2016-03-23, 17:23
Medlem
lejongaddens avatar
Hej flashbackare,

Jag vill ha råd från er hur jag ska gå tillväga för just nu är jag förbannad och kan inte tänka klart överhuvudtaget.

Detta handla om ett byta mellan två A-kassor där något blev fel som verka inte gå att fixa?

När jag var 19 år gick jag med IF metall A-kassa medans jag jobbade i 2 år. Efter de 2 åren bestämde jag mig för att plugga men ville ändå betala A-kassa ifall man nu inte fick jobb direkt efter plugget. Efter jag pluggade fick jag jobb som programmerare och då är det Unionen man ska ha till dessa jobb. Inget måste, men jag ville ändå byta till Unionen.

När jag fick jobbet visste jag att det skulle vara i ett halvår. Och 3 månader innan dess ringde jag och kollade med IF-Metall och Unionen för att se så allt skulle bli rätt och det är att det inte få bli gap mellan bytet.

Sedan begärde jag utträde i IFmetall och inträde i Unionen och i samma veva blev jag sjukskriven i 3 månader där jag inte var kapabel till att ens ta hand om mig själv.

Sedan jag fick utträde ur IFmetall och trott att allting var löst. Sedan kom den dagen när jag skulle bli arbetslös och ringde jag och kolla med Unionen om arbetslösheten och akassa. Då säger dem att dem ha inte fått in någonting om mig. Och det betyder att det ha varit gap i 3 månader. Unionen säger att dem inte kan göra så att jag bli medlem från 1 december där jag egentligen behövde vara medlem och be mig fråga IFmetall om dem kan förlänga mitt medlemskap till 1 feb då det bli inget gap.

Man kan göra omprövning på IFMetall om något blivit fel, men det är två månader efter man fick utträde. Då jag även vart sjukskriven och allt. Fick avslag på min omprövning enbart för jag hade begärt utträde och ingen förståelse för att medlemskapet inte registrerades på Unionen och min sjukskrivning ville dem ha men kan ändå inte hjälpa mig fast den va under hela denna perioden då jag måste ha sökt omprövelse.

Detta resultera att jag tappade hela min A-kassa som jag betalt i 6 år för enbart för Unionen inte kan registrera mig bakåt i tiden vilket är förståeligt. Men att IF metall inte kan ha lite förståelse för att medlemskapet sket sig hos Unionen och att min sjukskrivning inte kan stödja dessa 2 månaderna hos IFmetall.

Liksom hur jag än gör och hur mycket jag ha som bevis att det ha inte kunnat gå inom dessa två månaderna så kan inte IFmetall göra något. Det är även olagligt att spola tillbaka mig över 2 månader vilket betyder att jag vart redan körd på en grej jag inte kunnat själv fixa på grund av sjukskrivning.

Det jag vill veta, hur ska man kunna få igenom något som verka vara helt omöjligt att ändra på bara för att A-kassan gå emot lagar. Och varför vill dem ha min sjukskrivning när det ändå inte gå.. hmm? Vilka kan man vända sig till? Polisen kan ju inte heller göra något när jag ringde dem och frågade vad jag behöver vända mig. Man ska tydligen bara förlora hela akassan på grund av deras ruttna system som är till för att sätta käppen i hjulet.

Varför kan det inte bara vara att höra av sig till en Akassa så sköter det sig automatiskt och så få man ett brev där man bevilja att det är sant så skicka dem informationen mellan sig. Vad ska man nu få pengar från eller ska man behöva ta lån för att ha kvar sin bostad?

FÖRBANNAD!
Citera
2016-03-23, 17:43
Medlem
xfiler76s avatar
När och hur bar du dig åt att ansöka om medlemskap i unionen??
Citera
2016-03-23, 17:54
Medlem
lejongaddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xfiler76
Jag gjorde det över internet men något blev fel med påskriften med mobilt bankid vilket jag aldrig märkte av.
Citera
2016-03-23, 18:00
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lejongadden
Jag gjorde det över internet men något blev fel med påskriften med mobilt bankid vilket jag aldrig märkte av.

Men du måste väl märka om du betalar avgifterna eller inte? Det är tråkigt att det blir fel men ansvaret ligger helt på dig.
Citera
2016-03-23, 18:03
Medlem
xfiler76s avatar
och du funderade inte på varför du inte fick någon bekräftelse över posten?
kan inte se hur du ska skylla på någon. Förstår att du blev sjuk i samma veva
och att det kan vara olyckliga omständigheter men ifmetall kan omöjligt veta
att du dels blev sjuk och dels att du inte gått över till ett annat förbund.

Jag vet att när man ansöker genom ifmetall så kan man på samma blankett eller på internet
se till så metall fixar avslutet i den gamla akassan och ser till att du blir medlem samtidigt.
tyvärr är det nog att bita i det sura äpplet

dessutom varför i hela friden gick du till polisen? dom lär ju inte göra ett skit åt detta
borde du förstått innan.

Citat:
Citera
2016-03-23, 18:08
Medlem
xfiler76s avatar
kollade lite snabbt nu på unionens a-kassa dom bryr sig inte om att fixa din övergång
det är helt på ditt ansvar.

dom tar över uppgifterna OM du har begärt och beviljats utträde ur tidigare a-kassa.
Citera
2016-03-23, 18:19
Medlem
lejongaddens avatar
Citat:

Citat:
och du funderade inte på varför du inte fick någon bekräftelse över posten?
kan inte se hur du ska skylla på någon. Förstår att du blev sjuk i samma veva
och att det kan vara olyckliga omständigheter men ifmetall kan omöjligt veta
att du dels blev sjuk och dels att du inte gått över till ett annat förbund.

Jag vet att när man ansöker genom ifmetall så kan man på samma blankett eller på internet
se till så metall fixar avslutet i den gamla akassan och ser till att du blir medlem samtidigt.
tyvärr är det nog att bita i det sura äpplet

dessutom varför i hela friden gick du till polisen? dom lär ju inte göra ett skit åt detta
borde du förstått innan.

Det är som det är. Tycker dem kan se över att jag var sjukskriven och skaffa sig förståelse. Nej, förväntade mig inget ha som sagt haft andra problem jag tänkt på så inte kunnat tänka på det brevet. Man borde fått bekräftelse men inget jag tänkte på. Vart 100% säker att jag gjorde rätt och inte tänkt mer på det. Jag vet inte vem man ska vända sig till. Om inte Akassorna kan hjälpa en vem kan göra det? Sjukskrivningen jag hade gjorde att jag fick väldiga minnesproblem och har inte ens kunnat ta hand om mig själv så tankar till annat och det ha varit omöjligt. Bara surt att det kan vara såhär lätt att bli av med Akassan, jätte kul att betalt akassan i 3,5 år med plugg som ligger på 12000 bara det som jag kunnat sagt upp mig redan då och sparat in dem pengarna, nu ha man betalt 12000 + blivit av med akassan på köpet på grund av systemet är som det är när det finns bättre. Och ja det är upp till mig med att veta om jag är medlem eller inte och jag skulle kollat det med 100% om inte min sjukskrivning skulle påverka mig som den gjorde. Du eller ingen annan vet var man kan vända sig? Det handla liksom om 10000 tals kronor på ett skit fel och så borde det inte vara.
Citera
2016-03-23, 18:40
Medlem
xfiler76s avatar
jag antar att du redan har talat med ifmetall... efter det har du inte så mycket att
göra. För du har väll inget bevis på att du skrivit i medlemsansökan till unionen antar ja
du är nog rätt körd här. Att du betalt 12000 kronor till en akassa hjälper föga. Det är du som
gjort fel. Dessutom du har ju inte blivit av med akassan du har blivit av med dina dagar som du
sparat ihop.

Du har enligt unionens sida fortfarande ev rätt till en ersättning enligt detta:

Om du har varit medlem kortare tid än 12 månader men uppfyller arbetsvillkoret kan du få ersättning enligt grundförsäkringen.

Mer information

Ersättning enligt grundförsäkringen (grundbelopp) från Unionens arbetslöshetskassa kan beviljas dig som:
•uppfyller grundvillkoret
•är medlem i Unionens Arbetslöshetskassa men har varit medlem kortare tid än 12 sammanhängande månader och
•uppfyller ett arbetsvillkor.

Grundbeloppet kan tidigast betalas ut från och med den dagen du fyller 20 år.

belopp enligt deras sida 365 kr per dag.

Rent konkret tycker ja unionen skulle erbjuda samma tjänst som ifmetall att dom fixar uppsägningen och därigenom löser allt automatiskt men det skulle ju iof ha hjälpt föga i detta
fall..
dessutom är ja kanske lite färgad.
Citera
2016-03-24, 00:55
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Hej flashbackare,

Jag vill ha råd från er hur jag ska gå tillväga för just nu är jag förbannad och kan inte tänka klart överhuvudtaget.

Detta handla om ett byta mellan två A-kassor där något blev fel som verka inte gå att fixa?

När jag var 19 år gick jag med IF metall A-kassa medans jag jobbade i 2 år. Efter de 2 åren bestämde jag mig för att plugga men ville ändå betala A-kassa ifall man nu inte fick jobb direkt efter plugget. Efter jag pluggade fick jag jobb som programmerare och då är det Unionen man ska ha till dessa jobb. Inget måste, men jag ville ändå byta till Unionen.

När jag fick jobbet visste jag att det skulle vara i ett halvår. Och 3 månader innan dess ringde jag och kollade med IF-Metall och Unionen för att se så allt skulle bli rätt och det är att det inte få bli gap mellan bytet.

Sedan begärde jag utträde i IFmetall och inträde i Unionen och i samma veva blev jag sjukskriven i 3 månader där jag inte var kapabel till att ens ta hand om mig själv.

Sedan jag fick utträde ur IFmetall och trott att allting var löst. Sedan kom den dagen när jag skulle bli arbetslös och ringde jag och kolla med Unionen om arbetslösheten och akassa. Då säger dem att dem ha inte fått in någonting om mig. Och det betyder att det ha varit gap i 3 månader. Unionen säger att dem inte kan göra så att jag bli medlem från 1 december där jag egentligen behövde vara medlem och be mig fråga IFmetall om dem kan förlänga mitt medlemskap till 1 feb då det bli inget gap.

Man kan göra omprövning på IFMetall om något blivit fel, men det är två månader efter man fick utträde. Då jag även vart sjukskriven och allt. Fick avslag på min omprövning enbart för jag hade begärt utträde och ingen förståelse för att medlemskapet inte registrerades på Unionen och min sjukskrivning ville dem ha men kan ändå inte hjälpa mig fast den va under hela denna perioden då jag måste ha sökt omprövelse.

Detta resultera att jag tappade hela min A-kassa som jag betalt i 6 år för enbart för Unionen inte kan registrera mig bakåt i tiden vilket är förståeligt. Men att IF metall inte kan ha lite förståelse för att medlemskapet sket sig hos Unionen och att min sjukskrivning inte kan stödja dessa 2 månaderna hos IFmetall.

Liksom hur jag än gör och hur mycket jag ha som bevis att det ha inte kunnat gå inom dessa två månaderna så kan inte IFmetall göra något. Det är även olagligt att spola tillbaka mig över 2 månader vilket betyder att jag vart redan körd på en grej jag inte kunnat själv fixa på grund av sjukskrivning.

Det jag vill veta, hur ska man kunna få igenom något som verka vara helt omöjligt att ändra på bara för att A-kassan gå emot lagar. Och varför vill dem ha min sjukskrivning när det ändå inte gå.. hmm? Vilka kan man vända sig till? Polisen kan ju inte heller göra något när jag ringde dem och frågade vad jag behöver vända mig. Man ska tydligen bara förlora hela akassan på grund av deras ruttna system som är till för att sätta käppen i hjulet.

Varför kan det inte bara vara att höra av sig till en Akassa så sköter det sig automatiskt och så få man ett brev där man bevilja att det är sant så skicka dem informationen mellan sig. Vad ska man nu få pengar från eller ska man behöva ta lån för att ha kvar sin bostad?

FÖRBANNAD!
A-kassan verkar följa regelverket. Du verkar ha gjort fel. Du får tugga i dig hur situationen ser ut.

Du undrar hur du kan gå vidare med frågan...läs a-kassans beslut. Gissar att det står till vilken Förvaltningsrätt ärendet kan överklagas, om du nu vill ha ett avslag även därifrån.

Vad gäller din försörjning, som du frågar om, så är det kommunen du måste vända dig till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in