Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-23, 10:59
  #1
Medlem
En fundering kring säkerheten.
Jag flög med SAS i början på veckan ned till österrike där jag fortfarande befinner mig. Jag skrev ut boardingkortet på Arlanda och lämnade in väskan. Ingen ville då se mitt pass. I Säkerhetskontrollen tittade de bara på boardingkortet och likaså vid gaten. Vid inga av ställena ovan hade jag mitt pass i handen så jag klev på utan att ha visat mitt pass för någon på Arlanda.
Är inte detta märkligt med tanke på dem tider vi lever i?
För något annat system för att dom ska veta att jag är jag har dom väl inte?
Citera
2016-03-23, 11:13
  #2
Medlem
Österrike är ju ett Schengenland.. Behövs inga pass till dom https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Schengenomr%C3%A5det
Citera
2016-03-23, 11:16
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glesbygdslover
Österrike är ju ett Schengenland.. Behövs inga pass till dom https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Schengenomr%C3%A5det

Men behövs inte ens någon form av legitimation?
Det hade ju kunnat varit vem som helst som klivit på planet i mitt namn.
Citera
2016-03-23, 11:37
  #4
Medlem
enmaestros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Men behövs inte ens någon form av legitimation?
Det hade ju kunnat varit vem som helst som klivit på planet i mitt namn.

Det står ju tydligt i länken att gränskontrollerna är avskaffade.
Citera
2016-03-23, 12:23
  #5
Moderator
Neksnors avatar
Ingen gränskontroll mellan Sverige och Österrike.
Då vem som helst får köpa flygbiljetter och flyg i Sverige så finns det ingen anledning att kontrollera att du är du. Undantaget är ungefär om flygbolaget misstänker att du missbrukar systemet (ungdomsbiljett mm).
Jag har tidigare läst att man ska visa ID om man checkar in bagage, men hittar inte det nu. Orsaken var tydligen att om jag hittar dina biljettuppgifter så kan kan jag, när jag ser att du inte ska checka in bagage, säga att jag är du och checka in min bomb. Eftersom du sedan går ombord på flyget så kommer din, alltså min, bomb att lastas ombord, förutsatt att den inte upptäcks i kontrollen.
Citera
2016-03-24, 17:05
  #6
Medlem
Lelianas avatar
Ingen ID kontroll när jag reste till Tyskland eller mellanlandade i Oslo. Behövde inte visa eller använda den en endaste gång på hela resan eller hos de tre olika flygplatserna.
Citera
2016-03-25, 16:27
  #7
Medlem
Arbetarbroders avatar
Inte konstigt man är flygrädd

.. btw var de några muslimer med på flyget du såg?
Man hör ofta att "Vitt Priviligerium" (öh, möjligt stavfel) är som störst inne på Flygplatser och sämst för muslimer efter de fick skulden för 9-11 och de kapade planen som fick ner tvillingtornen.

Och jag minns att jag läste om den fria rörligheten och hur "slippa visa pass" var en motivering att gå med i EU, men svenskarna fotfarande får visa pass för de flyger.
Hela flyktingströmmen till forts från grekisk Ö till Sverige/Tyskland blir märklig om de är som åka tåg eller buss
Det finns ju nått "transportansvar" som gör att flygbolag får stå för hela kalaset om de tar en aylsökande över gränsen, att det blir rätt rejäla kostnader som de gärna undviker..

Skriv gärna en rad när du är tillbaka i Sweden om hur de gjorde på flygplatsen i Österrike.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback