål.. MEMAMTINE står ju definitivt inte att det är en BP medicin så vi får se vad veckan har att erbjuda någon slags förändring måste det bli. är hemma på påskpermiss nu och till min stooora förvåning så har sköterskan delat heeeelt fel mediciner i mina morgonpåsar va trött jag blev apoteket är dessutom stängt så jag har fått ringa runt till bekanta som kan tänkas ligga på lite piller hemma. självklart har jag ringt och meddelat avdelningen deras miss.
Citera
2016-03-25, 19:57
Medlem
Om jag nu blir så jävla trött på skiten vägrar svälja en enda jävla tablett mer tar mitt pick och pack och traskar ut i från psyk va faan händer då? Blir det LPT då? orkar snart inte med alla medicinbyten inkompetenta läkare och experiment och prover som kommer bort va händer om jag bara säger nej??? kommer ju ingenstans kommer säkerligen må skit och självmedicinera på ett eller annat sätt men ser snart ingen annan utväg
Citera
2016-03-25, 20:24
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Läste just på Fass!!

Varningar och försiktighet

Det kan finnas orsaker till att Valdoxan inte är lämplig för dig:

Om du tar läkemedel som man vet påverkar levern. Fråga din läkare om råd vilka läkemedel det kan gälla.

Om du har fetma eller är överviktig, fråga din läkare om råd.

Om du har diabetes, fråga din läkare om råd.

Om du har förhöjda nivåer av leverenzymer före behandling kommer din läkare att avgöra om Valdoxan är en lämplig behandling för dig.

Om du har BIPOLÄR SJUKDOM eller om du utvecklar maniska symtom (en period med onormal hög retbarhet och känslosamhet) tala med din läkare innan du tar det här läkemedlet eller innan du fortsätter med det här läkemedlet (se även ”Eventuella biverkningar” i avsnitt 4).

Om du lider av demens kommer din läkare att göra en individuell bedömning om det är lämpligt för dig att ta Valdoxan.

man kanske inte skall läsa allt de finstilta för som sagt kan det ju ändvändas till fler ändamål.. MEMAMTINE står ju definitivt inte att det är en BP medicin så vi får se vad veckan har att erbjuda någon slags förändring måste det bli. är hemma på påskpermiss nu och till min stooora förvåning så har sköterskan delat heeeelt fel mediciner i mina morgonpåsar va trött jag blev apoteket är dessutom stängt så jag har fått ringa runt till bekanta som kan tänkas ligga på lite piller hemma. självklart har jag ringt och meddelat avdelningen deras miss.

Chansen för att Valdoxan ska lösa ut ett maniskt skov är väldigt liten, betydligt mindre än för traditionella antidepressiva - är bl a därför jag föreslog den.

Om du förresten kollar på Voxra på FASS, så ser du att det står något liknande om den också:

http://www.fass.se/LIF/product;jsessionid=8bivNhoH-bxSEm2Y8xByATmjDiOD6KxLvIWnpxhTE7Dwz75xcWgX!-905635178?nplId=20060308000 076&userType=0

Citat:
Neuropsykiatriska symtom inkluderande mani och bipolär sjukdom

Neuropsykiatriska symtom har rapporterats (se Biverkningar). I synnerhet har psykotisk och manisk symtomatologi observerats främst hos patienter med tidigare känd psykiatrisk sjukdom.

Det är allmänt vedertaget (om än ej bevisat genom kontrollerade studier) att behandling av en sådan depressiv episod med enbart ett antidepressivt läkemedel kan öka risken för att utlösa mani/hypomani hos patienter med riskfaktorer för bipolär sjukdom.

Men även Voxra har bevisats vara mindre benägen än traditionella antidepressiva (SSRI, tricykliska, MAO-hämmare) att utlösa mani - det är därför du är förskriven just den, skulle jag tro.

Om du inte dricker eller äter alvedon så har du inget att oroa dig för med Valdoxan - kör på! Fråga din läkare och se vad han säger. = )

Sen är ju så klart tanken att du ska gå på något stämningsstabiliserande medel också, så då blir ju risken väldigt, väldigt liten.

Prata dock med din läkare om någon extra stämningsstabiliserande - Risperdal som jag föreslog är nog lämplig.

Så, prova alltså en kombination av:

Risperdal
Voxra (150 mg)
Valdoxan
seroquel

Det blir ganska många mediciner, men du är ju ett lite svårare fall, så då får man faktiskt ta och göra lite undantag och gå lite utanför textboken...
Senast redigerad av Ninjor1987 2016-03-25 kl. 20:29.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in